LFDPTP108 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltidsutdanningen.

Undervisningssemester

I deltidstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:

Innhold/oppbygging
  • Profesjonskunnskap
    • Barnehagen
    • Førskolelærerrollen
    • Praksisforberedelse
  • Barnekultur - lek og læring
    • Pedagogisk grunnlagstenkning
    • Barns virksomhet
    • Kommunikasjon, samspill og medvirkning
  • Sosialisering
    • Kjønnsroller
    • Flerkulturelt arbeid
    • Jevnaldrende

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

I deltidsstudiet kan emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Obligatorisk seminar om skriving av fagtekst i pedagogikk (høst)
  2. Fagtekst i basisgruppe om tema lek. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding i gruppe (høst).
  3. Praksisforberedelser
  4. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst).
  5. Individuell fagtekst fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  6. Deltatt på seminar om tema sosialisering (nærmere beskrivelse i semesterplanen).
  7. Deltatt på seminar: eksamensforberedende kurs

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer. Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer

Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk.

Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige. En artikkelsamling. Oslo: Pedagogisk forum

Bleken, Unni (2005): Førskolelærer og leder - en kompleks og viktig oppgave. Oslo: Pedagogisk forum

Frønes, Ivar (2006): De likeverdige. Om jevnaldrenes betydning. Oslo: Gyldendal.

Gjervan, Andersen, Bleka (2006): Se mangfold. Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehage. Cappelen akademisk forlag.

Helle, Lars (2005): Småskolelæreren. Universitetsforlaget.

Løkken, Gunvor (1996): Når små barn møtes. Om de yngste barnas gruppefellesskap i barnehagen. Cappelen akademiske forlag.

Mørk, Olga m.fl. (2003): Jeg kjenner ikke han på norsk ,jeg. En artikkelsamling med et flerkulturelt perspektiv. Oplandske Bokforlag.

Pædagogisk Tidsskrift, Nul til fjorten, Nr. 1/2007: Tema: anerkjennende pædagogik i praksis. Dansk pædagogisk Forum.

Sigsgaard, E. (2003): Kjeft. Et oppgjør med kjeftepedagogikken. Oslo: Pedagogisk forum

Wahlstrøm, K. (2004): Jenter, gutter og pedagoger: likestillingspedagogikk i praksis. Oslo: Pedagogisk forum

Åberg A, Taguchi H. L. (2006): Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget.

Kompendium om lek. (Kan kjøpes i bokhandelen på Remmen ved studiestart).

Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:

Temahefte om barns medvirkning

Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet

Temahefte om samisk kultur i barnehagen

Temahefte om språklig og kulturell mangfold

Temahefte om menn i barnehagen.

Lov om barnehager 2006

Rammeplan for barnehager 2006.

Kunnskapsløftet i skolen. Kunnskapsdepartementet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:18