LFDFOR07 Forming (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Solveig Toft
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid og deltid. Emnet inngår i den valgbare delen av førskolelærerstudiets linjemodell. 

Undervisningssemester

I heltidsutdanningen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 2. studieår.

I deltidsutdanningen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 1. studieår.

I linjemodellen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 2. studieår.

Innhold

Praktisk skapende arbeid i to- og tredimensjonal form
Denne delen har størst omfang og omfatter praktisk arbeid i

  • bilde, skulptur og bruksform
  • estetiske virkemidler som form og farge i visuelle uttrykk
  • materialer, redskaper og teknikker

Fagdidaktikk

  • barns uttrykksformer og utvikling i arbeid med to- og tredimensjonal form
  • kreativitet og skapende prosesser
  • planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av barns skapende arbeid

Kunst og formkultur

europeisk kunst fra de siste 200 år med hovedvekt på noen norske kunstnere
  • kunst og formkultur fra ulike kulturer
  • Det fysiske miljø

    inne- og utemiljø som ramme rundt barns skapende lek

    Undervisnings- og læringsformer

    Undervisningsformer
    Forming består først og fremst av praktisk arbeid i verksteder med ulike materialer og teknikker innen papir, leire, tre, tekstil og/eller gratismaterialer. Verkstedarbeid foregår med 15-18 studenter eller 2-3 basisgrupper (storbasisgrupper) og starter gjerne med en innledning om tema, problemstilling eller demonstrasjon av teknikk. Timene er preget av studentaktivitet med oppfølging av lærer. Problemstillingene må løses enten individuelt eller i grupper.  Det blir også forelesninger i større grupper knyttet til teoristoffet.

    Tverrfaglighet
    Faget kan inngå i fellesprosjekt sammen med andre fag i studieåret.

    Bruk av IKT
    IKT bør være et verktøy i forbindelse med arbeid i faget. For eksempel bør studentene bruke Internett til å samle inn informasjon knyttet til oppgaver. Noen av oppgavebesvarelsene skal være fremlagt på egne hjemmesider på Internett. Hjemmesidene inngår i studentenes arbeidsmappe. Studentene må i den forbindelse være inneforstått med gjeldende opphavsrettslige regler. Her kan biblioteket bistå.

    Praksis

    I praksisperiodene er det viktig at studentene reflekterer over teori og egne erfaringer i faget og prøver ut sine tanker i møtet med barn i samarbeid med barnehagens ansatte. Se omtale av praksis i generell del av studieplan.

    Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

    Studentene skal føre loggbok og samle oppgavebesvarelser i arbeidsmappe som leveres til faglærer innen nærmere angitte frister i semesterplanen. Periodene kan avsluttes med utstilling av student- og/eller barnearbeider.

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten

    • ha deltatt i verkstedstimene
    • i rett tid levere 3 arbeidsmapper bestående av praktiske arbeider, logg og fagdidaktisk tekst. En av arbeidsmappene kan være en del av et tverrfaglig prosjekt/tema

    Eksamen

    Vurdering underveis
    Periodene avsluttes av og til med utstilling av student- og/eller barnearbeider. Studentene får tilbakemelding på oppgavebesvarelsene (tverrfaglig prosjekt, mappearbeider) muntlig eller skriftlig.

    Sluttvurdering
    Eksamen består av en utstilling som skal inneholde

    -          3 arbeidsmapper bestående av praktiske arbeider og logg
    -          1 skriftlig fagdidaktisk arbeid

    Faglærerne avgjør hva som skal presenteres som det skriftlige fagdidaktiske arbeidet.

    Karakteren settes etter en samlet vurdering av de fire delene der hver del teller like mye. Alle delene må være bestått for å få karakter i emnet. Studenter som stryker i den ene av disse delene, må ta hele eksamen på nytt.

    Det er intern og ekstern sensurering og det gis en gradert karakter etter skalaen A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått.

    Litteratur

    BFD 1995: Rammeplan for barnehagen 

    Carlsen, Kari og Samuelsen, Arne Marius: Inntrykk og uttrykk - estetiske fagområder i barnehagen, Gyldendal Norsk Forlag A/S, 1988 Utvalgte sider: 9-49

    Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996. Utvalgte sider: 11-82

    Trageton, Arne: Leik med materiale - konstruksjonsleik 1 - 7 år, Høgskolen Stord/Haugesund, 1995

    Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E.: Kunst og håndverk - hva og hvorfor, Fagbokforlaget, Bergen 2000. Utvalgte sider 11-26, 128-303 

    Haugen, S., Løkken, G. Røthle, M.: Småbarnspedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 2005. Kapittel om kunst, estetikk og utvikling.

    Diverse kompendier og trykk.


    Utfyllende litteratur

    Andersen, Jytte: Det gemmer sig i blyanten - en bog om børns billedsprog, Gyldendal 2000, Danmark

    Arvas, Birgitta (red.): Mer om hundre språk, Moderna Museet Stockholm 1986

    Barsotti, Anna, Skapende kommunikasjon i Reggio Emilia, HLS Förlag 1997

    Gjennestad, Marthe Lise og Grieg, Camilla: Den skallete heksen - lek og eksperimentering med farger
    NKS-Forlaget 2000

    Glambek, Ingeborg: Om kunst de siste 200 år, Skolebokforlaget 1996

    Gullberg, Vivian Hernar: Barns bildeskaping - utvikling og forutsetninger, Høgskolen i Stord/Haugesund, 1994. Side 1 - 127

    Lowenfeld, Viktor og Brittain, W. Lambert: Kreativitet og vækst, Gjellerup & Gad Københamn, 1988

    Mørk, Hans Otto (Hovedredaktør): Bokserien Form og Forming, Universitetsforlaget

    Nilsson, Kerstin: Hesten i hulen. En liten kunsthistorie. Gyldendal Tiden, 1997

    Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996, s. 85 - 157

    Trageton, Arne: Verkstedpedagogikk 6 - 10 år, Stord Lærarhøgskule, 1992

    Temanummer. 'Førskolen' I: tidsskriftet Forming i skolen, nr. 3, 1992
    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:06