LA101PTA07 Pedagogikk 101: Didaktikk og pedagogisk psykologi (Høst 2008–Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Ray Cato Svanberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i allmennlærerutdanningen.Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)Innhold
Læreren, eleven og opplæringen
- Om gruppeprosesser og samarbeid i basisgruppe
- Om egne læreprosesser og perspektiver på elevenes utvikling og læring
- Observasjon og refleksjon over praksiserfaringer
- Skolens oppgaver, innhold og yrkesetiske utfordringer for læreren
- Endringer og utfordringer i samfunn, kultur, oppvekstmiljø og skole (Del 1)
- Didaktiske utfordringer; om planlegging og gjennomføring av undervisning og tilrettelegging for læring
- IKT og læring
- Læreren som leder av aktive læringsfellesskap
- Motivasjon
Læreren og eleven i samfunnet og organisasjonen
- Analysere skolen som organisasjon
- Organisering av det digitale læringsmiljøet i skolen
- Kommunikasjon med foreldre, elever, kolleger, ledelse og andre
- Skolens pedagogiske grunnsyn, mål og praksis
- Vurdering i skolen
- Oppvekst og skole i et samfunn i endring
Undervisnings- og læringsformer
Pedagogikkundervisningen vektlegger analyse, drøfting, refleksjon og varierte arbeidsformer: Veksling mellom forelesning i storgruppe, drøfting og dialog i seminargrupper og arbeid med praksisbaserte problemoppgaver i basisgrupper.
- IKT er et sentralt redskap for læring og kommunikasjon i pedagogikkstudiet.
- Studentene har ansvar for egen læring og for at læring kan skje i et forpliktende fellesskap.
- Studentene skal bruke en digital arbeidsmappe underveis i studiet
Læringsmomenter fra dette emnet skal videreføres til emnet Pedagogikk 102, 2. studieår.
Praksis
Studentene i allmennlærerutdanningen har fire ukers praksis i hvert semester (jfr. Plan for praksisopplæring).Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentenes praksisprosjekter og egne refleksjoner rundt praksis er arbeidskrav i emnet Pedagogikk 101 og danner samtidig grunnlag for ett av arbeidene i den digitale eksamensmappen (avsluttende vurdering) i emnet Pedagogikk 102.Vårsemesteret:
4. Presentere et praksisbasert prosjekt for medstudenter og lærere (gruppeoppgave).
Oppgaver til arbeidsmappen:
5. Praksisrapport for gjennomført praksis i vårsemesteret (individuelle oppgave). Rapporten er grunnlag for ett av arbeidene i eksamensmappen, leveres til basisgruppeveileder for gjennomlesing og kan være utgangspunkt for veiledningsmøte.
Studentene legger selv inn oppgaver på et tildelt og beskyttet område på internett, kun faglærere og studenten selv har tilgang til dette nettstedet
TilbakemeldingDet gis generell tilbakemelding på praksisrapportarbeidet til hele trinnet.
Tilbakemelding på prosjektpresentasjonen gis muntlig i forbindelse med presentasjonen. Tilbakemeldingen på prosjektarbeidet gis som del av vurderingsrapporten fra praksisopplæringen.
Andre arbeidsoppgaver
Studentene skal påbegynne arbeidet med en web-portal i form av et ressursnettsted for lærere (individuell oppgave). Denne web-portalen vil inngå som et eget arbeid i eksamensmappen i emnet Pedagogikk 102. Dette arbeidet er imidlertid ikke et krav for å kunne fremstille seg til eksamen i Pedagogikk 101.
Eksamen
Tilbakemelding underveis:
Studentene skal få tilbakemelding på sin faglige utvikling underveis i pedagogikkemnet, og denne tilbakemeldingen vil knytte seg til bestemte oppgaver. Tilbakemeldingen kan gis felles for alle studenter på trinnet, som veiledning i basisgrupper eller individuelt av faglærer. Tilbakemelding vil også bli gitt av medstudenter og andre fagpersoner involvert i studiet. Veiledning kan gis over nett og i møter.
Sluttvurdering:
Individuell, muntlig eksamen i vårsemesteret. Varighet: ca. 25 minutter
Organisering: Selvvalgt tema presenteres muntlig i løpet av de første 6-8 minuttene, deretter gjennomføres en samtale om sentrale problemstillinger fra hovedemnene og studieerfaringene.
Studentens prestasjon vurderes av intern og ekstern sensor og gis gradert karakter fra A- F.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 18.08.2007:
Høst:
Engelsen, B. U. (2006) Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner %3 hva %3 hvordan %3 hvorfor. 5. utgave. Revidert mot L06. Oslo: Gyldendal Akademisk. 250 s.
Engelsen, B. U. (2005) En fagdidaktikk for dagens og morgendagens skole. I Norsk Pedagogisk Tidsskrift 2-2005. S. 89-99. Oslo: Universitetsforlaget. 10 s.
Erstad, O. (2005) Digital kompetanse i skolen - en innføring. Universitetsforlaget. 225 sider
Erstad, O. m. fl. (2005) ITU Monitor 2005. På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen. Universitetsforlaget. 150 s.
Halvorsen, K. (2003) Å forske på samfunnet: en innføring i samfunnsvitenskapelig metode. 3.utg. Oslo: Cappelens Akademiske forlag. 170 s.
Imsen, G. (2005) Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi. 4. utg. Oslo: TANO.
Kompendium:
Bostrøm, L. (2004) Lärande & Metod. Jönköping University Press. Utvalgte tekster. Kompendium. 33 s.
Gardner, H. (1997) De mange intelligensers pædagogik. Utvalgte tekster. København: Gyldendal. Kompendium. 29 s.
Høgmo, Asle (2005) Er en flerkulturell skole mulig? Gyldendal. Kompendium. 26 s.
Sjøvold, E. (2006) Teamet. Utvikling, effektivitet og endring i grupper. Utvalgte deler. 51 s.
Vår:
NB: Litteratur fra høstsemesteret brukes også i vårsemesteret.
Afdal, G. (red.) (2005) IKT i læringsrommet: IKT, lokal skolepraksis og globalisering. Høgskolen i Østfold, rapport 2005:4. Halden: Høgskolen i Østfold. Utvalgte kapitler. 80 s.
Bø, I. (2004). Barnet og de andre: nettverk som pedagogisk og sosial ressurs. 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 4, 6, 7. 100 s.
Ekeberg, T. R. og J. B. Holmberg (2004) Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. En innføring. 2. utg. Oslo: Universitetsforlagt. 235 s.
Tønnessen, L. K. B. (2002) Den nye småskolen %3 bakgrunn og utforming. Kristiansand: HøgskoleForlaget. 147 sider.