LFHPTP107 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver

  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Barnehagens styringsdokumenter
  • Førskolelærerrollen
  • Oppdragelse
  • Omsorg

Barn - lek og læring

  • Teoretiske perspektiv på lek og læring
  • Lek, utforskning og læring
  • Medvirkning, kommunikasjon og samspill

Sosialisering

  • Sosialiseringsteori
  • Kjønnsroller
  • Inkluderende fellesskap og mangfold
  • Barnehagen som kulturarena

Småskolepedagogikk

  • Yrkesrollen
  • Skolens formål og verdigrunnlag
  • Klasseromsperspektiver
  • Læring
  • SFO

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emne 1 på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Emnet Pedagogikk, del 1, knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret og praksisperioden i 1. trinn grunnskole i vårsemesteret, 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Fagtekst i basisgruppe. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding (høst).
  2. Praksisforberedelser.
  3. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (høst).
  4. Godkjent individuell praksisrapport fra barnehage. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  5. Bestått småskolepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding (vår).
  6. I etterkant av skolepraksis vil det bli gjennomført et tverrfaglig prosjekt som er knyttet til skolepraksis. Dette skal godkjennes av basisgruppeveileder (vår).
  7. Obligatorisk deltakelse på eksamensforberedende kurs (bl.a. referanseteknikk).

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister og godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Intern og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer

 

Arneberg m.fl. (2005): Samtalen i barnehagen. Utvalgte kapiteler: Sigsgaard: Voksne som bråkmakere.

                      Rossholt: Det handler om mer enn rosa og blått. Damm&sønn.

 

Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon.

                      Gyldendal Akademisk.

 

Bae, Berit (2006): Å se barn som subjekt- noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehagen.

                       Artikkel,Kunnskapsdepartementet. (ligger på nett).

 

Eik, Liv Torunn (2003): Lekende læring og lærende lek på småskoletrinnet. Pedlex: Norsk skoleinformasjon.

 

Frønes, Ivar (2006): De likeverdige. Om jevnaldrenes betydning. S.11-57 og s. 153-246.

                      Oslo: Gyldendal.

 

Gjervan, Andersen, Bleka (2006): Se mangfold. Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehage.

                       Kap. 2 (skal også brukes i Pedagogikk, del 3). Cappelen akademisk forlag.

 

Gulbrandsen L. M. (red.) (2006):Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske perspektiver.

                       Universitetsforlaget. Kap.8: Utvikling i kulturhistorisk perspektiv.

                       Kap. 9 s.247-257. Kulturpsykologiske tilnærminger til barns utvikling.

 

Helle, Lars (2005): Småskolelæreren. Universitetsforlaget.

 

Løkken, Gunvor (1996): Når små barn møtes. Om de yngste barnas gruppefellesskap i barnehagen.

                       Cappelen akademiske.

 

Mørk, Olga m.fl. (2003): Jeg kjenner ikke han på norsk ,jeg. En artikkelsamling med et flerkulturelt perspektiv.

                        Oplandske Bokforlag.

 

Pædagogisk Tidsskrift, Nul til fjorten, Nr. 1/2007: Tema: anerkjennende pædagogik i praksis.

                       Dansk pædagogisk Forum.

 

Åberg A, Taguchi H. L. (2006):  Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid.

                       Universitetsforlaget.

 

Aasebø T. S., Melhuus E. Cathrine (2005): Rom for barn- rom for kunnskap. Kropp. kjønn, vennskap og medier

                        som pedagogiske utfordringer. Fagbokforlaget.

 

 

Temahefter fra Kunnskapsdepartementet: Medvirkning, Likestilling, Samiske barnehager,

Språklig og kulturell mangfold. Menn i barnehagen.

 

Lov om barnehager 2006

Rammeplan for barnehager 2006.

 

Kunnskapsløftet i skolen. Kunnskapsdepartementet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:09