LFHPTP307 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1; Barn og barndom i barnehage og skole (15 studiepoeng) og gjennomført emnet Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (10 studiepoeng).

Undervisningssemester

Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

Ledelse

  • Planlegging, pedagogisk dokumentasjon og vurdering
  • Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
  • Livslang læring og ledelse i organisasjoner
  • Profesjonskunnskap
  • Veiledning

Inkludering og tilpasset opplæring

  • Samarbeid med offentlige instanser
  • Barnevern

Flerkulturell pedagogikk

  • Foreldresamarbeid
  • Språk, kultur og identitet

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, heltid. Emnet knyttes til praksisperioden i vårsemesteret, 3. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til eksamen, må studentene få godkjent følgende arbeidskrav:

  1. Deltakelse på seminar med tema praksisforberedelse
  2. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (vår)
  3. Godkjent barnehageutvekslingsperiode. Godkjennes av studieleder.
  4. Godkjent fagtekst knyttet til praksis (individuelt arbeid). Tema for fagteksten er ledelse. Godkjennes skriftlig av faglærer
  5. Deltakelse på seminar med tema veiledning (forelesninger og veiledningsøvelser).
  6. Godkjent fagtekst om veiledning (individuelt arbeid). Godkjennes skriftlig av faglærer.
  7. Deltakelse på seminarer i temaene ledelse, flerkulturelt arbeid i barnehage og spesialpedagogikk.
  8. Godkjent fagtekst om flerkulturelt arbeid i barnehage (basisgruppearbeid). Godkjennes skriftlig av faglærer.
  9. Godkjent muntlig basisgruppeframlegg med tema spesialpedagogikk. Godkjennes muntlig av faglærer.

Arbeidskravene må være fullført innen angitte frister. Ved fagtekster som vurderes til ikke godkjent, tilbys studenten veiledning og mulighet til ett nytt forsøk.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Tillatte hjelpemidler: Studenten medbringer godkjent individuell fagtekst om ledelse, godkjent basisgruppefagtekst om flerkulturelt arbeid, godkjent muntlig basisgruppeframlegg i spesialpedagogikk og individuell fagtekst om veiledning.

Et av de fire arbeidene vil bli trukket ut, og vil være utgangspunkt for en muntlig høring på ca. 15 minutter. Deretter vil studenten bli eksaminert i de øvrige obligatoriske deler av pensum. Varighet totalt 30 minutter. Intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer

Arneberg,P, Juell,E, Mørk, O. (red.) (2005): Samtalen i barnehagen. N.W.DAMM&SØN AS

Bae, B. (2006): Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage (Finnes på nett)

Becher Andreassen, A. (2006): Flerstemmig mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Bergen: Fagbokforlaget

Jansen, T.T., Tholin, K.R. og Pettersvold, M. (2006): Førskolelæreren. Oslo: Pedagogisk Foum

Claussen, C.J., Gamst, K., Langballe, Å & Sagbakken, A. 2001, Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling, Sebu forl., Oslo.

Kompendium om veiledning: (Kan kjøpes ved studiestart)

Moser,T, Röthle, M. (2007): Ny rammeplan- ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget

Nordin-Hultman, E. Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo.

Sjøvik, P. 2007, En barnehage for alle: spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2. utg edn, Universitetsforl., Oslo.

Skogen, E., Haugen, R., Lundestad, M. & Slåtten, M.V. 2005, Å Være Leder i Barnehagen, Fagbokforl., Bergen.

Wahlström, K. 2004, Jenter, gutter og pedagoger : likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, Oslo.



 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:20