LFDKRL08 Kristendoms,- religions- og livssynskunnskap (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltid.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

Innhold

KRL består av emnene kristen tro og tradisjon, andre religioner og livssyn, etikk, filosofi, barnehagens og skolens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.

Emnet innholder obligatorisk basisgruppearbeid/prosjekter med muntlige presentasjoner.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet omfatter samtaler, prosjektarbeid, forelesninger, ekskursjon og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, heltid og deltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i KRL. For at studentene kan fremstille seg til eksamen, må følgende arbeidskrav være godkjent av faglærer:

Gjennomføre 6 gruppearbeider, inkludert forberedelse og muntlig presentasjon av fagdidaktiske/fagmetodiske temaer. Muntlig tilbakemelding av faglærer med godkjent/ikke godkjent:

  • Gruppearbeid nr. 1 og 2: temaer av fagdidaktisk karakter som går over to undervisningsøkter (høst/vår)
  • Gruppearbeid nr. 3 - 5: temaer av fagdidaktisk karakter av mindre omfang der hvert av arbeidene ligger i en undervisningsøkt (2 gruppearbeid høst/1 gruppearbeid vår)
  • Gruppearbeid nr. 6: gjennomføre i små grupper besøk til to ulike tros- eller livssynssamfunn som det skal gis muntlig presentasjoner av. Ett besøk høst og ett besøk vår. Presentasjon i vårsemesteret. 
IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Sluttvurdering består av en individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer, der studentene kan bli prøvd i alle målområdene i faget. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og kortsvarsoppgaver. Ingen hjelpemidler er tillatt. Oppgavene vurderes etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er stryk. Intern sensur.

Litteratur

Med forbehold om endringer

Børresen, Beate & Malmhester, Bo (2008): Filosofere i barnehagen. Utdrag. Bergen: Fagbokforlaget
ISBN: 978-82-450-0683-4

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006): Kunnskapsdepartementet, kap. 1.1, 1.2, 1.3 (s.8-12) og kap. 3.5 (s.39-40).q 372.19 Ram

Eidhamar, Levi Geir. (2002). Små mennesker - stort mangfold: religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap.1-7. 172 s. ISBN 82-7634-424-0. 372.21 Eid

Leer-Salvesen, Paul & Levi Geir Eidhamar. (2000). Nesten som deg selv: Barn og etikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 216 s. ISBN 82-7634-302-3 174.937 Lee

Sødal, Helje Kringlebotn. (2006). Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 268 s.

Rhedding-Jones, Jeanette (red.), Heidi Nordli, Nassira Abdellaoui, Javaria Tanveer (2008): Beretninger fra en muslimsk barnehage Utdrag. Bergen: Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-0733-6

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:18