LU101IKS07 IKS101: Grunnleggende aspekter ved interkulturelle samfunn (Høst 2007)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Kari Iren Spernes
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 1 (30 studiepoeng) og Årsstudium Interkulturelle studier (60 stp).Undervisningssemester
Undervisning og eksamen i høstsemesteret.Innhold
Dette emnet er tverrfaglig med hovedvekt på samfunnsvitenskapelige/antropologiske, religionsvitenskapelige og pedagogiske perspektiver, språk og språkutvikling.
Sentrale temaer i dette emnet vil være:
- Fra enhet til mangfold
- Migrasjonsprosesser
- Identitetsdannelse i flerkulturelle samfunn
- Kulturforståelse
- Ulike innlemmingsstrategier
- Fremmedfrykt og rasisme
- Flerspråklighet som fenomen
- Flerspråklig utvikling
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser indididuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.
Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studentene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor gra dbruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i obligatoriske seminarer
- Individuell skriftlig oppgave på 2 sider hvor to av nøkkelbegrepene fra forelesningene/pensum skal drøftes
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen. Varighet: 6 timer. I denne eksamen skal nøkkelbegreper fra forelesningene/pensum drøftes.
Besvarelsen vil bli vurdert av en intern og en ekstern sensor etter en karakterskal fra A til F.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 20.08.2007.
(*) Kompendium)
Pedagogikk:
Andersen, Bleka, Gjervan (2006): Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Kap.1, 2, 3, 4 og 7. 79 s.
Andreassen Aslaug Becher (2006): Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget. Kap. 1, 4, 5, 6 og 7. 102 s.
Engen og Kulbrandstad (2004): Tospråklighet og minoritetsundervisning, del III. Oslo, Gyldendal akademisk.
Isajev, M. (2006): "Mine år" I: Stjsjerbakova, I og Sjvedov, G. (red.): Å være Tsjetsjener - vitnesbyrd fra krigens barn. Oslo: Humanist Forlag. (*) 12 s.
Phil, J (2000): Hva kjennetegner rasistiske diskurser? I: Sosiologisk tidsskrift , nr. 3 2000 (*) 15 s.
Solstad, K. J. (2004): "Einskapsskolen - likeverd og mangfald under same tak?" I: Solstad, K. J. og Engen T. O. (red): En likeverdig skole for alle? Om enhet og mangfold i grunnskolen. Oslo: Universitetsforlaget (*) 20 s.
Aasen, J. (2003): Flerkulturell pedagogikk - en innføring, Kap. 1, 2, 3 og 4 102 s.
Øzerk, K. (1997): "Fordommer og nyrasisme." I: Sand, T. m. fl. (red). Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag (*) 23 s.
Forslag til utfyllende lesing:
Al-Araki, M. (2007). Kulturanalyse. Et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Oslo: Cappelen.
Bilgiç, S. (2000). Integrering. Fra teori til praksis. Oslo: Kulturbro
Samfunnsfag:
Hylland, Thomas Eriksen (red): Flerkulturell forståelse, Universitetsforlaget 2001, kap. 1, 2, 3, 6, 8, 9 og 10
Malouf, Amin: Identitet som dreper, Pax Forlag 1999.
KRL:
Jacobsen, Christine (2002): Tilhørighetens mange former. Unge muslimer i Norge. Oslo, Unipax. "De andre" s. 86-112. 16 s.
Jacobsen, Knut (red.) (2001) Verdensreligionene i Norge. Oslo, Universitetsforlaget. Kap. 1, kap. 2 (s. 40-72), kap. 3 (s. 85-116) og kap. 4 (s. 141-167). 102 s.
Furseth, Inger og Pål Repstad (2003): Innføring i religionssosiologi. Universitetsforlaget. Kap 5, 6 og 10. 50 s.
Gilhus, Ingvild Sælid og Lisbeth Michaelsson 82001): Nytt blikk på religion. Studiet av religion i dag. pax. Kap. 2. 20 s.
Ytterhus, Line A. (2003): "Beskrivelser av de andre" i Forestillinger om "den andre", Images of Otherness. Høyskoleforlaget, Kristiansand. 36 s.
Norsk:
Berggren og Tenfjord: Andrespråkslæring, Gyldendal 1999, s 29-44
Iversen, Otnes og Solem: Grammatikken i bruk - i tekst og i klasserom, Cappelen Akademisk Forlag 2005, s. 84-117
Andersson, Lars-Gunnar: Språktypologi och språksläktskap, Liber, Stockholm 2001, s. 7-37
Kulbrandstad, Lars Anders: Språkets mønstre: Grammatiske begreper og metoder. Universitetsforlaget 2005, s. 260-284
Engen og Kulbrandstad (2004): Tospråklighet og minoritetsundervisning, del I og II. Oslo, Gyldendal akademisk.
Kibsgaard og Husby: Norsk som andrespråk i barnehage og småskole Universitetsforlaget 2002, s. 33-110.