LU201IKS07 IKS201: Kontrastiv samfunns- og kulturforståelse (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 2 (30 stp) og Årsstudium interkulturelle studier (60 stp).Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Studiet krever 30 studiepoeng i Interkulturelle studier 1, Flerkulturell pedagogikk eller tilsvarende. Studiet kan også tas parallelt med Interkulturelle studier 1.Undervisningssemester
Emnets undervisning ligger i høst- og vårsemesteret. Eksamen ligger i vårsemesteret.Innhold
Emnet er tverrfaglig med hovedvekt på samfunnsvitenskapelige/antropoligiske, religionsvitenskapelige og pedagogiske perspektiver, språk og språkutvikling.
Sentrale temaer i dette emnet vil være:
- Norge i verden
- Tradisjonelle, moderne o gpostmoderne samfunn
- Kultur og kulturell kapital
- Etnosentrisme og kulturrelativisme
- Sosialisering og resosialisering
- Etikk og moral i barne- og ungdomsgrupper
- Litteratur i en flerkulturell barnehage og skole
- Ledelse i en flerkulturell barnehage og skole
- Andrespråksutvikling i et kontrastivt perspektiv
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.
Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studentene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor grad bruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i obligatoriske seminarer
- En gruppeoppgave hvor studentene skal vise hvordan Rammeplanen/Kunnskapsløftet ivaretar det flerkulturelle perspektivet. Gruppearbeidet skal presenteres for studentgruppa.
- Obligatorisk deltakelse under presentasjonene av gruppeoppgavene
- Innlevering av refleksjonsnotat, 2 sider.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Varighet: ca. 30 minutter pr. student. Eksamen vil bli vurdert av en intern og en ekstern sensor etter en karakterskala fra A til F.Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 20.08.2007.
(*) Kompendium
Pedagogikk:
Abdi, S. Y. (2006): "Mitt liv i Somalia, Kenya og Norge." I: Alghasi, S., Fangen, K., og Frønes, I. Mellom to kulturer. Oslo: gyldendal Akademiske. (*) 16 s.
Brock-Utne, B. (2006). Innviklet utdanning for utvikling. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør %3 innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (14s)
Dahlberg, Moss, Pence (2002): Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 2 og 3. 62 s.
Engebretsen, Bakken og Fuglerud, 2004: Somalisk og tamilsk ungdom. I: Fuglerud, Øyvind (red): Úndre bilder av de andre%D 30 s. Pax Forlag
Jerlang og Jerlang, 2004, 2. opplag: Socialisering og habitus: Del III, Kap: 8, 9 og 10. København: Socialpedagogiske Bibliotek,Hans Reitzels forlag. 74 s.
Nordkvelle, Y. T. (2006). Skolens internasjonalisering %3 mellom %Dutbytting%D og %Dsolidaritet%D. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør %3 innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (10 s)
Pihl, J. (2005): Etnisk mangfold i skolen. Universitetsforlaget. Kap. 1, 5, 6 og 10. 64 s.
Pihl, J. (2000): "Skoleledelse i det flerkulturelle Norge." I: Stålsett, U. (red.) Ledelse av skoleutvikling. Kristiansand, Høyskoleforlaget. (*) 19 s.
Skinningsrud, T. (2006). Komparativt perspektiv på framveksten av statlige utdanningssystemer. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør %3 innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (13s)
Samfunnsfag:
Hylland Eriksen, T. (red) (2001): Flerkulturell forståelse, Universitetsforlaget. Kap.4,5,7, 11 og 13
KRL:
Afdal, Geir: 1997: Moralundervisning og moralsk undervisning, kap.11, s. 258-283 I: Tro, livstolkning og tradisjon, Oslo Tano. 26 s. (*)
Jacobsen, Christine M. og Randi Gressgård (2002) En kvinne er ikke bare en kvinne. Kjønnsproblematikk i et flerkulturelt samfunn, ss. 189-230 I: %DKjønnsrettferdighet. Utfordringer for feministisk politikk%D, (red.) Cathrine Holst. Gyldendal: Oslo. 40 s.
Staunæs, Dorthe (2004). Køn, etnicitet og skoleliv. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Kap. 5 og 6. 60 s.
Østberg, Sissel (2003) Muslim i Norge. Religion og hverdagsliv blant norsk-pakistanere (Oslo, Universitetsforlaget) Kap. 3. 60 s.
Norsk:
Lie, Sven: Kontrastiv grammatikk - med norsk i sentrum. Novus 2005
Ellingsen, Elisabeth: %DReproduksjon og kreativitet %3 Bruk av litteratur i andrespråkundervisningen%D i: Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademiske Forlag, 2. opplag 2005
Alver Vigdis: %DÅ lese tekster på andrespråket%D %D i: Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademiske Forlag, 2. opplag 2005
Kompendium med litterære tekster for barn og unge:
Khemiri, Jonas: Ett öga rött/Et øye rødt, Månpocket 2004/Gyldendal 2005
Loe, Erlend: Kurt koker hodet, Cappelen 2003
Enten
Abdolah, Kader: Huset ved moskéen, Gyldendal 2006
eller
Hosseini, Khaled: Drageløperen, Scibsted 2006
Offentlige dokumenter
Det forventes at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende
offentlige dokumenter:
Kunnskapsdepartementet (2007): Likeverdig opplæringi praksis! Strategi for
bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og
utdanning 2007-2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Utdanning-nokkelen-til-integrering-.html?id=450582
NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-020001/hov013-bn.html
St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-040001/dok-bn.html
St.meld. nr. 21 (1999-2000) Menneskeverdet i sentrum
http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html
St.meld. nr. 15 (2000-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. %3 Om statelig politikk
overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/ved001-bn.html
St.meld. nr 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040005/hov011-bn.html
St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering
http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler/016081-090143/dok-bn.html