LFDSAM07 Samfunnsfag (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen i førskolelærerstudiet, deltid.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 1. studieår.

Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Innsikt i samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåter
  • Familie og barndom i samfunnsfaglig perspektiv
  • Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
  • Innsikt i førskolelærerollen som profesjon 
  • Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere
Generelt blir det lagt vekt på å trekke inn et sammenliknende perspektiv, på denne måten blir et internasjonalt perspektiv integrert i faginnholdet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en del av pensum. Gjennomføring av studiet krever derfor høy deltakelse på timeplanlagt undervisning. Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, gruppedrøftinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier.  IKT inngår i studentenes læringsarbeid, blant annet ved bruk av Internett.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  1. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
  2. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
  3. Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
  4. Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer. Ingen tillatte hjelpemidler.

Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer

 

Birkelund, Gunn Elisabeth og  Trond Petersen,  Det norske likestillingsparadokset, i  Det norske samfunn, 5. utgave, Gyldendal, Oslo 2005,  28 sider.

 

Bolman, Lee K. og Terrence Deal, Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Ad Notam Forlag 1991, s. 8-17 og 271-301. Til sammen 41 sider. I Kompendium.

 

Brochmann, Grete, Lykksalighetens rike og den nye etniske forstyrrelsen,  i  Det norske samfunn,

5. utgave, Gyldendal, Oslo 2005,  27 sider.

 

Bø, Inge, Folks sosiale landskaper, TANO 1993, kap. 5 Nettverksstyrke og nettverkskvalitet, s. 92-113. Til sammen 22 sider. I Kompendium.

 

Bø, Inge, Barnet og de andre, TANO 1995. Kap. 3 Samfunnsutviklingen - trekk og trusler, s. 68-86. Til sammen 19 sider. I Kompendium.

 

Fjellvang, Tormod, Klasser, lagdeling, konsekvenser. Høgskolen i Østfold. Rapport 1997:2, s. 10-29,

34-43, 47-73, 83-85 og 88-91. Til sammen 64 sider. Klasser, lagdeling, konsekvenser fås kjøpt i

bokhandelen på Remmen.

 

Frønes, Ivar,  Moderne barndom. Cappelen Akademisk Forlag 2007, hele boka,  ca. 165 sider.

 

Gilje, Nils, og Harald Grimen. Samfunnsvitenskapenes forutsetninger. Universitetsforlaget 1993. Fra kap. 6, Forklaringstyper, s. 106-127. Til sammen 22 sider. I Kompendium.

 

Hagen, Kåre, og  Ivar Lødemel, Fattigdom og sosial eksklusjon,  i  Det norske samfunn, 5. utgave, Gyldendal, Oslo 2005, 26 sider.

 

Hyrve, Geir, og Sataøen, Svein Ole, Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen. Universitetsforlaget,

3. utg. 2006  Hele boka. Ca. 250 sider.

 

Leira,  Arnlaug, Familier og velferdsstat. Familieendring og politisk reform i 1990-åra, i  Det norske samfunn, 5. utgave, Gyldendal, Oslo 2005,  21 sider

 

Levin, Irene, og Jan Trost. Å forstå hverdagen. Tano-Aschehoug 1996, s. 11-23, 101-107 og 178-183. Til sammen 26 sider. I Kompendium.

 

Lundby, Knut.  Mediefeltet - kampen om oppmerksomhet, i  Det norske samfunn, 5. utgave, Gyldendal, Oslo 2005,  24 sider.

 

Moe, Sverre. Sosiologi i hundre år, Universitetsforlaget 1994. Avsnittet om Homans s. 111-116.

Til sammen 6 sider. I Kompendium.

 

Moen, Kari Hoås. Styring og samarbeid i barnehagesektoren. Universitetsforlaget, 3. utg.  2006. Hele boka. Ca. 240 sider.

 

Norli Hansen, Marianne og Arne Mastekaasa.  Utdanning, ulikhet og forandring, i Det norske samfunn, 5. utgave, Gyldendal, Oslo 2005,  30 sider

 

Kompendium til samfunnsfag i førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning, fås kjøpt hos bokhandlere  i Halden.  I litteraturlisten er dette kompendiet kalt Kompendium.  Kompendiet  er utgitt av Pensumtjeneste, Oslo, i 1997.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:18