LFDPTP108 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltidsutdanningen.
Undervisningssemester
I deltidstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.Innhold
Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:
Innhold/oppbygging- Profesjonskunnskap
- Barnehagen
- Førskolelærerrollen
- Praksisforberedelse
- Barnekultur - lek og læring
- Pedagogisk grunnlagstenkning
- Barns virksomhet
- Kommunikasjon, samspill og medvirkning
- Sosialisering
- Kjønnsroller
- Flerkulturelt arbeid
- Jevnaldrende
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.
Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.
Praksis
I deltidsstudiet kan emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret 1. studieår.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:- Obligatorisk seminar om skriving av fagtekst i pedagogikk (høst)
- Fagtekst i basisgruppe om tema lek. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding i gruppe (høst).
- Praksisforberedelser
- Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst).
- Individuell fagtekst fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
- Deltatt på seminar om tema sosialisering (nærmere beskrivelse i semesterplanen).
- Deltatt på seminar: eksamensforberedende kurs
Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer. Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Intern og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk.
Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige. En artikkelsamling. Oslo: Pedagogisk forum
Bleken, Unni (2005): Førskolelærer og leder - en kompleks og viktig oppgave. Oslo: Pedagogisk forum
Frønes, Ivar (2006): De likeverdige. Om jevnaldrenes betydning. Oslo: Gyldendal.
Gjervan, Andersen, Bleka (2006): Se mangfold. Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehage. Cappelen akademisk forlag.
Helle, Lars (2005): Småskolelæreren. Universitetsforlaget.
Løkken, Gunvor (1996): Når små barn møtes. Om de yngste barnas gruppefellesskap i barnehagen. Cappelen akademiske forlag.
Mørk, Olga m.fl. (2003): Jeg kjenner ikke han på norsk ,jeg. En artikkelsamling med et flerkulturelt perspektiv. Oplandske Bokforlag.
Pædagogisk Tidsskrift, Nul til fjorten, Nr. 1/2007: Tema: anerkjennende pædagogik i praksis. Dansk pædagogisk Forum.
Sigsgaard, E. (2003): Kjeft. Et oppgjør med kjeftepedagogikken. Oslo: Pedagogisk forum
Wahlstrøm, K. (2004): Jenter, gutter og pedagoger: likestillingspedagogikk i praksis. Oslo: Pedagogisk forum
Åberg A, Taguchi H. L. (2006): Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget.
Kompendium om lek. (Kan kjøpes i bokhandelen på Remmen ved studiestart).
Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:
Temahefte om barns medvirkning
Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet
Temahefte om samisk kultur i barnehagen
Temahefte om språklig og kulturell mangfold
Temahefte om menn i barnehagen.
Kunnskapsløftet i skolen. Kunnskapsdepartementet.