LFHPTP107 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:  

Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver

  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Barnehagens styringsdokumenter
  • Førskolelærerrollen
  • Oppdragelse
  • Omsorg

Barn - lek og læring

  • Teoretiske perspektiv på lek og læring
  • Lek, utforskning og læring
  • Medvirkning, kommunikasjon og samspill

Sosialisering

  • Sosialiseringsteori
  • Kjønnsroller
  • Inkluderende fellesskap og mangfold
  • Barnehagen som kulturarena

Småskolepedagogikk

  • Yrkesrollen
  • Skolens formål og verdigrunnlag
  • Klasseromsperspektiver
  • Læring
  • SFO

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Emnet Pedagogikk, del 1, knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret og praksisperioden i 1. trinn grunnskole i vårsemesteret, 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltatt seminar om skriving av fagtekst i pedagogikk (høst) 
  2. Fagtekst i basisgruppe om tema lek. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding i gruppe (høst).
  3. Praksisforberedelser
  4. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst).
  5. Individuell fagtekst fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  6. Deltatt på seminar om tema sosialisering (nærmere beskrivelse i semesterplanen).
  7. Bestått småskolepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  8. Tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis (gjennomføres i etterkant av skolepraksis). Prosjektet skal godkjennes av faglærer. Skolepraksis må være bestått for å kunne delta i skoleprosjektet.
  9. Deltatt på seminar: eksamensforberedende kurs 

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer

 

Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon.

                      Gyldendal Akademisk. Kapitel 3,4 og 5.

 

Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige En artikkelsamling Oslo: Kapitel 1,4,5,9,10 og 12. Pedagogisk forum

 

Bae, Berit (2006) : Å se barn som subjekt. Kunnskapsdepartementet.

 

 

Frønes, Ivar (2006): De likeverdige. Om jevnaldrenes betydning. s.55-63, 153-196.

                      Oslo: Gyldendal.

 

Gjervan, Andersen, Bleka (2006): Se mangfold. Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehage.  kapitel 1-5 og 7-8. Cappelen akademisk forlag.

 

Helle, Lars (2005): Småskolelæreren. Kapitel 1,3, og 5. Universitetsforlaget.

 

Løkken, Gunvor (1996): Når små barn møtes. Om de yngste barnas gruppefellesskap i barnehagen. Kapitel 3,4 og 5. Cappelen akademiske.

 

Mørk, Olga m.fl. (2003): Jeg kjenner ikke han på norsk, jeg. En artikkelsamling med et flerkulturelt
                        perspektiv. s.11-34 og s.49-68. Oplandske Bokforlag.

 

Olofsson, Birgitta Knutsdotter (2004) Lek for livet Kapitel 1,7,10 og 11. (siste utgave) Forsythia

 

Pædagogisk Tidsskrift, Nul til fjorten, Nr. 1/2007: Tema: anerkjennende pædagogik i praksis.

                       Dansk pædagogisk Forum.

 

Rasmussen, Torben Haangaard (1996) Orden og kaos. Elementære grunnkrefter i lek (siste utgave) Forsythia s.45-87.

 

Røys, Helge (2007) Pedagogikk i barnehagen. Grunnbok for førskolelærere N.W Damm og Søn.

 

Wahlström, K. 2004, Jenter, gutter og pedagoger: likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, s. 13-83. Oslo.

Åberg A, Taguchi H. L. (2006): Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Del 1.

                       Universitetsforlaget.

 

Kompendium. (Kan kjøpes i bokhandel ved studiestart)

Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:

Temaheftet om barns medvirkning,

Temaheftet om likestilling i det pedagogiske arbeidet

Temaheftet om menn i barnehagen.

 

 

Lov om barnehager 2006

Rammeplan for barnehager 2006.

 

Kunnskapsløftet i skolen. Kunnskapsdepartementet.

Læreplanverket for den 10 årige grunnskolen.  Det kongelige kirke, utdannings og forskningsdepartementet.1996 (utdrag).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:20