LA101MAT Matematikk 101: Tallære og problemløsing (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Ali Reza Yavar Ludvigsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Matematikk 1 og er obligatorisk i allmennlærerutdanningen.

Undervisningssemester


1. semester (høst) 

Innhold

I emnet Matematikk 101 - Tallære og problemløsing vektlegges følgende hovedtemaer:

Tallære med begynnende algebra og likninger, problemløsing, didaktikk knyttet til de to matematikktemaene (tallære og problemløsing), diagnostisk undervisning, kunnskap om Kunnskapsløftet.

Undervisnings- og læringsformer


Det brukes varierte arbeidsformer: forelesninger, klasseundervisning, oppgaveregning, prosjektarbeid. Arbeidene er både individuelle og utført sammen med andre.

Praksis

Studentene i allmennlærerutdanningen har fire ukers praksis i hvert semester (jfr. Plan for praksisopplæring).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha

  • deltatt på og fått godkjent seks av åtte gjensidige studentrettinger

  • fått godkjent hoderegningstest. 

 

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen av seks timers varighet.

Tillatte hjelpemidler: Godkjent egenprodusert mappe og kalkulator. Intern og ekstern sensurering.

Gradert karakter fra A-F.

Litteratur

Kunnskapsdepartementet: Læreplanverket for kunnskapsløftet, LK06. Denne finnes også på www.utdanningsdirektoratet.no

Breiteig T., Venheim, R. (2005): Matematikk for lærere 1 og 2. 4 utg. Oslo: Universitetsforlaget.

Brekke, G (1995): Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk. Nasjonalt læremiddelsenter.

Høines, M.J. (1998): Begynneropplæringen. Fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning. Caspar. ISBN 82-90898- 14-2

Litteraturlisten er sist oppdatert 07.08.2007.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:44:55