LFDMUS07 Musikk (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Per Anders Hegre
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid og deltid.
Emnet inngår i den valgbare delen av førskolelærerstudiets linjemodell.

Undervisningssemester

I heltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 1. studieår
I deltidsstudiet gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 3. studieår
I linjemodellen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår  

 

Innhold

Innholdet i emnet Musikk, 10 studiepoeng, er delt i følgende hoveddeler:

MUSIKKFAGLIG EGENUTVIKLING
Her skal studentene tilegne seg kunnskap om musikkteoretiske emner, innsikt i musikk som kunst- og kulturfag, oppøving av vokale og instrumentale ferdigheter, kunnskap og ferdigheter i bevegelse og dans.

MUSIKK OG SAMFUNN
Musikk er en viktig del av vår kulturelle identitet og spiller en sentral rolle i et samfunnsmessig perspektiv. Derfor vil det være viktig å fokusere på barns og unges musikkpreferanser, drøfte årsakene til dem, samt barnehagens medansvar som musikalsk kulturformidler.

BARNET OG MUSIKKEN
I denne hoveddelen vil en vektlegge kunnskap om barnets musikalske utvikling og uttrykksmåter.   

MUSIKKARBEID I BARNEHAGEN
Hoveddelen vektlegger praktisk arbeid med stoff, arbeidsmåter og aktivitetsformer som det vil være naturlig å bruke i musikkpedagogisk arbeid med barn. Studieinnholdet skal også gi et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikkarbeid i barnehagen.      

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, instruksjon og veiledning i praktisk musikkverkstedarbeid.
Undervisning i musikkmetodikk og musikkteori vil foregå i storbasisgrupper. Sang med akkompagnementsinstrument vil foregå i basisgrupper. Det er obligatorisk studiedeltaking i de praktiske disiplinene. (Musikkmetodikk og sang med akkompagnementsinstrument).
Betydelige deler av pensum er selvstudium.

Erfaring med praktisk anvendelse av kunnskaper og ferdigheter i faget sammen med barn er en viktig del av studiet. Tilegnelsen av slike kunnskaper og ferdigheter vil fortrinnsvis finne sted i praksisperioden i 1. studieår, og det vil hovedsakelig være emner fra hoveddelen Musikkarbeid i barnehagen som vil bli behandlet her.

Gruppearbeid, f.eks. arbeid i prosjektorganiserte studieformer, vil være den mest anvendte arbeidsformen for å eksemplifisere hvordan musikk kan inngå som element i en tverrfaglig sammenheng. Hver gruppe skal utarbeide ett tverrfaglig opplegg av et nærmere angitt omfang.

Praksis

Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått

 

·         Godkjent studiedeltaking; aktiv deltakelse som godkjennes muntlig av faglærer

·         Godkjent praktisk ferdighetsprøve i sang med eget akkompagnement (vår)

·         Godkjent intern prøve i musikkteori (vår)

·         Fire godkjente obligatoriske oppgaver/presentasjoner i musikkmetodikk (høst/vår)

 

Det er faglærer i den enkelte disiplin som godkjenner studiedeltaking, interne prøver og oppgaver/presentasjoner.

Interne prøver holdes i vårsemesteret. Obligatoriske oppgaver/presentasjoner gis både

i høst- og vårsemesteret.

Eksamen

Framføring i gruppe

Eksamen består av en praktisk gruppeprøve i utøvende musikkmetodikk. Varighet ca. 20 min. pr. gruppe. Eksamensoppgavene trekkes senest en uke før den praktiske framføringen.

 

Studentene får individuell karakter. Det gis karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått. Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.

Litteratur

Kunnskapsdepartementet (2006) Rammeplan for barnehagen.


Djupedal K. (1995): Musikkteori. Ad Notam, Gyldendal

 

Morten Sæther/Elin Angelo Aalberg. (2006): "Barnet og musikken", Innføring i musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter. Universitetsforlaget.

 

Holen, A. (1985): Den store barnesangboka, Aschehoug

 

Supplerende litteratur:

Hammershøj, H. (1995): Barnets musikalske vei, Tano

Stehouwer, G. (1994): Den første sang, Norsk Musikkforlag

Sæves, Åse og Kalve, Lise Gran: Møtet med musikk, Universitetsforlaget.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:07