LA101PTA07 Pedagogikk 101: Didaktikk og pedagogisk psykologi (Høst 2008–Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Ray Cato Svanberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i allmennlærerutdanningen.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Innhold

Læreren, eleven og opplæringen

  • Om gruppeprosesser og samarbeid i basisgruppe
  • Om egne læreprosesser og perspektiver på elevenes utvikling og læring
  • Observasjon og refleksjon over praksiserfaringer
  • Skolens oppgaver, innhold og yrkesetiske utfordringer for læreren
  • Endringer og utfordringer i samfunn, kultur, oppvekstmiljø og skole (Del 1)
  • Didaktiske utfordringer; om planlegging og gjennomføring av undervisning og tilrettelegging for læring
  • IKT og læring
  • Læreren som leder av aktive læringsfellesskap
  • Motivasjon

Læreren og eleven i samfunnet og organisasjonen

  • Analysere skolen som organisasjon
  • Organisering av det digitale læringsmiljøet i skolen
  • Kommunikasjon med foreldre, elever, kolleger, ledelse og andre
  • Skolens pedagogiske grunnsyn, mål og praksis
  • Vurdering i skolen
  • Oppvekst og skole i et samfunn i endring

Undervisnings- og læringsformer

Pedagogikkundervisningen vektlegger analyse, drøfting, refleksjon og varierte arbeidsformer: Veksling mellom forelesning i storgruppe, drøfting og dialog i seminargrupper og arbeid med praksisbaserte problemoppgaver i basisgrupper.

  • IKT er et sentralt redskap for læring og kommunikasjon i pedagogikkstudiet.
  • Studentene har ansvar for egen læring og for at læring kan skje i et forpliktende fellesskap.
  • Studentene skal bruke en digital arbeidsmappe underveis i studiet

 Læringsmomenter fra dette emnet skal videreføres til emnet Pedagogikk 102, 2. studieår.

Praksis

Studentene i allmennlærerutdanningen har fire ukers praksis i hvert semester (jfr. Plan for praksisopplæring).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentenes praksisprosjekter og egne refleksjoner rundt praksis er arbeidskrav i emnet Pedagogikk 101 og danner samtidig grunnlag for ett av arbeidene i den digitale eksamensmappen (avsluttende vurdering) i emnet Pedagogikk 102. Følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet Pedagogikk 101 – Didaktikk og pedagogisk psykologi:
Høstsemesteret:
1. Presentere et praksisbasert prosjekt for medstudenter og lærere (Gruppeoppgave).
2. Passeringsprøve: 4 timers kortsvarsprøve ved slutten av høstsemesteret. Prøven må være godkjent. Oppgaver til arbeidsmappen [1]:
3. Praksisrapport for gjennomført praksis i høstsemesteret (individuell oppgave). Rapporten er grunnlag for ett av arbeidene i eksamensmappen (Pedagogikk 102), leveres til basisgruppeveileder for gjennomlesing og kan være utgangspunkt for veiledningsmøte.
Vårsemesteret:
4. Presentere et praksisbasert prosjekt for medstudenter og lærere (gruppeoppgave).
Oppgaver til arbeidsmappen:
5. Praksisrapport for gjennomført praksis i vårsemesteret (individuelle oppgave). Rapporten er grunnlag for ett av arbeidene i eksamensmappen, leveres til basisgruppeveileder for gjennomlesing og kan være utgangspunkt for veiledningsmøte. 6. Fagartikkel på om lag 3000 ord, med tema og problemstilling knyttet til Pedagogikk 101 (individuelt skriftlig arbeid). Artikkelen legges i arbeidsmappen innen oppgitt frist i semesterplanen.
7. Minst 3 blogg-referater fra undervisningsdager i pedagogikk.

Studentene legger selv inn oppgaver på et tildelt og beskyttet område på internett, kun faglærere og studenten selv har tilgang til dette nettstedet

Tilbakemelding
Det gis generell tilbakemelding på praksisrapportarbeidet til hele trinnet.
Tilbakemelding på prosjektpresentasjonen gis muntlig i forbindelse med presentasjonen. Tilbakemeldingen på prosjektarbeidet gis som del av vurderingsrapporten fra praksisopplæringen.

Andre arbeidsoppgaver
Studentene skal påbegynne arbeidet med en web-portal i form av et ressursnettsted for lærere (individuell oppgave). Denne web-portalen vil inngå som et eget arbeid i eksamensmappen i emnet Pedagogikk 102. Dette arbeidet er imidlertid ikke et krav for å kunne fremstille seg til eksamen i Pedagogikk 101.

Eksamen

Tilbakemelding underveis:
Studentene skal få tilbakemelding på sin faglige utvikling underveis i pedagogikkemnet, og denne tilbakemeldingen vil knytte seg til bestemte oppgaver. Tilbakemeldingen kan gis felles for alle studenter på trinnet, som veiledning i basisgrupper eller individuelt av faglærer. Tilbakemelding vil også bli gitt av medstudenter og andre fagpersoner involvert i studiet. Veiledning kan gis over nett og i møter.

Sluttvurdering:
Individuell, muntlig eksamen i vårsemesteret. Varighet: ca. 25 minutter
Organisering: Selvvalgt tema presenteres muntlig i løpet av de første 6-8 minuttene, deretter gjennomføres en samtale om sentrale problemstillinger fra hovedemnene og studieerfaringene.

Studentens prestasjon vurderes av intern og ekstern sensor og gis gradert karakter fra A- F.

 

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 18.08.2007:

Høst:

Engelsen, B. U. (2006) Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner %3 hva %3 hvordan %3 hvorfor. 5. utgave. Revidert mot L06. Oslo: Gyldendal Akademisk. 250 s.

Engelsen, B. U. (2005) En fagdidaktikk for dagens og morgendagens skole. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift 2-2005. S. 89-99. Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.

Erstad, O. (2005) Digital kompetanse i skolen - en innføring. Universitetsforlaget. 225 sider

Erstad, O. m. fl. (2005) ITU Monitor 2005. På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen. Universitetsforlaget. 150 s.

Halvorsen, K. (2003) Å forske på samfunnet: en innføring i samfunnsvitenskapelig metode. 3.utg. Oslo: Cappelens Akademiske forlag. 170 s.

Imsen, G. (2005) Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4. utg. Oslo: TANO.


Kompendium:

Bostrøm, L. (2004) Lärande & Metod. Jönköping University Press.  Utvalgte tekster. Kompendium. 33 s.

Gardner, H. (1997) De mange intelligensers pædagogik. Utvalgte tekster. København: Gyldendal. Kompendium. 29 s.

Høgmo, Asle (2005) Er en flerkulturell skole mulig? Gyldendal. Kompendium. 26 s.

Sjøvold, E. (2006) Teamet. Utvikling, effektivitet og endring i grupper. Utvalgte deler.  51 s.

 

Vår:

NB: Litteratur fra høstsemesteret brukes også i vårsemesteret.

Afdal, G. (red.) (2005) IKT i læringsrommet: IKT, lokal skolepraksis og globalisering. Høgskolen i Østfold, rapport 2005:4. Halden: Høgskolen i Østfold. Utvalgte kapitler. 80 s.

Bø, I. (2004). Barnet og de andre: nettverk som pedagogisk og sosial ressurs. 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 4, 6, 7. 100 s.

Ekeberg, T. R. og J. B. Holmberg (2004) Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. En innføring. 2. utg. Oslo: Universitetsforlagt. 235 s.

Tønnessen, L. K. B. (2002) Den nye småskolen %3 bakgrunn og utforming. Kristiansand: HøgskoleForlaget. 147 sider.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:44:55