LFHPTP207 Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i førskolelærerutdanningen, heltid og deltid. |
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emne 1; Barn og barndom i barnehage og skole. |
Undervisningssemester
I breddestudiet gis undervisningen i høst, 2. studieår. For studenter som starter på førskolelærerstudiet høsten 2007 går emnet over to semestre, høst og vår. |
Innhold
Pedagogikk, del 2, består av to hovedtemaer:
Tema 1: Små barn i barnehagen
- Små barn som medskapere av identiteter
- Små barn som medskapere av kultur/samværsformer
- Små barn som medskapere av kunnskap
Tema 2:. Små barns barndom i Norge (tverrfaglig)
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med Pedagogikk, del 2 på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, aksjonslæring og praksis er grunnleggende arbeidsformer i emnet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy. |
Praksis
I heltidsstudiet knyttes pedagogikkdel 2 til praksisperioden i breddestudiet, 2. studieår. I linjestudiet er det ingen praksis knyttet til emnet. I deltidsstudiet kan emnet knyttes til praksisperioden i høstsemesteret, 3. studieår. |
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Breddestudentene:
- Praksisforberedelse (høst)
- Godkjent barnehagepraksis (høst) - godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding.
Linjestudentene:
- Planlegging, deltakelse og etterarbeid i Arenaer for utforskning (vår) - godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding.
For alle studentene:
- 3 seminarer knyttet til temaene små barn som medskapere av identiteter, små barn som medskapere av kultur, og små barn som medskapere av kunnskap.
|
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe. Eksaminasjonen varer i 45 minutter, og tar utgangspunkt i godkjent gruppearbeid. Ekstern sensur. Gruppa gis en samlet, gradert karakter. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er dårligste ståkarakter og F er ikke bestått. |
Litteratur
Med forbehold om endringer Johannesen, N (2002) Det glemte språket. Hvordan de minste barna i barnehagen bruker imitasjon i kommunikasjonen seg imellom. Hovedfagsoppgave, HiO. Kap. 2, 3 og 5. Løkken, G (2004) Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, E (2004) Sandvik, N (2002) Å gjøre seg tydelig for seg selv og andre. Om småbarns avgrensnings- og selvhevdelsesstrategier. I: Barn, nr. 1/02. Trondheim: Norsk senter for barneforskning. Trykkes opp. Åberg, Ann (2006) Lyttende pedagogikk, Universitetsforlaget, Oslo. Del 2. Kunnskapsdepartementet (2006) Ny lov om barnehager og Ny Rammeplan for barnehagen. Selvvalgt litteratur knyttet til prosjekt Små barns barndom i Norge: 50 sider. Breddestudentene: Selvvalgt litteratur knyttet til aksjonslæring/- forskning i praksis. |