LADRAMAX Drama som metode (30 timer) (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Kurset inngår som en obligatorisk del av allmennlærerstudiet ved HiØ.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.

Undervisningssemester

Kurset må fullføres i løpet av allmennlærerstudiets to obligatoriske år. Se forøvrig semesterplan for nærmere informasjon om hvordan kurset er organisert.

Innhold

Kurset relaterer seg til fagene norsk, matematikk, krl og pedagogikk og har følgende hovedtemaer:

  • Grunnleggende kunnskap om faget drama
  • Grunnlagstrening
  • Konsentrasjonstrening
  • Fortellerteknikk
  • Stemmetrening, stemmebruk
  • Tekst/undertekst
  • Tekstbearbeiding
  • Rolletilnærming
  • Improvisasjonsteknikker
  • Augusto Boals teaterformer med hovedvekt på "bildeteater".
  • Drama som innlæringsmetode i matematikkfaget
  • Rytme og bevegelse.
  • Dramaturgi
  • Aktivt verdivalg, en alternativ debatt-teknikk

Undervisnings- og læringsformer

Kursets egenart innebærer at det først og fremst blir benyttet "Workshops" og problembasert læring. Aktuelle artikler kan også legges ut på nett. Veiledning blir gitt i direkte kontakt med studentgrupper, samt via e-post og nettkonferanse.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For at studentene skal få godkjent kurset som arbeidskrav i allmennlærerutdanningen, må de ha oppfyllt følgende vilkår:

  1. Ha vært tilstede i dramaleksjonene
  2. Fått godkjent en rapport om utførte dramaaktiviteter i praksisskolen
  3. Fått godkjent en framføring i gruppe

Spesifisering av pkt 2:

Elektronisk innlevering av en skriftlig, individuell rapport fra praksis, der innholdet omhandler begrunnelser for valg av dramaaktivitet i den aktuelle klassen og faget, aktivitetens teoretiske forankring, studentens egen planlegging og gjennomføring av aktiviteten, samt refleksjon i etterkant og konklusjoner.

Spesifisering av pkt 3:

Et gruppevis fremført motivasjonsspill, der en tenkt lærergruppe belyser et tema fra L97. I forkant leveres et notat der det beskrives hva L97 sier om dette temaet i det aktuelle klassetrinn, samt hvordan lærergruppen ville benytte motivasjonsspillet i en større sammenheng i forbindelse med klassens temaarbeid, prosjektarbeid etc.

Det er kursansvarlig lærer som godkjenner studentenes utførte arbeidskrav.

 

Eksamen

Det er ingen sluttvurdering i kurset, men arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal få godkjent kurset som obligatorisk del av allmennlærerutdanningen.

Litteratur

Fossbråten/Pihlstrøm: Barn leker teater. Spillerom Forlag, 1995.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:44:57