LU201IKS07 IKS201: Kontrastiv samfunns- og kulturforståelse (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 2 (30 stp) og Årsstudium interkulturelle studier (60 stp).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studiet krever 30 studiepoeng i Interkulturelle studier 1, Flerkulturell pedagogikk eller tilsvarende. Studiet kan også tas parallelt med Interkulturelle studier 1.

Undervisningssemester

Emnets undervisning ligger i høst- og vårsemesteret. Eksamen ligger i vårsemesteret.

Innhold

Emnet er tverrfaglig med hovedvekt på samfunnsvitenskapelige/antropoligiske, religionsvitenskapelige og pedagogiske perspektiver, språk og språkutvikling.

Sentrale temaer i dette emnet vil være:

  • Norge i verden
  • Tradisjonelle, moderne o gpostmoderne samfunn
  • Kultur og kulturell kapital
  • Etnosentrisme og kulturrelativisme
  • Sosialisering og resosialisering
  • Etikk og moral i barne- og ungdomsgrupper
  • Litteratur i en flerkulturell barnehage og skole
  • Ledelse i en flerkulturell barnehage og skole
  • Andrespråksutvikling i et kontrastivt perspektiv

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.

Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studentene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor grad bruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse i obligatoriske seminarer
  2. En gruppeoppgave hvor studentene skal vise hvordan Rammeplanen/Kunnskapsløftet ivaretar det flerkulturelle perspektivet. Gruppearbeidet skal presenteres for studentgruppa.
  3. Obligatorisk deltakelse under presentasjonene av gruppeoppgavene
  4. Innlevering av refleksjonsnotat, 2 sider.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter pr. student. Eksamen vil bli vurdert av en intern og en ekstern sensor etter en karakterskala fra A til F.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20.08.2007.

(*) Kompendium

Pedagogikk:
Abdi, S. Y. (2006): "Mitt liv i Somalia, Kenya og Norge." I: Alghasi, S., Fangen, K., og Frønes, I. Mellom to kulturer. Oslo: gyldendal Akademiske. (*) 16 s.

Brock-Utne, B. (2006). Innviklet utdanning for utvikling. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør %3 innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (14s)

Dahlberg, Moss, Pence (2002): Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 2 og 3. 62 s.

Engebretsen, Bakken og Fuglerud, 2004: Somalisk og tamilsk ungdom. I: Fuglerud, Øyvind (red): Úndre bilder av de andre%D 30 s. Pax Forlag

Jerlang og Jerlang, 2004, 2. opplag: Socialisering og habitus: Del III, Kap: 8, 9 og 10. København: Socialpedagogiske Bibliotek,Hans Reitzels forlag. 74 s.

Nordkvelle, Y. T. (2006). Skolens internasjonalisering %3 mellom %Dutbytting%D og %Dsolidaritet%D. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør %3 innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (10 s)

Pihl, J. (2005): Etnisk mangfold i skolen. Universitetsforlaget. Kap. 1, 5, 6 og 10. 64 s.

Pihl, J. (2000): "Skoleledelse i det flerkulturelle Norge." I: Stålsett, U. (red.) Ledelse av skoleutvikling. Kristiansand, Høyskoleforlaget. (*) 19 s.

Skinningsrud, T. (2006). Komparativt perspektiv på framveksten av statlige utdanningssystemer. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør %3 innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (13s)

 

Samfunnsfag:
Hylland Eriksen, T. (red) (2001): Flerkulturell forståelse, Universitetsforlaget. Kap.4,5,7, 11 og 13

 

KRL:
Afdal, Geir: 1997: Moralundervisning og moralsk undervisning, kap.11, s. 258-283 I: Tro, livstolkning og tradisjon, Oslo Tano. 26 s. (*)

Jacobsen, Christine M. og Randi Gressgård (2002) En kvinne er ikke bare en kvinne. Kjønnsproblematikk i et flerkulturelt samfunn, ss. 189-230  I: %DKjønnsrettferdighet. Utfordringer for feministisk politikk%D, (red.) Cathrine Holst. Gyldendal: Oslo. 40 s.

Staunæs, Dorthe (2004). Køn, etnicitet og skoleliv. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Kap. 5 og 6. 60 s. 

Østberg, Sissel (2003) Muslim i Norge. Religion og hverdagsliv blant norsk-pakistanere (Oslo, Universitetsforlaget) Kap. 3. 60 s.

 

Norsk:
Lie, Sven: Kontrastiv grammatikk - med norsk i sentrum. Novus 2005

Ellingsen, Elisabeth: %DReproduksjon og kreativitet %3 Bruk av litteratur i andrespråkundervisningen%D i: Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademiske Forlag, 2. opplag 2005

Alver Vigdis: %DÅ lese tekster på andrespråket%D %D i: Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademiske Forlag, 2. opplag 2005

 

Kompendium med litterære tekster for barn og unge:

Khemiri, Jonas: Ett öga rött/Et øye rødt, Månpocket 2004/Gyldendal 2005

Loe, Erlend: Kurt koker hodet, Cappelen 2003

Enten

Abdolah, Kader: Huset ved moskéen, Gyldendal 2006

eller

Hosseini, Khaled: Drageløperen, Scibsted 2006

 

Offentlige dokumenter
Det forventes at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende
offentlige dokumenter:

Kunnskapsdepartementet (2007): Likeverdig opplæringi praksis! Strategi for
bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og
utdanning 2007-2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Utdanning-nokkelen-til-integrering-.html?id=450582

Kunnskapsdepartementet (2007): Læreplaner i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmålsplanen. http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2759

NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-020001/hov013-bn.html

St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-040001/dok-bn.html

St.meld. nr. 21 (1999-2000) Menneskeverdet i sentrum
http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html

St.meld. nr. 15 (2000-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. %3 Om statelig politikk
overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/ved001-bn.html

St.meld. nr 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040005/hov011-bn.html

St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering
http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler/016081-090143/dok-bn.html
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:13