LF202LED Ledelse 202 med fokus på aksjonslæring (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i studiet Ledelse 2 (30 studiepoeng).Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet krever bestått Ledelse 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende. Emnet kan også tas samtidig med Ledelse 1.Undervisningssemester
Undervisning i emnet foregår i høst- og vårsemesteret.
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- innføring i aksjonslæring (ideologi, muligheter, barrierer, modeller)
- metoder i aksjonslæring
- organisasjonslæring og organisasjonskultur
- vurdering
- teambygging
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, utviklingsarbeid, basisgruppearbeid, selvstudier og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til delemner, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor emnet som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Veiledning vil inngå innenfor emneområdet. Avtalt veiledning i basisgruppe er obligatorisk.
Praksis
For studenter i førskolelærerutdanningen er emnet knyttet til ordinær praksisperiode i barnehage i vårsemesteret, 3. studieår. For andre studenter er emnet knyttet til observasjonspraksis i vårsemesteret.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av logg. Loggen skal godkjennes muntlig av faglærer. Loggføring er sentralt redskap både i studiearbeidet og mer generelt og er derfor en obligatorisk del av emnet. Studentene skal arbeide med en aksjonsprosess knyttet til praksisfeltet. I denne prosessen skal de skriftliggjøre sine planer og sin egen læring.
- Godkjent selvvalgt pensum på ca. 150 sider.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Eksamen består av:
- muntlig gruppepresentasjon av gjennomført aksjonslæring. Varighet: ca. 45 min. pr. gruppe.
- et følgeskriv på 1 A-4 side med begrunnelse for valg av aksjon.
Det settes karakter etter skalaen A-F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er stryk.
Litteratur
Tiller, T. Aksjonslæring - forskende partnerskap i skolen. Fagbokforlaget 2006. ISBN:978-82-7634-698-5
Bjerkestrand, M. og Pålerud, T.(red), (2007): Førskolelæreren i den nye barnehagen - fag og politikk. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0481-6
Åberg, A., Lenz Taguchi,H. (2006): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget.
Kompendiet med artikler om ledelse, endring og læring. Dette kan kjøpes i bokhandleren ved studiestart.
I tillegg til obligatorisk litteratur legges det opp ca. 150 sider valgfri litteratur knyttet til emnet aksjonlæring. Litteraturen leveres faglærer til godkjenning etter avtale.