LFHMAT07 Matematikk (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Odd Tore Kaufmann
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.Undervisningssemester
I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.
Innhold
Emnet har følgende hovedtema:
- Fagdidaktikk
- Tall og bruk av tall
- Geometri
- Logikk og problemløsning
Undervisnings- og læringsformer
Matematikk tilegnes i hovedsak gjennom aktivitet og refleksjon. Dette er viktig for kunnskapene, ferdighetene og holdningene som studentene får. Matematikkemnet vil bestå av forelesninger og arbeid i mindre grupper. Det vil bli lagt vekt på problemorientert tilnærming og studentaktiviteter slik som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving.
Det kreves at studentene tilegner seg deler av stoffet ved eget arbeid. Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Det gis tilbud om opplæring.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærarutdanningen. Det gis både barnehagepraksis og skolepraksis dette studieåret.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av mappeoppgaver: I løpet av studieåret gis inntil 6 mappearbeid (beskrives nærmere i semesterplanen). Mappen må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Studenten kan medbringe denne mappen som hjelpemiddel til skriftlig eksamen
- Gjennomføring av tverrfaglig prosjekt i etterkant av skolepraksis. Prosjektet skal godkjennes av faglærer. Skolepraksis må være bestått for å kunne delta i skoleprosjektet
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen 4 timer. Tillatte hjelpemidler: Godkjente mappearbeid (oppbevares hos faglærer og blir utdelt på eksamensdagen).
Eksamensbesvarelsen vurderes av ekstern og intern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Høines, M. J. (1998): Begynneropplæringen. Caspar Forlag. Bergen
Jahr, Einar et al (2006): Matematikk i barnehagen.
Solem, I. & Reikerås, E. (2001): Det matematiske barnet. Caspar Forlag.
Bergen