LFHKRNA107 Kropp og natur. Del 1 (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Espen Braaten
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltidsutdanningen.Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).Innhold
Følgende tema blir gjennomgått:
Læringsmiljø
- Natur som pedagogisk arena
- Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen.
- Ulike årstider som pedagogisk ressurs
Faktakunnskap
- Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- Barns totale utvikling (fysisk, motorisk, psykisk og sosial)
- Fysiologi, helse og ernæring
- Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
- Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
- Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
Undervisnings- og læringsformer
Det blir gitt undervising på mange ulike måter som blant annet: gruppearbeid, storyline, uteundervising, praktiske øvelser, forelesninger og selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærarutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktivitet i barnas hverdag.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse på praktisk undervisning (krav om 80% fremmøte)
- Godkjent mappe (høst/vår)
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette.Til arbeidskrav nr. 2 gis det skriftlig tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 4 timer. Ingen hjelpemidler. Eksamen foregår i vårsemesteret.
Intern sensurering. Gradert karakter A-F, der A er høyeste karakter og E er laveste ståkarakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn, 2001
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996
Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien
Eventuelt kompendier fra lærer
Fysisk fostring:
Rammeplan for barnehagen
Moen, Ellen/ Jacobsen Kjersti Berggraf: Skritt for skritt, Vett og viten 2007
Nordbotten, Gerd Lise N.: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget, 2006
Utdelt materiale fra lærer