LFDMUS07 Musikk (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Per Anders Hegre
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid og deltid.
Emnet inngår i den valgbare delen av førskolelærerstudiets linjemodell.
Undervisningssemester
I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår
I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieår
I linjemodellen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår
Innhold
Innholdet i emnet Musikk, 10 studiepoeng, er delt i følgende hoveddeler:
MUSIKKFAGLIG EGENUTVIKLING
Her skal studentene tilegne seg kunnskap om musikkteoretiske emner, innsikt i musikk som kunst- og kulturfag, oppøving av vokale og instrumentale ferdigheter, kunnskap og ferdigheter i bevegelse og dans.
MUSIKK OG SAMFUNN
Musikk er en viktig del av vår kulturelle identitet og spiller en sentral rolle i et samfunnsmessig perspektiv. Derfor vil det være viktig å fokusere på barns og unges musikkpreferanser, drøfte årsakene til dem, samt barnehagens medansvar som musikalsk kulturformidler.
BARNET OG MUSIKKEN
I denne hoveddelen vil en vektlegge kunnskap om barnets musikalske utvikling og uttrykksmåter.
Hoveddelen vektlegger praktisk arbeid med stoff, arbeidsmåter og aktivitetsformer som det vil være naturlig å bruke i musikkpedagogisk arbeid med barn. Studieinnholdet skal også gi et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikkarbeid i barnehagen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, instruksjon og veiledning i praktisk musikkverkstedarbeid.
Undervisning i musikkmetodikk og musikkteori vil foregå i storbasisgrupper. Sang med akkompagnementsinstrument vil foregå i basisgrupper. Det er obligatorisk studiedeltaking i de praktiske disiplinene. (Musikkmetodikk og sang med akkompagnementsinstrument).
Betydelige deler av pensum er selvstudium.
Erfaring med praktisk anvendelse av kunnskaper og ferdigheter i faget sammen med barn er en viktig del av studiet. Tilegnelsen av slike kunnskaper og ferdigheter vil fortrinnsvis finne sted i praksisperioden i 1. studieår, og det vil hovedsakelig være emner fra hoveddelen Musikkarbeid i barnehagen som vil bli behandlet her.
Praksis
Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått
· Godkjent studiedeltaking; aktiv deltakelse som godkjennes muntlig av faglærer
· Godkjent praktisk ferdighetsprøve i sang med eget akkompagnement (vår)
· Godkjent intern prøve i musikkteori (vår)
· Fire godkjente obligatoriske oppgaver/presentasjoner i musikkmetodikk (høst/vår)
Det er faglærer i den enkelte disiplin som godkjenner studiedeltaking, interne prøver og oppgaver/presentasjoner.
Interne prøver holdes i vårsemesteret. Obligatoriske oppgaver/presentasjoner gis både
i høst- og vårsemesteret.
Eksamen
Framføring i gruppe
Eksamen består av en praktisk gruppeprøve i utøvende musikkmetodikk. Varighet ca. 20 min. pr. gruppe. Eksamensoppgavene trekkes senest en uke før den praktiske framføringen.
Studentene får individuell karakter. Det gis karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått. Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.
Litteratur
Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagen.
Djupedal K. (1995): Musikkteori. Ad Notam, Gyldendal
Morten Sæther/Elin Angelo Aalberg. (2006): "Barnet og musikken", Innføring i musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter. Universitetsforlaget.
Holen, A. (1985): Den store barnesangboka, Aschehoug
Supplerende litteratur:
Hammershøj, H. (1995): Barnets musikalske vei, Tano
Stehouwer, G. (1994): Den første sang, Norsk Musikkforlag
Sæves, Åse og Kalve, Lise Gran: Møtet med musikk, Universitetsforlaget.