LFDFOR07 Forming (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Solveig Toft
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerstudiet, heltid og deltid. Emnet inngår i den valgbare delen av førskolelærerstudiets linjemodell.Undervisningssemester
I heltidsutdanningen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 2. studieår.
I deltidsutdanningen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 1. studieår.
I linjemodellen gis det undervisning i emnet i høst- og vårsemester, 2. studieår.Innhold
Praktisk skapende arbeid i to- og tredimensjonal form
Denne delen har størst omfang og omfatter praktisk arbeid i
- bilde, skulptur og bruksform
- estetiske virkemidler som form og farge i visuelle uttrykk
- materialer, redskaper og teknikker
Fagdidaktikk
- barns uttrykksformer og utvikling i arbeid med to- og tredimensjonal form
- kreativitet og skapende prosesser
- planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av barns skapende arbeid
Kunst og formkultur
Det fysiske miljø
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsformer
Forming består først og fremst av praktisk arbeid i verksteder med ulike materialer og teknikker innen papir, leire, tre, tekstil og/eller gratismaterialer. Verkstedarbeid foregår med 15-18 studenter eller 2-3 basisgrupper (storbasisgrupper) og starter gjerne med en innledning om tema, problemstilling eller demonstrasjon av teknikk. Timene er preget av studentaktivitet med oppfølging av lærer. Problemstillingene må løses enten individuelt eller i grupper. Det blir også forelesninger i større grupper knyttet til teoristoffet.
Tverrfaglighet
Faget kan inngå i fellesprosjekt sammen med andre fag i studieåret.
IKT bør være et verktøy i forbindelse med arbeid i faget. For eksempel bør studentene bruke Internett til å samle inn informasjon knyttet til oppgaver. Noen av oppgavebesvarelsene skal være fremlagt på egne hjemmesider på Internett. Hjemmesidene inngår i studentenes arbeidsmappe. Studentene må i den forbindelse være inneforstått med gjeldende opphavsrettslige regler. Her kan biblioteket bistå.
Praksis
I praksisperiodene er det viktig at studentene reflekterer over teori og egne erfaringer i faget og prøver ut sine tanker i møtet med barn i samarbeid med barnehagens ansatte. Se omtale av praksis i generell del av studieplan.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal føre loggbok og samle oppgavebesvarelser i arbeidsmappe som leveres til faglærer innen nærmere angitte frister i semesterplanen. Periodene kan avsluttes med utstilling av student- og/eller barnearbeider.
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten
- ha deltatt i verkstedstimene
- i rett tid levere 3 arbeidsmapper bestående av praktiske arbeider, logg og fagdidaktisk tekst. En av arbeidsmappene kan være en del av et tverrfaglig prosjekt/tema
Eksamen
Vurdering underveis
Periodene avsluttes av og til med utstilling av student- og/eller barnearbeider. Studentene får tilbakemelding på oppgavebesvarelsene (tverrfaglig prosjekt, mappearbeider) muntlig eller skriftlig.
Sluttvurdering
Eksamen består av en utstilling som skal inneholde
- 3 arbeidsmapper bestående av praktiske arbeider og logg
- 1 skriftlig fagdidaktisk arbeid
Faglærerne avgjør hva som skal presenteres som det skriftlige fagdidaktiske arbeidet.
Karakteren settes etter en samlet vurdering av de fire delene der hver del teller like mye. Alle delene må være bestått for å få karakter i emnet. Studenter som stryker i den ene av disse delene, må ta hele eksamen på nytt.
Det er intern og ekstern sensurering og det gis en gradert karakter etter skalaen A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått.
Litteratur
BFD 1995: Rammeplan for barnehagen
Carlsen, Kari og Samuelsen, Arne Marius: Inntrykk og uttrykk - estetiske fagområder i barnehagen, Gyldendal Norsk Forlag A/S, 1988 Utvalgte sider: 9-49
Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996. Utvalgte sider: 11-82
Trageton, Arne: Leik med materiale - konstruksjonsleik 1 - 7 år, Høgskolen Stord/Haugesund, 1995
Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E.: Kunst og håndverk - hva og hvorfor, Fagbokforlaget, Bergen 2000. Utvalgte sider 11-26, 128-303
Haugen, S., Løkken, G. Røthle, M.: Småbarnspedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 2005. Kapittel om kunst, estetikk og utvikling.
Diverse kompendier og trykk.
Utfyllende litteratur
Andersen, Jytte: Det gemmer sig i blyanten - en bog om børns billedsprog, Gyldendal 2000, Danmark
Arvas, Birgitta (red.): Mer om hundre språk, Moderna Museet Stockholm 1986
Barsotti, Anna, Skapende kommunikasjon i Reggio Emilia, HLS Förlag 1997
Gjennestad, Marthe Lise og Grieg, Camilla: Den skallete heksen - lek og eksperimentering med farger
NKS-Forlaget 2000
Glambek, Ingeborg: Om kunst de siste 200 år, Skolebokforlaget 1996
Gullberg, Vivian Hernar: Barns bildeskaping - utvikling og forutsetninger, Høgskolen i Stord/Haugesund, 1994. Side 1 - 127
Lowenfeld, Viktor og Brittain, W. Lambert: Kreativitet og vækst, Gjellerup & Gad Københamn, 1988
Mørk, Hans Otto (Hovedredaktør): Bokserien Form og Forming, Universitetsforlaget
Nilsson, Kerstin: Hesten i hulen. En liten kunsthistorie. Gyldendal Tiden, 1997
Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996, s. 85 - 157
Trageton, Arne: Verkstedpedagogikk 6 - 10 år, Stord Lærarhøgskule, 1992
Temanummer. 'Førskolen' I: tidsskriftet Forming i skolen, nr. 3, 1992