LU102IKS07 IKS102: Didaktiske tilnærminger i flerkulturell barnehage og skole (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Kari Iren Spernes
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 1 (30 studiepoeng) og Årsstudium Interkulturelle studier (60 stp).Undervisningssemester
Emnets undervisning ligger i høst- og vårsemesteret. Eksamen ligger i vårsemesteret.Innhold
Dette emnet er tverrfaglig med hovedvekt på didaktikk:
Sentrale temaer i dette emnet vil være:
- Synliggjøring av mangfold i barnehage og skole
- Holdningsskapende arbeid i barnehage og skole
- Religionsforståelse i en barnehage-/skolekontekst
- Samarbeid med kollegaer og foreldre
- Læringsteoretiske tilnærminger
- Metodiske utfordringer i ulike samlinger/fag
- Andrespråksinnlæring
- Lesing og skriving på andrespråket
- Læreplanen i "Grunnleggende norsk for språklige minoriteter" eller norskplanen?
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.
Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studnetene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor grad bruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.
Praksis
Obligatorisk praksis for førskolelærerstudentene med en varighet på 6 uker inkludert barnehageutvekslingsprosjektet, Grenseløse Uker. Praksisperioden er uke 2-7, 2008. Andre studenter har ingen obligatorisk praksis knyttet til emnet (studiet), men det legges opp til at studentene hospiterer i barnehager og skoler i løpet av denne perioden.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i obligatoriske seminarer
- Studiebesøk i barnehage eller skole
- En gruppeoppgave hvor studentene skal analysere et læremiddel/en fagbok beregnet for språrlige minoriteter i barnehage eller skole. Gruppearbeidet skal presenteres for studentgruppa.
- Observasjonsnotat fra barnehage, skole og lignende (omfang, se semesterplan)
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 5 dager.
I eksamensbesvarelsen skal studenten vise refleksjon gjennom planlegging av et fagdidaktisk opplegg innenfor et av temaene som er angitt under punktet Innhold/oppbygging i denne emnebeskrivelsen. Omfanget på oppgaven skal være på ca. 10 sider med skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5.
Besvarelsen vurderes av to interne sensorer ut fra en karakterskala bestått/ikke bestått.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 20.08.2007.
(*) Kompendium)
Pedagogikk:
Andersen, Bleka, Gjervan (2006): Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Kap. 5, 6 og 7. 73 s.
Andreassen Aslaug Becher, 2006: Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget. Kap. 2 og 3, 37 s.
Bøyesen, L. (2006): Flerkulturell pedagogikk - perspektiver og praksis. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør - innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (13 s) (*)
Dahl, Ø. (2004): Møter mellom mennesker - interkulturell kommunikasjon. Oslo: Gyldendal Akademiske. 218 s.
Farstad, Gunhild R. (2004): Jeg liker å være hjemme. Feministiske utfordringer i en flerkulturell kontekst. I: Fuglerud, Øyvind (red): "Andre bilder av de andre", Pax Forlag. 20 s. (*)
Karlsen og Nordgren, 2004; Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever - et spørsmål om pedagogisk, didaktisk og metodisk veivalg?: 8 s. I: Spesialpedagogikk nr. 1, 2004 (*)
Rossholt, Nina (2005): "Det handler om mer enn rosa og blått". I: Arneberg P., Juell, E., Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. Damm og sønn A/S (*). 15 s.
Säljø, R. (2001): Læring i praksis - et sosiokulturelt perspektiv. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 1, 2 og 6. 63 s.
Øzerk, Kamil (1997): Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling. I: Sand, Therese (red): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn, 3. opplag: Cappelen Akademiske forlag. Kap.8: 25 s. (*)
Samfunnsfag:
Hylland, T & T.A. Sørheim (2003): Kulturforskjeller i praksis, Gyldendal kap. 1 - 7.
KRL:
Gupta, Ram: Being a hindu in Oslo. ca. 50 s.
Østberg, Sissel (2003): Muslim i Norge. Religion og hverdagsliv blant norsk-pakistanere. Oslo. Universitetsforlaget. Kap. 2. 72 s.
Özalp, Fehru: Når jeg snakket tyrkisk sa alltid de voksne hæ: Oppvekst i norske barnehager sett med noen tyrkisk-språklige barns øyne. Hovedfagsrapport 2005 nr. 13. ca. 50 s.
Samisk kunnskapsforståelse, oppdragelse og religion (felles med pedagogikk) (*) ca. 70 s.
Norsk:
Hauge, An-Magritt: Den felleskulturelle skolen, Universitetsforlaget 2004, s 43-85 og s 209-239
Wold, Astri Heen: 'Utvikling av ordforråd' i Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademisk Forlag, 2. opplag 2005, s. 97-124
Berggren og Tenfjord: Andrespråkslæring, Gyldendal 1999, s 15-28, 113-134, 169-200, 229-262
Kulbrandstad: Lesing i utvikling, Fagbokforlaget 2003, s. 145-235
Selj m.fl.: Med språklige minoriteter i klassen, Cappelen 2004, s. 125 - 150
Offentlige dokumenter
Det forventes at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende
offentlige dokumenter:
Kunnskapsdepartementet (2007): Likeverdig opplæringi praksis! Strategi for
bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og
utdanning 2007-2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Utdanning-nokkelen-til-integrering-.html?id=450582
NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-020001/hov013-bn.html
St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-040001/dok-bn.html
St.meld. nr. 21 (1999-2000) Menneskeverdet i sentrum
http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html
St.meld. nr. 15 (2000-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. - Om statelig politikk
overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/ved001-bn.html
St.meld. nr 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040005/hov011-bn.html
St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering
http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler/016081-090143/dok-bn.html