LU101IKS07 IKS101: Grunnleggende aspekter ved interkulturelle samfunn (Høst 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Kari Iren Spernes
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Interkulturelle studier 1 (30 studiepoeng) og Årsstudium Interkulturelle studier (60 stp).

Undervisningssemester

Undervisning og eksamen i høstsemesteret.

Innhold

Dette emnet er tverrfaglig med hovedvekt på samfunnsvitenskapelige/antropologiske, religionsvitenskapelige og pedagogiske perspektiver, språk og språkutvikling.

Sentrale temaer i dette emnet vil være:

  • Fra enhet til mangfold
  • Migrasjonsprosesser
  • Identitetsdannelse i flerkulturelle samfunn
  • Kulturforståelse
  • Ulike innlemmingsstrategier
  • Fremmedfrykt og rasisme
  • Flerspråklighet som fenomen
  • Flerspråklig utvikling

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser indididuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum. Undervisningstilbudet vil ikke kunne dekke alle deler av pensumet. Studentene vil derfor selv være ansvarlige for å skaffe seg innsikt i hele pensumet.

Bruken av IKT i studiet er viktig, og man venter at studentene bruker denne teknologien. For å nå ut med informasjon til studentene, vil man i stor gra dbruke e-post, hjemmesider, nettkonferanse og elektroniske oppslagstavler.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i obligatoriske seminarer
  • Individuell skriftlig oppgave på 2 sider hvor to av nøkkelbegrepene fra forelesningene/pensum skal drøftes

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen. Varighet: 6 timer. I denne eksamen skal nøkkelbegreper fra forelesningene/pensum drøftes.

Besvarelsen vil bli vurdert av en intern og en ekstern sensor etter en karakterskal fra A til F.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 20.08.2007.

(*) Kompendium)

Pedagogikk:
Andersen, Bleka, Gjervan (2006): Se mangfold - perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Kap.1, 2, 3, 4 og 7.  79 s.

Andreassen Aslaug Becher (2006): Flerstemming mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget. Kap. 1, 4, 5, 6 og 7. 102 s.

Engen og Kulbrandstad (2004): Tospråklighet og minoritetsundervisning, del III. Oslo, Gyldendal akademisk.

Isajev, M. (2006): "Mine år" I: Stjsjerbakova, I og Sjvedov, G. (red.): Å være Tsjetsjener - vitnesbyrd fra krigens barn. Oslo: Humanist Forlag. (*) 12 s.

Phil, J (2000): Hva kjennetegner rasistiske diskurser? I: Sosiologisk tidsskrift , nr. 3 2000 (*) 15 s.

Solstad, K. J. (2004): "Einskapsskolen - likeverd og mangfald under same tak?" I: Solstad, K. J. og Engen T. O. (red): En likeverdig skole for alle? Om enhet og mangfold i grunnskolen. Oslo: Universitetsforlaget (*) 20 s.

Aasen, J. (2003): Flerkulturell pedagogikk - en innføring, Kap. 1, 2, 3 og 4 102 s.

Øzerk, K. (1997): "Fordommer og nyrasisme." I: Sand, T. m. fl. (red). Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag (*) 23 s.

Forslag til utfyllende lesing:
Al-Araki, M. (2007). Kulturanalyse. Et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Oslo: Cappelen.

Bilgiç, S. (2000). Integrering. Fra teori til praksis. Oslo: Kulturbro

 

Samfunnsfag:
Hylland, Thomas Eriksen (red): Flerkulturell forståelse, Universitetsforlaget 2001, kap. 1, 2, 3, 6, 8, 9 og 10

Malouf, Amin: Identitet som dreper, Pax Forlag 1999.

 

KRL:
Jacobsen, Christine (2002): Tilhørighetens mange former. Unge muslimer i Norge. Oslo, Unipax. "De andre" s. 86-112. 16 s.

Jacobsen, Knut (red.) (2001) Verdensreligionene i Norge. Oslo, Universitetsforlaget. Kap. 1, kap. 2 (s. 40-72), kap. 3 (s. 85-116) og kap. 4 (s. 141-167). 102 s. 

Furseth, Inger og Pål Repstad (2003): Innføring i religionssosiologi. Universitetsforlaget. Kap 5, 6 og 10. 50 s.

Gilhus, Ingvild Sælid og Lisbeth Michaelsson 82001): Nytt blikk på religion. Studiet av religion i dag. pax. Kap. 2. 20 s.

Ytterhus, Line A. (2003): "Beskrivelser av de andre" i Forestillinger om "den andre", Images of Otherness. Høyskoleforlaget, Kristiansand. 36 s.

Norsk:
Berggren og Tenfjord: Andrespråkslæring, Gyldendal 1999, s 29-44

Iversen, Otnes og Solem: Grammatikken i bruk - i tekst og i klasserom, Cappelen Akademisk Forlag 2005, s. 84-117

Andersson, Lars-Gunnar: Språktypologi och språksläktskap, Liber, Stockholm 2001, s. 7-37

Kulbrandstad, Lars Anders: Språkets mønstre: Grammatiske begreper og metoder. Universitetsforlaget 2005, s. 260-284

Engen og Kulbrandstad (2004): Tospråklighet og minoritetsundervisning, del I og II. Oslo, Gyldendal akademisk.

Kibsgaard og Husby: Norsk som andrespråk i barnehage og småskole Universitetsforlaget 2002, s. 33-110.

 
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:09