LU15SAMF07 Fagdidaktikk i samfunnsfag (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Steinar Wennevold
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Fagdidaktikk inngår som obligatorisk emne i skolerettet årsstudium i samfunnsfag.Undervisningssemester
Undervisningen foregår gjennom hele studieåret, høst og vår.Innhold
I dette emnet fokuseres det på den plass fagområdet samfunnsfag har i grunnskolen. Eksempler på fagdidaktiske tema som tas opp i studiet er: Fagene geografi, historie og samfunnskunnskap sine begrunnelser som skolefag, hvordan barn og ungdom lærer samfunnsfag, ulike typer læringsaktiviteter, tilpasset opplæring, læringsstrategier og læringsstiler, formidlingsproblemer, vurdering av læring, analyse av læremidler og arbeidsmåter i skolen.
Studentene må gjøre seg kjent med fagområdet samfunnsfags formål, hovedemner, kompetansemål på ulike trinn, lærestoff, læremidler, ferdigheter og arbeidsmåter slik de framgår av læreplanverket for grunnskolen.
Studentene skal også gjøre seg godt kjent med den generelle delen av læreplanverket.
Undervisnings- og læringsformer
Deltakelse i undervisningen og arbeid i grupper er arbeidsformer hvor læring foregår som en målrettet sosial aktivitet, mens lesing og tilhørende bearbeiding av fagstoff er individuelle arbeidsformer med læring som mål. Fra høgskolens side tilrettelegges timeplanlagte forelesninger, klassesamtaler/-drøftinger, ekskursjoner og organisert gruppearbeid. I tillegg kommer veiledningssamtaler mellom faglærere og studenter og veiledning knyttet til emnet.Praksis
Se studieplanens generelle del.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
I løpet av studieåret skal studentene
1) Skrive et refleksjonsnotat om sin egen læring. Refleksjonsnotatet leveres ved slutten av undervisningsperioden.
2) Studentene skal også levere besvart studievurderingsskjema. Skjemaet fylles ut og leveres ved slutten av undervisningsperioden.
Levert refleksjonsnotat og levert studievurderingsskjema er et vilkår for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Underveisvurdering
Student og faglærer skal gjennomføre minst en veiledningstime.
Sluttvurdering
Arbeidskravene må være utført innen fastsatt frist og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. For å gå opp til hovedeksamen, må deleksamen være bestått.
Eksamen
Deleksamen (teller 25 %): Hjemmeoppgave i Fagdidaktikk.
Oppgaven skal skrives over et oppgitt faglig eller faglig-didaktisk tema. Omfang, formale krav, frister for levering og vurderingskriterier for oppgaven kunngjøres under innføringsseminaret ved studiestart. Intern sensur.
Hovedeksamen (teller 75 %): Hjemmeeksamen av tre døgns varighet. Intern sensur.
Karaktersystem
Det gis graderte karakterer på alle eksamener, etter skalaen A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr 'ikke bestått'. Ved ikke bestått på en deleksamen eller hovedeksamen, må den aktuelle deleksamen eller hovedeksamen taes på nytt.
Litteratur
Lund, Erik (2006): Historiedidaktikk for klasserommet. En håndbok for student og lærer. Universitetsforlaget.
Koritzinsky, Theo (2006): Samfunnskunnskap - en fagdidaktisk innføring. Universitetsforlaget.
Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.) (2005): Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. Høyskoleforlaget
Wennevold, Steinar (2007): Uten geografi er du fortapt... Geografi fagdidaktikk. Kompendium. Høgskolen i Østfold