LFDPTP107 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Grid Solheim
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltidsutdanningen.
Undervisningssemester
I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.Innhold
- Profesjonskunnskap
- Barnehagen
- Førskolelærerrollen
- Praksisforberedelse
- Barnekultur - lek og læring
- Pedagogisk grunnlagstenkning
- Barns virksomhet
- Kommunikasjon, samspill og medvirkning
- Sosialisering
- Kjønnsroller
- Flerkulturelt arbeid
- Jevnaldrende
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med Pedagogikk, emne 1 på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.
Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Beblioteket tilbyr opplæring.
Praksis
I deltidsstudiet kan emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret 1. studieår.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Praksisforberedelse
- Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
- Godkjent individuell praksisrapport fra barnehage. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding.
- Fagtekst i basisgruppe. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell fagtekst.
Fagteksten skrives i løpet av vårsemesteret. Innleveringsfrist fremkommer i semesterplan.
Fagteksten vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F betyr ikke bestått.
Ved eventuell ny eksamen må studenten skrive ny fagtekst.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk. Kapitel 3,4 og 5.
Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige En artikkelsamling Oslo: Kapitel 1,4,5,9,10 og 12. Pedagogisk forum
Bae, Berit (2006) : Å se barn som subjekt. Kunnskapsdepartementet.
Frønes, Ivar (2006): De likeverdige. Om jevnaldrenes betydning. s.55-63, 153-196. Oslo: Gyldendal.
Gjervan, Andersen, Bleka (2006): Se mangfold. Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehage. kapitel 1-5 og 7-8. Cappelen akademisk forlag.
Løkken, Gunvor (1996): Når små barn møtes. Om de yngste barnas gruppefellesskap i barnehagen. Kapitel 3,4 og 5. Cappelen akademiske.
Mørk, Olga m.fl. (2003): Jeg kjenner ikke han på norsk, jeg. En artikkelsamling med et flerkulturelt perspektiv. s.11-34 og s.49-68. Oplandske Bokforlag.
Olofsson, Birgitta Knutsdotter (2004) Lek for livet Kapitel 1,7,10 og 11. (siste utgave) Forsythia
Pædagogisk Tidsskrift, Nul til fjorten, Nr. 1/2007: Tema: anerkjennende pædagogik i praksis. Dansk pædagogisk Forum.
Rasmussen, Torben Haangaard (1996) Orden og kaos. Elementære grunnkrefter i lek (siste utgave) Forsythia s.45-87.
Røys, Helge (2007) Pedagogikk i barnehagen. Grunnbok for førskolelærere N.W Damm og Søn.
Wahlström, K. 2004, Jenter, gutter og pedagoger: likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, s. 13-83. Oslo.
Åberg A, Taguchi H. L. (2006): Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Del 1. Universitetsforlaget.
Kompendium. (Kan kjøpes i bokhandel ved studiestart)
Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:
Temaheftet om barns medvirkning,
Temaheftet om likestilling i det pedagogiske arbeidet
Temaheftet om menn i barnehagen.
Lov om barnehager 2006
Rammeplan for barnehager 2006.