LA20SPM308 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i mastergradsstudiet i spesialpedagogikk.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Innhold
Emnet er delt inn i fem områder
1) Sosiale og emosjonelle vansker i et historisk og teoretisk perspektiv
2) Barnehagen og skolens læringsmiljø i relasjon til konfliktskapende og konfliktbearbeidende virksomhet
3) Forebyggende og problemløsende arbeid i forhold barn og unge i konflikt (kartlegging, analyse, vurdering, tidlig intervensjon))
4) Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Relasjons- rådgivings og innovasjonsperspektiv i arbeid med barn og unge i konflikt
5) Nevrologisk relaterte vansker og psykiske lidelser
Undervisnings- og læringsformer
Veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i basisgrupper (dokumentert ved logg fra basisgruppearbeidet).
- Skrive en bokomtale (1 - 2 sider).
- Muntlig presentasjon i seminar av en valgt problemstilling fra emnet.
Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen gjennomført som hjemmeeksamen. På bakgrunn av gitt tema 3 uker før innleveringsfrist skal studenten skrive en faglig artikkel på inntil 12 sider (4500ord +/- 10 %), inkludert forside og litteraturliste.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor F betyr "ikke bestått".
Litteratur
Med forbehold om endringer. Endelig kjernelitteratur foreligger ved semesterstart.
Andresen, R. (red) (2000). Fellesskap og sammenhenger: yrkeshjelpere i grupper, nettverk, organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk (ca 200 sider)
Arnesen, A-L.(2004). Det pedagogiske nærvær. Inkludering i møte med elevmangfold. Oslo: Abstrakt forlag (ca 250 sider)
*Arnesen, A-L. (2003). De 'sårbare' barna og de 'farlige kategoriene". I: Befring, E. (red) Sosiale og emosjonelle vansker hos barn - problemer utfordringer og muligheter. Barn i Norge 2003. Årsrapport om barn og unges psykiske helse. Organisasjonen Voksne for barn, 51 - 59 (9 sider).
http://www.xpublish.no/vfb/xp/pub/mx/filer/BARNINORGE2003.pdf
Befring, E. (2004). Forebygging. I: Befring,E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap.7
Befring, E. (2004). Sosiale og emosjonelle vansker. I: Befring,E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap.12
Borge, I.H. (red). (2007). Resiliens i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. (ca 160 sider)
*Cole, T. (2005). Emotional and Behaviour Difficulties: An historical perspective. I: Clough, P. med flere (red). Handbook of Emotional & Behavioural difficulties. London: Sage Publications (12 sider)
Damsgaard, H.L. (2007). Når hver time teller. Muligheter og utfordringer i en profesjonell skole. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Del 1 og del 3. (160 sider)
*Dodge, K. (1991). The structure and function of reactive and proactive agression. I: Pebbler,D.and Rubin,K (red) Children aggression. Lawrence Erlbaum Publishers. (12 sider)
Frønes, I.(2008). Sosial kompetanse, samfunnsutvikling og sosialisering. Barn nr.1 2008:9 - 25
*Helgeland, I.M. (2003). Ungdom med atferdsvansker - hvordan går det med dem som 30-åringer? I: Backe-Hansen, E. (red.) Barn utenfor hjemmet: flytting i barnevernets regi. Oslo: Gyldendal akademisk
*Hundeide, K. (2008). Det intersubjektive rommet og konstruksjon av svikt og tapere. Utkast til et dialogisk og intersubjektivt alterativ. I: Bele, I. (red). Språkvansker. Teoretiske perspektiv og praktiske utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. Kap.8
Iglum, L.R. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen - om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: Gyldendal Akademisk (ca 250 sider).
Jahnsen, H., Ertresvåg,S. og Westrheim, K.T. (2007). Utvikling av sosial kompetanse. Veileder for skolen. Oslo: Utdanningsdirektoratet. (70 sider)
http://saf.uis.no/getfile.php/SAF/Til%20nedlast/Veil_Sos_kompetanse.pdf
Lund, I. (2004). Hun sitter jo bare der. Om innagerende atferd hos barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 100 sider)
Mathiesen, K.S. m.fl. (2007). Trivsel og oppvekst - barndom og ungdomstid. Oslo: Nasjonalt folkehelseinstitutt. Rapport 2007:5 (90 sider)
http://www.fhi.no/dav/90be49af81.pdf
Nordahl, T. med flere (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 250 sider)
Ogden, T. (2008). Atferdsproblemer blant barn og unge. I: Rygvold,A-L. og Ogden, T. (red). Innføring i spesialpedagogikk. Oslo:Gyldendal akademisk. 4. Utgave. Kapittel 4
Ogden, T. (2004). Kvalitetsskolen. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap. 4 - 7 (ca 150 sider)
Pihl,J.(2005). Etnisk mangfold i skolen. Det sakkyndige blikket. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 7 - 11 (ca 90 sider)
Solli, K-A. (1993). Elever i konflikt. Samspillsbrudd og atferdsproblemer i skolen. Oslo: Gyldendal akademiske. (ca 100 sider)
*Thomas, G. (2005). What do we mean by 'EDB'. . I: Clough, P. med flere (red). Handbook of Emotional & Behavioural difficulties. London: Sage Publications (20 sider)
*Visser, J. (2005). Working with children and young people with social, emotional and behaviour difficulties: What makes what work, works? I: Clough, P. med flere (red). Handbook of Emotional & Behavioural difficulties. London: Sage Publications (15 sider)
*I kompendium