LFDNOR07 Norsk (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Christian Bjørn Bjerke
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid og deltid.Undervisningssemester
I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår
I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieårInnhold
Innholdet i norskemnet er delt i fire hoveddeler. Temaene griper imidlertid inn i hverandre og man kan derfor vanskelig arbeide med hvert emne isolert.
A. Språklige emner
Emnet gir kunnskap om:
· barns tale- og skriftspråkutvikling;
· den første lese- og skriveopplæringen;
· tale-, lese- og skrivevansker hos barn;
· norsk som andrespråk;
· hvordan barn kan utvikle bevissthet om lyder og rytme i språket og bli fortrolige med tallsiffer, bokstaver, lekelesing og lekeskriving.
B. Litterære emner
Emnet omfatter:
· eldre og moderne barnelitteratur (skjønnlitteratur, sakpreget tekst, dikt, sanger)
· voksenlitteratur om barn;
· tradisjonslitteratur (rim, regler, eventyr, sagn, legender);
· bildekommunikasjon;
· elektroniske tekster og tekster formidlet via massemedier;
· litteraturteoretiske emner
C. Utvikling av studentenes egen språkferdighet
Arbeidet omfatter:
· muntlige aktiviteter, som for eksempel presentasjon av fagstoff, trening i å lede en samtale, formidling av muntlige og skriftlige tekster til barn og voksne;
· skriftelige aktiviteter, der studentene får trening i å skrive, gi og motta respons og bearbeide tekster til en endelig versjon;
· produksjon av muntlige og skriftlige tekster for barn
D. Arbeid i barnehagen
Emnet skal bevisstgjøre studentene om:
· sin forbildefunksjon i barnehagen mht hvordan en lytter, gir respons og bruker kroppsspråk og talespråk;
· hvordan en kan skape et skriftspråkstimulerende og kulturfremmende miljø;
· hvordan barn med to- eller flerspråklig bakgrunn kan oppmuntres til å være språklig aktive;
· hvordan en kan bidra til glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale;
· hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles gjennom samtale, høytlesing, fortelling m.m.
· hvordan en kan fremme likestilling og bidra til barns kjønnssosialisering i barnehagen
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til varierte arbeidsformer: individuelt arbeid og arbeid i ulike gruppestørrelser. Fagstoffet blir formidlet dels i seminargrupper, dels i storforelesninger. Prosjektorientert og tverrfaglig arbeid inngår i arbeidet med norskfaget.
Studentene må regne med at deler av studiet vil foregå som selvstudium.Praksis
Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole.Arbeidet med norskfaget i barnehagen og grunnskolen kan omfatte:
- analyse av kulturelle impulser som preger barns hverdag;
- fortelling og høytlesning med barn;
- utarbeiding av opplegg for barnehagen/skolen der målet er å stimulere barns fabuleringsevne, barns kommunikasjonsevner, barns lek med språket osv.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må gjennomføres:
- Ha deltatt aktivt i undervisningen i høst- og vårsemesteret. Det er obligatorisk deltakelse i de praktiske delene av emnet.
- Ha gjennomført et tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis. Dette skal godkjennes av basisgruppeveileder
- Ha levert mappe med egne tekster som dokumenterer arbeidet i høst- og vårsemesteret. Dato for innleveringer oppgis i emnets semesterplan. Mappen skal inneholde fire tekster. To av tekstene innleveres på høsten og to tekster innleveres på våren.
- Levert selvvalgt pensumliste til godkjenning innen nærmere angitt frist. Krav til selvvalgt pensum fremgår av litteraturlisten i emnebeskrivelsen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Underveisvurdering:
I løpet av studieåret vil studentene få tilbakemelding på sin egen innsats. Slik tilbakemelding blir gitt gjennom faglærers muntlige/skriftlige kommentarer til mappearbeid, gjennom samtaler med veileder i basisgrupper og gjennom respons fra medstudenter.
Sluttvurdering:
Eksamen består av en individuell, skriftlig prøve på 6 timer. Ingen hjelpemidler tillatt.
Besvarelsen vurderes av ekstern og intern sensor. Det benyttes graderte bokstavkarakterer etter en skala A F.
Litteratur
Det tas forbehold om endringer
I. Teori
Bøker
Høigård, Anne: Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: TANO 1999
Mjør, Ingeborg, Birkeland, Tone og Risa, Gunvor: Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar. Oslo: LNU/Cappelen 2000
Selmer-Olsen, Ivar: Barn imellom - og de voksne. Oslo: Ad notam Gyldendal 1992
Artikler
Austad, I.: Mening i tekst, Oslo: LNU/Cappelen 2003.
Elsness, T. Fosby: Nytt årtusen ny leseopplæring? 2003.
Lorentzen, R.T.: Språkstimulering i førskolealder. 2003.
Elsness, T. Fosby: Temaarbeid. I Temaarbeid og språkstimulering. Lærerens idébok. Oslo: Aschehoug 1997.
Kibsgaard, S. og Husby, O.: Norsk som andrespråk i barnehage og småskole. Universitetsforlaget 2002. Utdrag.
Moen, S.R. Hvorfor leser vi litteratur: et grunnlagsspørsmål. Oslo: Ad notam Gyldendal. 1993 (utdrag).
Risa, Gunvor: Analyse og vurdering av barnelitteratur. I: Birkeland, T. og Risa, G. (red.): Litteratur for barn. Oslo: LNU/Cappelen 1990.
Artikler blir utdelt i tilknytning til undervisningen.
II. Litterære tekster
Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid
Tradisjonslitteratur
Eventyr og fabler, også fra andre kulturer (ca. 50 sider)
Korttekster/noveller
To eldre tekster
Fire tekster fra vår tid
Barne- og ungdomsbøker
6 verk:
Hauger, T.Thorstad: Røvet av vikinger
Lindgren, A.: Brødrene Løvehjerte
4 barne- og ungdomsbøker etter avtale/eget valg
Bildebøker
6 verk, hvorav 4 bildebøker etter eget valg (minst én faktabok):
Voksenlitteratur
1 verk etter avtale
Svensk og dansk litteratur skal være representert. Pensumliste leveres til faglærer for godkjenning, se semesterplan.
III. Læreverk
Et læreverk i norsk eller et tverrfaglig læreverk for 1. klasse i grunnskolen der norsk inngår.
I tillegg vil det bli delt ut kompendier og artikler i løpet av studiet.