LFHMUS07 Musikk (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Einar K. Krossbakken
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.
Undervisningssemester
I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.
Innhold
Innholdet i emnet Musikk, 10 studiepoeng, er delt i følgende hoveddeler:
Musikkfaglig egenutviklingHer skal studentene tilegne seg kunnskap om musikkteoretiske emner, innsikt i musikk som kunst- og kulturfag, oppøving av vokale og instrumentale ferdigheter, kunnskap og ferdigheter i bevegelse og dans.
Musikk og samfunn
Musikk er en viktig del av vår kulturelle identitet og spiller en sentral rolle i et samfunnsmessig perspektiv. Derfor vil det være viktig å fokusere på barns og unges musikkpreferanser, drøfte årsakene til dem, samt barnehagens medansvar som musikalsk kulturformidler.
Barnet og musikken
I denne hoveddelen vil en vektlegge kunnskap om barnets musikalske utvikling og uttrykksmåter.
Hoveddelen vektlegger praktisk arbeid med stoff, arbeidsmåter og aktivitetsformer som det vil være naturlig å bruke i musikkpedagogisk arbeid med barn. Studieinnholdet skal også gi et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikkarbeid i barnehagen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, instruksjon og veiledning i praktisk musikkverkstedarbeid.
Undervisning i musikkmetodikk og musikkteori vil foregå i storbasisgrupper. Sang med akkompagnementsinstrument vil foregå i basisgrupper. Det er obligatorisk studiedeltaking i de praktiske disiplinene. (Musikkmetodikk og sang med akkompagnementsinstrument). Gruppearbeid, f.eks. arbeid i prosjektorganiserte studieformer, vilvære den mest anvendte arbeidsformen for å eksemplifisere hvordanmusikk kan inngå som element i en tverrfaglig sammenheng. Hver gruppeskal utarbeide ett tverrfaglig opplegg av et nærmere angitt omfang.
Betydelige deler av pensum er selvstudium.
Erfaring med praktisk anvendelse av kunnskaper og ferdigheter i faget sammen med barn er en viktig del av studiet. Tilegnelsen av slike kunnskaper og ferdigheter vil fortrinnsvis finne sted i praksisperioden, og det vil hovedsakelig være emner fra hoveddelen Musikkarbeid i barnehagen som vil bli behandlet her.
Praksis
Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent studiedeltaking; aktiv deltakelse som godkjennes muntlig av faglærer
- Godkjent praktisk ferdighetsprøve i sang med eget akkompagnement (vår)
- Godkjent intern prøve i musikkteori (vår)
- Fire godkjente obligatoriske oppgaver/presentasjoner i musikkmetodikk (høst/vår)
Det er faglærer i den enkelte disiplin som godkjenner studiedeltaking, interne prøver og oppgaver/presentasjoner.
Interne prøver holdes i vårsemesteret. Obligatoriske oppgaver/presentasjoner gis både i høst- og vårsemesteret.
Eksamen
Framføring i gruppe
Eksamen består av en praktisk gruppeprøve i utøvende musikkmetodikk. Varighet ca. 20 min. pr. gruppe. Eksamensoppgavene trekkes senest en uke før den praktiske framføringen.
Studentene får individuell karakter. Det gis karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått. Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.
Litteratur
- Knut Djupdal: "Musikkteori" Gyldendal Akademisk Forlag (Ulike opplag)
- Morten Sæther/Elin Angelo Aalberg: "Barnet og musikken"
Innføring i musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter
Universitetsforlaget. 2006. ISBN 13: 978-2-15-00670-3
- Holen/Nordberg: "Den store barnesangboka". Aschehoug. (Ulike opplag)