LFHPTP307 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltidsutdanningenForkunnskapskrav utover opptakskrav
Det forutsettes at studentene har gjennomført Pedagogikk, del 1; Barn og barndom i barnehage og skole og del 2; Småbarnspedagogikk.Undervisningssemester
I linjestudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.
I breddestudiet, heltid, gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieår.Innhold
Ledelse
- Planlegging - pedagogisk dokumentasjon og vurdering
- Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
- Livslang læring i organisasjoner
- Profesjonskunnskap
- Veiledning
Inkludering og tilpasset opplæring
- Samarbeid med offentlig instanser
- Barnevern
Flerkulturell pedagogikk
- Foreldresamarbeid
- Språk, kultur og identitet
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emne tre på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.
Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.
Praksis
Emnet Pedagogikk, del 3, knyttes til praksisperioden i vårsemesteret, 3. studieår (breddeutdanningen).
Emnet Pedagogikk, del 3, knyttes til praksisperioden i høstsemesteret, 2. studieår (linjeutdanningen).Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk seminar med tema praksisforberedelse
- Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (vår)
- Barnehageutvekslingsperiode. Godkjennes av studieleder
- Godkjent fagtekst knyttet til praksis (individuelt arbeid). Tema for fagteksten er ledelse. For 3. trinn i breddestudiet 07/08 knyttes fagteksten til Grenseløse uker. For linjestudiet 07/08 knyttes fagteksten til ordinær praksis. Fagteksten godkjennes av faglærer
- Obligatorisk seminar med tema veiledning (forelesninger og veiledningsøvelser).
- Individuell fagtekst om veiledning. Godkjennes av faglærer.
- Obligatoriske seminarer i tema ledelse, flerkulturelt arbeid i barnehage og spesialpedagogikk.
- Fagtekst i basisgruppe om flerkulturelt arbeid i barnehage. Godkjennes av faglærer.
- Muntlig basisgruppeframlegg med tema spesialpedagogikk. Godkjennes av faglærer. Muntlig tilbakemelding.
Arbeidskravene må være fullført innen angitte frister og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Studenten medbringer godkjent individuell praksisfagtekst, godkjent basisgruppefagtekst om flerkulturelt arbeid, godkjent muntlig basisgruppeframlegg spesialpedagogikk, individuell fagtekst om veiledning.
Et av de 4 arbeidene vil bli trukket ut, og vil være utgangspunkt for en muntlig høring 15 minutter. Deretter vil studenten bli eksaminert i de øvrige obligatoriske deler av pensum. Varighet totalt 30 minutter. Intern og ekstern sensor. Gradert karakterskala fra A-F
Litteratur
Med forbehold om endringer
Bae, B. 1996, Det interessante i det alminnelige : en artikkelsamling. Pedagogisk forum, Oslo.
Bae, B. & Kunnskapsdepartementet Temahefte om barns medvirkning. Oslo.
Børresen, M.B. 2005, Veiledning i barnehage og skole : vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforl., Vallset.
Claussen, C.J., Gamst, K., Langballe, Å & Sagbakken, A. 2001, Det er noe med den ungen : fra bekymring til handling, Sebu forl., Oslo.
Gjøsund, P. & Huseby, R. 2000, Alle inkludert : spesialpedagogikk for lærerutdanning, NKS-forl., Oslo.
Grythe, J. & Midtsundstad, J.H. 2002, Foreldresamarbeid i barnehagen : muligheter og begrensninger - idealer og realiteter, Høyskoleforl., Kristiansand.
Langslet, G.J. 2002, LØFT for ledere : løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer, Gyldendal akademisk, Oslo.
Nordin-Hultman, E. Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo.
Sjøvik, P. 2007, En barnehage for alle : spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2. utg edn, Universitetsforl., Oslo.
Skogen, E., Haugen, R., Lundestad, M. & Slåtten, M.V. 2005, Å Være Leder i Barnehagen, Fagbokforl., Bergen.
Wahlström, K. 2004, Jenter, gutter og pedagoger : likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, Oslo.