LFHPTP207 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet er obligatorisk i førskolelærerutdanningen, heltid og deltid.


Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emne 1; Barn og barndom i barnehage og skole.


Undervisningssemester


I breddestudiet gis undervisningen i høst, 2. studieår.
I linjestudiet gis undervisningen i vårsemesteret, 2. studieår.

For studenter som starter på førskolelærerstudiet høsten 2007 går emnet over to semestre, høst og vår.



Innhold


Pedagogikk, del 2, består av to hovedtemaer:

Tema 1: Små barn i barnehagen

  • Små barn som medskapere av identiteter
  • Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
  • Små barn som medskapere av kunnskap

Tema 2:. Små barns barndom i Norge (tverrfaglig)

Undervisnings- og læringsformer


Studentene arbeider med Pedagogikk, del 2 på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, aksjonslæring og praksis er grunnleggende arbeidsformer i emnet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.


Praksis


I heltidsstudiet knyttes pedagogikkdel 2 til praksisperioden i breddestudiet, 2. studieår. I linjestudiet er det ingen praksis knyttet til emnet. I deltidsstudiet kan emnet knyttes til praksisperioden i høstsemesteret, 3. studieår.


Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Breddestudentene:

  • Praksisforberedelse (høst)
  • Godkjent barnehagepraksis (høst) - godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding.

Linjestudentene:

  • Planlegging, deltakelse og etterarbeid i Arenaer for utforskning (vår) - godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding.

For alle studentene:

  • 3 seminarer knyttet til temaene små barn som medskapere av identiteter, små barn som medskapere av kultur, og små barn som medskapere av kunnskap.
  • Tema 1: Individuell fagtekst. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (Breddestudiet: høst/Linjestudiet: vår)
  • Tema 2: Gruppefremlegg. Godkjennes av faglærer, med muntlig tilbakemelding (Breddestudiet: høst/Linjestudiet: vår).


Eksamen


Muntlig eksamen i gruppe. Eksaminasjonen varer i 45 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent gruppearbeid. Ekstern sensur. Gruppa gis en samlet, gradert karakter. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er dårligste ståkarakter og F er ikke bestått.


Litteratur


Med forbehold om endringer

Haugen, S., Løkken, G., Røthle, M. (2005) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 1-10.

Johansson, E (2002) Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum

Johannesen, N (2005) En-to-tre, småbarna er med. I: Samtalen i barnehagen. N.W. Damm & Sønn, Oslo.

Johannesen, N (2002) Det glemte språket. Hvordan de minste barna i barnehagen bruker imitasjon i kommunikasjonen seg imellom. Hovedfagsoppgave, HiO. Kap. 2, 3 og 5.

Løkken, G (2004) Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, E (2004)

Sandvik, N (2002) Å gjøre seg tydelig for seg selv og andre. Om småbarns avgrensnings- og selvhevdelsesstrategier. I: Barn, nr. 1/02. Trondheim: Norsk senter for barneforskning. Trykkes opp. 

Sandvik, N (2006) De minste barna. Temahefte knyttet til Rammeplan for barnehagen Oslo: Kunnskapsdepartementet http://odin.dep.no/filarkiv/287768/Temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf

Åberg, Ann (2006) Lyttende pedagogikk, Universitetsforlaget, Oslo. Del 2.

Kunnskapsdepartementet (2006) Ny lov om barnehager og Ny Rammeplan for barnehagen.

Selvvalgt litteratur knyttet til prosjekt Små barns barndom i Norge: 50 sider.

Breddestudentene: Selvvalgt litteratur knyttet til aksjonslæring/- forskning i praksis.



Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:09