LFDPTP107 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Grid Solheim
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, deltidsutdanningen.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

  • Profesjonskunnskap
    • Barnehagen
    • Førskolelærerrollen
    • Praksisforberedelse
  • Barnekultur - lek og læring
    • Pedagogisk grunnlagstenkning
    • Barns virksomhet
    • Kommunikasjon, samspill og medvirkning
  • Sosialisering
    • Kjønnsroller
    • Flerkulturelt arbeid
    • Jevnaldrende

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med Pedagogikk, emne 1 på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Beblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

I deltidsstudiet kan emnet knyttes til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Praksisforberedelse
  2. Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid). Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
  3. Godkjent individuell praksisrapport fra barnehage. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding.
  4. Fagtekst i basisgruppe. Godkjennes av faglærer med muntlig tilbakemelding.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell fagtekst.

Fagteksten skrives i løpet av vårsemesteret. Innleveringsfrist fremkommer i semesterplan.

Fagteksten vurderes av intern og ekstern sensor. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Ved eventuell ny eksamen må studenten skrive ny fagtekst.

Litteratur

Med forbehold om endringer

  

Askland, Leif (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk. Kapitel 3,4 og 5.

 

Bae, Berit (1996): Det interessante i det alminnelige En artikkelsamling Oslo: Kapitel 1,4,5,9,10 og 12. Pedagogisk forum

 

Bae, Berit (2006) : Å se barn som subjekt. Kunnskapsdepartementet.

 

 

Frønes, Ivar (2006): De likeverdige. Om jevnaldrenes betydning. s.55-63, 153-196. Oslo: Gyldendal.

 

Gjervan, Andersen, Bleka (2006): Se mangfold. Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehage.  kapitel 1-5 og 7-8. Cappelen akademisk forlag.

  

Løkken, Gunvor (1996): Når små barn møtes. Om de yngste barnas gruppefellesskap i barnehagen. Kapitel 3,4 og 5. Cappelen akademiske.

 

Mørk, Olga m.fl. (2003): Jeg kjenner ikke han på norsk, jeg. En artikkelsamling med et flerkulturelt perspektiv. s.11-34 og s.49-68. Oplandske Bokforlag.

 

Olofsson, Birgitta Knutsdotter (2004) Lek for livet Kapitel 1,7,10 og 11. (siste utgave) Forsythia

 

Pædagogisk Tidsskrift, Nul til fjorten, Nr. 1/2007: Tema: anerkjennende pædagogik i praksis. Dansk pædagogisk Forum.

 

Rasmussen, Torben Haangaard (1996) Orden og kaos. Elementære grunnkrefter i lek (siste utgave) Forsythia s.45-87.

 

Røys, Helge (2007) Pedagogikk i barnehagen. Grunnbok for førskolelærere N.W Damm og Søn.

 

Wahlström, K. 2004, Jenter, gutter og pedagoger: likestillingspedagogikk i praksis, Pedagogisk forum, s. 13-83. Oslo.

Åberg A, Taguchi H. L. (2006): Lyttende pedagogikk- etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Del 1. Universitetsforlaget.

 

Kompendium. (Kan kjøpes i bokhandel ved studiestart)

Temahefter fra Kunnskapsdepartementet:

Temaheftet om barns medvirkning,

Temaheftet om likestilling i det pedagogiske arbeidet

Temaheftet om menn i barnehagen.

 

 

Lov om barnehager 2006

Rammeplan for barnehager 2006.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:07