LFHPTP307 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltidsutdanningen

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført Pedagogikk, del 1; Barn og barndom i barnehage og skole og del 2; Småbarnspedagogikk. 

Undervisningssemester

I linjestudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

I breddestudiet, heltid, gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

Ledelse

  • Planlegging - pedagogisk dokumentasjon og vurdering
  • Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
  • Livslang læring i organisasjoner
  • Profesjonskunnskap
  • Veiledning

Inkludering og tilpasset opplæring

  • Samarbeid med offentlig instanser
  • Barnevern

 

Flerkulturell pedagogikk

  • Foreldresamarbeid
  • Språk, kultur og identitet

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emne tre på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Emnet Pedagogikk, del 3, knyttes til praksisperioden i vårsemesteret, 3. studieår (breddeutdanningen).

Emnet Pedagogikk, del 3, knyttes til praksisperioden i høstsemesteret, 2. studieår (linjeutdanningen).

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk seminar med tema praksisforberedelse
  2. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (vår)
  3. Barnehageutvekslingsperiode. Godkjennes av studieleder
  4. Godkjent fagtekst knyttet til praksis (individuelt arbeid). Tema for fagteksten er ledelse. For 3. trinn i breddestudiet 07/08 knyttes fagteksten til Grenseløse uker. For linjestudiet 07/08 knyttes fagteksten til ordinær praksis. Fagteksten godkjennes av faglærer
  5. Obligatorisk seminar med tema veiledning (forelesninger og veiledningsøvelser).
  6. Individuell fagtekst om veiledning. Godkjennes av faglærer.
  7. Obligatoriske seminarer i tema ledelse, flerkulturelt arbeid i barnehage og spesialpedagogikk.
  8. Fagtekst i basisgruppe om flerkulturelt arbeid i barnehage. Godkjennes av faglærer.
  9. Muntlig basisgruppeframlegg med tema spesialpedagogikk. Godkjennes av faglærer. Muntlig tilbakemelding.

Arbeidskravene må være fullført innen angitte frister og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Studenten medbringer godkjent individuell praksisfagtekst, godkjent basisgruppefagtekst om flerkulturelt arbeid, godkjent muntlig basisgruppeframlegg spesialpedagogikk, individuell fagtekst om veiledning.

Et av de 4 arbeidene vil bli trukket ut, og vil være utgangspunkt for en muntlig høring 15 minutter. Deretter vil studenten bli eksaminert i de øvrige obligatoriske deler av pensum. Varighet totalt 30 minutter. Intern og ekstern sensor. Gradert karakterskala fra A-F 

 

Litteratur

Med forbehold om endringer

 

Aasland, M.W. "-Si Det Til Noen-" : En Bok Om Seksuelle Overgrep Mot Barn Og Unge. Kristiansand.

Bae, B. 1996, Det interessante i det alminnelige : en artikkelsamling. Pedagogisk forum, Oslo.

Bae, B. & Kunnskapsdepartementet Temahefte om barns medvirkning. Oslo.

Børresen, M.B. 2005, Veiledning i barnehage og skole : vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforl., Vallset.

Claussen, C.J., Gamst, K., Langballe, Å & Sagbakken, A. 2001, Det er noe med den ungen : fra bekymring til handling, Sebu forl., Oslo.

Gjøsund, P. & Huseby, R. 2000, Alle inkludert : spesialpedagogikk for lærerutdanning, NKS-forl., Oslo.

Grythe, J. & Midtsundstad, J.H. 2002, Foreldresamarbeid i barnehagen : muligheter og begrensninger - idealer og realiteter, Høyskoleforl., Kristiansand.

Langslet, G.J. 2002, LØFT for ledere : løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer, Gyldendal akademisk, Oslo.

Nordin-Hultman, E. Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo.

Sjøvik, P. 2007, En barnehage for alle : spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2. utg edn, Universitetsforl., Oslo.

Skogen, E., Haugen, R., Lundestad, M. & Slåtten, M.V. 2005, Å Være Leder i Barnehagen, Fagbokforl., Bergen.

Wahlström, K. 2004, Jenter, gutter og pedagoger : likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, Oslo.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:09