LFHNOR07 Norsk (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Christian Bjørn Bjerke
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid og deltid.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieår

Innhold

Innholdet i norskemnet er delt i fire hoveddeler. Temaene griper imidlertid inn i hverandre og man kan derfor vanskelig arbeide med hvert emne isolert.

A. Språklige emner
Emnet gir kunnskap om:

·       barns tale- og skriftspråkutvikling;
·       den første lese- og skriveopplæringen;
·       tale-, lese- og skrivevansker hos barn;
·       norsk som andrespråk;
·       hvordan barn kan utvikle bevissthet om lyder og rytme i språket og bli fortrolige med tallsiffer,  bokstaver, lekelesing og lekeskriving. 

B. Litterære emner
Emnet omfatter:

·       eldre og moderne barnelitteratur (skjønnlitteratur, sakpreget tekst, dikt, sanger)
·       voksenlitteratur om barn;
·       tradisjonslitteratur (rim, regler, eventyr, sagn, legender);
·       bildekommunikasjon;
·       elektroniske tekster og tekster formidlet via massemedier;
·       litteraturteoretiske emner 

C. Utvikling av studentenes egen språkferdighet
Arbeidet omfatter:

·     muntlige aktiviteter, som for eksempel presentasjon av fagstoff, trening i å lede en samtale, formidling av muntlige og skriftlige tekster til barn og voksne;
·     skriftelige aktiviteter, der studentene får trening i å skrive, gi og motta respons og bearbeide tekster til en endelig versjon;
·     produksjon av muntlige og skriftlige tekster for barn 

D. Arbeid i barnehagen
Emnet skal bevisstgjøre studentene om:

·         sin forbildefunksjon i barnehagen mht hvordan en lytter, gir respons og bruker kroppsspråk og talespråk;
·         hvordan en kan skape et skriftspråkstimulerende og kulturfremmende miljø;
·         hvordan barn med to- eller flerspråklig bakgrunn kan oppmuntres til å være språklig aktive;
·         hvordan en kan bidra til glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale;
·         hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles gjennom samtale, høytlesing, fortelling m.m.
·         hvordan en kan fremme likestilling og bidra til barns kjønnssosialisering i barnehagen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til varierte arbeidsformer: individuelt arbeid og arbeid i ulike gruppestørrelser. Fagstoffet blir formidlet dels i seminargrupper, dels i storforelesninger. Prosjektorientert og tverrfaglig arbeid inngår i arbeidet med norskfaget.

Studentene må regne med at deler av studiet vil foregå som selvstudium.

Praksis

Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole.Arbeidet med norskfaget i barnehagen og grunnskolen kan omfatte: 

  • analyse av kulturelle impulser som preger barns hverdag;
  • fortelling og høytlesning med barn;
  • utarbeiding av opplegg for barnehagen/skolen der målet er å stimulere barns fabuleringsevne, barns kommunikasjonsevner, barns lek med språket osv.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må gjennomføres:

  1. Ha deltatt aktivt i undervisningen i høst- og vårsemesteret. Det er obligatorisk deltakelse i de praktiske delene av emnet.
  2. Ha gjennomført et tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis. Dette skal godkjennes av basisgruppeveileder
  3. Ha levert mappe med egne tekster som dokumenterer arbeidet i høst- og vårsemesteret. Dato for innleveringer oppgis i emnets semesterplan. Mappen skal inneholde fire tekster. To av tekstene innleveres på høsten og to tekster innleveres på våren.
  4. Levert selvvalgt pensumliste til godkjenning innen nærmere angitt frist. Krav til selvvalgt pensum fremgår av litteraturlisten i emnebeskrivelsen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Underveisvurdering:

I løpet av studieåret vil studentene få tilbakemelding på sin egen innsats. Slik tilbakemelding blir gitt gjennom faglærers muntlige/skriftlige kommentarer til mappearbeid, gjennom samtaler med veileder i basisgrupper og gjennom respons fra medstudenter.

 

Sluttvurdering:

Eksamen består av en individuell, skriftlig prøve på 6 timer. Ingen hjelpemidler tillatt.

Besvarelsen vurderes av ekstern og intern sensor. Det benyttes graderte bokstavkarakterer etter en skala A - F.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer

I. Teori

Bøker
Høigård, Anne: Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: TANO 1999

Mjør, Ingeborg, Birkeland, Tone og Risa, Gunvor: Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar.         Oslo: LNU/Cappelen 2000

Selmer-Olsen, Ivar: Barn imellom - og de voksne. Oslo: Ad notam Gyldendal 1992

 

Artikler

Austad, I.: Mening i tekst, Oslo: LNU/Cappelen 2003.

Elsness, T. Fosby: Nytt årtusen - ny leseopplæring? 2003.

Lorentzen, R.T.: Språkstimulering i førskolealder. 2003.

Elsness, T. Fosby: Temaarbeid. I Temaarbeid og språkstimulering. Lærerens idébok.  Oslo: Aschehoug 1997.

Kibsgaard, S. og Husby, O.: Norsk som andrespråk i barnehage og småskole. Universitetsforlaget 2002. Utdrag.

Moen, S.R. Hvorfor leser vi litteratur: et grunnlagsspørsmål. Oslo: Ad notam Gyldendal. 1993 (utdrag).

Risa, Gunvor: Analyse og vurdering av barnelitteratur. I: Birkeland, T. og Risa, G. (red.): Litteratur for barn. Oslo: LNU/Cappelen 1990.

 

Artikler blir utdelt i tilknytning til undervisningen.

 

II. Litterære tekster

Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid

Tradisjonslitteratur
Eventyr og fabler, også fra andre kulturer (ca. 50 sider)

Korttekster/noveller
To eldre tekster
Fire tekster fra vår tid

Barne- og ungdomsbøker 
6 verk:

Hauger, T.Thorstad: Røvet av vikinger

Lindgren, A.: Brødrene Løvehjerte

4 barne- og ungdomsbøker etter avtale/eget valg

Bildebøker
6 verk, hvorav 4 bildebøker etter eget valg (minst én faktabok):

Voksenlitteratur
1 verk etter avtale

Svensk og dansk litteratur skal være representert. Pensumliste leveres til faglærer for godkjenning, se semesterplan.

 

III. Læreverk

Et læreverk i norsk eller et tverrfaglig læreverk for 1. klasse i grunnskolen der norsk inngår.

I tillegg vil det bli delt ut kompendier og artikler i løpet av studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:08