LU101IKS07 IKS101: Grunnleggende aspekter ved interkulturelle samfunn (Høst 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Kari Iren Spernes
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 1 (30 studiepoeng).Undervisningssemester
1. semester (høst).
Innhold
Dette emnet er tverrfaglig med hovedvekt på samfunnsvitenskapelige/antropologiske, religionsvitenskapelige og pedagogiske perspektiver, språk og språkutvikling.
Sentrale temaer i dette emnet vil være:
- Fra enhet til mangfold
- Migrasjonsprosesser
- Identitetsdannelse i flerkulturelle samfunn
- Kjønn og sosialisering
- Kulturforståelse
- Ulike innlemmingsstrategier
- Fremmedfrykt og rasisme
- Flerspråklighet som fenomen
- Flerspråklig utvikling
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.
Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studentene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor grad bruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Deltakelse i obligatoriske seminarer
2. Individuell skriftlig oppgave hvor ett eller flere av fagbegrepene fra forelesningene/pensum skal drøftes. Omfang 2000 ord.
3. Gruppeoppgave hvor studentene skal vise hvordan Rammeplanen/Kunnskapsløftet ivaretar det flerkulturelle perspektivet. Gruppearbeidet skal presenteres for studentgruppa.
4. Studiebesøk i barnehage eller skole.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen. Varighet: 6 timer.
Besvarelsen vil bli vurdert av interne sensorer ut fra karakteren Bestått/Ikke bestått.
Litteratur
(*) Kompendium
Pedagogikk:
Andersen, Bleka, Gjervan 2006: Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap.1 - 4 77 s.
Andreassen Aslaug Becher 2006: Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 1, 4, 5, 6 og 7 102 s.
Dahlberg, Moss, Pence 2002: Fra kvalitet til meningsskaping. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 2,3,4 og 5, 147 s.
Engen og Kulbrandstad 2004: Tospråklighet og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap 10 27 s.
Johannesen, Eva 2007: Mye er forskjellig - men bare utenpå? - om barn, barneoppdragelse og utdanning i en mangfoldig verden. Oslo: Sebu forlag. Kap. 3, 4, 9 og 10 65s.
Phil, J 21: Hva kjennetegner rasistiske diskurser? I: Sosiologisk tidsskrift, nr. 3 21 (*) 15 s.
Aasen, J. 2003: Flerkulturell pedagogikk - en innføring. Vallseth: Opplandske Bokforlag. Kap. 1 - 4 102 s.
Samfunnsfag:
Hylland, Thomas Eriksen (red) 2001: Flerkulturell forståelse. Oslo: Universitetsforlaget. kap. 1, 2, 3, 6, 8, 9 og 10
Malouf, Amin 1999: Identitet som dreper. Oslo: Pax Forlag.
KRL:
Jacobsen, Christine 2002: Tilhørighetens mange former. Unge muslimer i Norge. Oslo, Unipax. "De andre" s. 86-112. 16 Jacobsen, Christine (*) 26 s
Jacobsen, Christine M og Randi Gressgård 2002: "En kvinne er ikke bare en kvinne. Kjønnsproblematikk i et flerkulturelt samfunn" i Cathrine Holst (red.): Kjønnsrettferdighet. Utfordringer for feministisk politikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. (*) 15 s
Jacobsen, Knut (red.) 2001: Verdensreligionene i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, kap. 2 (s. 40-72), kap. 3 (s. 85-116) og kap. 4 (s. 141-167). 102 s.
Furseth, Inger og Pål Repstad (2003): Innføring i religionssosiologi. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 5, 6 og 10. 50 s.
Gilhus, Ingvild Sælid og Lisbeth Michaelsson 82001): Nytt blikk på religion. Studiet av religion i dag. pax. Kap. 2. (*) 20 s.
Norsk:
Berggren og Tenfjord 1999: Andrespråkslæring. Oslo: Gyldendal. s 29-44
Iversen, Otnes og Solem 2005: Grammatikken i bruk - i tekst og i klasserom. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. s. 84-117
Andersson, Lars-Gunnar 2001: Språktypologi och språksläktskap. Stockholm: Liber. s. 7-37
Kulbrandstad, Lars Anders 2005: Språkets mønstre: Grammatiske begreper og metoder. Oslo: Universitetsforlaget. s. 260-284
Engen og Kulbrandstad: Tospråklighet og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Del I og II.
Kibsgaard og Husby 2002: Norsk som andrespråk i barnehage og småskole. Oslo: Universitetsforlaget. s. 33-110