LU102IKS07 IKS102: Didaktiske tilnærminger i flerkulturell barnehage og skole (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Kari Iren Spernes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 1 (30 studiepoeng) og Årsstudium Interkulturelle studier (60 stp).

Undervisningssemester

Emnets undervisning ligger i høst- og vårsemesteret. Eksamen ligger i vårsemesteret.

Innhold

Dette emnet er tverrfaglig med hovedvekt på didaktikk:

Sentrale temaer i dette emnet vil være:

  • Synliggjøring av mangfold i barnehage og skole
  • Holdningsskapende arbeid i barnehage og skole
  • Religionsforståelse i en barnehage-/skolekontekst
  • Samarbeid med kollegaer og foreldre
  • Læringsteoretiske tilnærminger
  • Metodiske utfordringer i ulike samlinger/fag
  • Andrespråksinnlæring
  • Lesing og skriving på andrespråket
  • Læreplanen i "Grunnleggende norsk for språklige minoriteter" eller norskplanen?

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.

Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studnetene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor grad bruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.

Praksis

Obligatorisk praksis for førskolelærerstudentene med en varighet på 6 uker inkludert barnehageutvekslingsprosjektet, Grenseløse Uker. Praksisperioden er uke 2-7, 2008. Andre studenter har ingen obligatorisk praksis knyttet til emnet (studiet), men det legges opp til at studentene hospiterer i barnehager og skoler i løpet av denne perioden.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Deltakelse i obligatoriske seminarer
  2. Studiebesøk i barnehage eller skole
  3. En gruppeoppgave hvor studentene skal analysere et læremiddel/en fagbok beregnet for språrlige minoriteter i barnehage eller skole. Gruppearbeidet skal presenteres for studentgruppa.
  4. Observasjonsnotat fra barnehage, skole og lignende (omfang, se semesterplan)

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 5 dager.

I eksamensbesvarelsen skal studenten vise refleksjon gjennom planlegging av et fagdidaktisk opplegg innenfor et av temaene som er angitt under punktet Innhold/oppbygging i denne emnebeskrivelsen. Omfanget på oppgaven skal være på ca. 10 sider med skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5.

Besvarelsen vurderes av to interne sensorer ut fra en karakterskala bestått/ikke bestått.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20.08.2007.

(*) Kompendium)

 

Pedagogikk:
Andersen, Bleka, Gjervan (2006): Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Kap. 5, 6 og 7. 73 s.

Andreassen Aslaug Becher, 2006: Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget. Kap. 2 og 3, 37 s.

Bøyesen, L. (2006): Flerkulturell pedagogikk - perspektiver og praksis. I: Brock-Utne, B. og Bøyesen, L. (red.) Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør - innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Oslo: Fagbokforlaget (13 s) (*)

Dahl, Ø. (2004): Møter mellom mennesker - interkulturell kommunikasjon. Oslo: Gyldendal Akademiske. 218 s.

Farstad, Gunhild R. (2004): Jeg liker å være hjemme. Feministiske utfordringer i en flerkulturell kontekst. I: Fuglerud, Øyvind (red): "Andre bilder av de andre", Pax Forlag. 20 s. (*)

Karlsen og Nordgren, 2004; Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever - et spørsmål om pedagogisk, didaktisk og metodisk veivalg?: 8 s. I: Spesialpedagogikk nr. 1, 2004  (*)

Rossholt, Nina (2005): "Det handler om mer enn rosa og blått". I: Arneberg P., Juell, E., Mørk, O. (red): Samtalen i barnehagen. Damm og sønn A/S (*). 15 s.

Säljø, R. (2001): Læring i praksis - et sosiokulturelt perspektiv. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 1, 2 og 6. 63 s.

Øzerk, Kamil (1997): Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling. I: Sand, Therese (red): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn, 3. opplag: Cappelen Akademiske forlag. Kap.8: 25 s. (*)

 

Samfunnsfag:
Hylland, T & T.A. Sørheim (2003): Kulturforskjeller i praksis, Gyldendal kap. 1 - 7.

 

KRL:
Gupta, Ram: Being a hindu in Oslo.  ca. 50 s.

Østberg, Sissel (2003): Muslim i Norge. Religion og hverdagsliv blant norsk-pakistanere. Oslo. Universitetsforlaget. Kap. 2. 72 s.

Özalp, Fehru: Når jeg snakket tyrkisk sa alltid de voksne hæ: Oppvekst i norske barnehager sett med noen tyrkisk-språklige barns øyne. Hovedfagsrapport 2005 nr. 13. ca. 50 s.

Samisk kunnskapsforståelse, oppdragelse og religion (felles med pedagogikk) (*) ca. 70 s.

 

Norsk:
Hauge, An-Magritt: Den felleskulturelle skolen, Universitetsforlaget 2004, s 43-85 og s 209-239

Wold, Astri Heen: 'Utvikling av ordforråd' i Selj, Ryen og Lindberg: Med språklige minoriteter i klassen: Cappelen Akademisk Forlag, 2. opplag 2005, s. 97-124

Berggren og Tenfjord: Andrespråkslæring, Gyldendal 1999, s 15-28, 113-134, 169-200, 229-262

Kulbrandstad: Lesing i utvikling, Fagbokforlaget 2003, s. 145-235

Selj m.fl.: Med språklige minoriteter i klassen, Cappelen 2004, s. 125 - 150


Offentlige dokumenter

Det forventes at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende
offentlige dokumenter:

Kunnskapsdepartementet (2007): Likeverdig opplæringi praksis! Strategi for
bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og
utdanning 2007-2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2007/Utdanning-nokkelen-til-integrering-.html?id=450582

Kunnskapsdepartementet (2007): Læreplaner i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmålsplanen. http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2759

NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-020001/hov013-bn.html

St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-040001/dok-bn.html

St.meld. nr. 21 (1999-2000) Menneskeverdet i sentrum
http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html

St.meld. nr. 15 (2000-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. - Om statelig politikk
overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/ved001-bn.html

St.meld. nr 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040005/hov011-bn.html

St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering
http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler/016081-090143/dok-bn.html
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:10