LF30INK1 Interkulturelle studier 1 (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet inngår i førskolelærerstudiet
(linjestudium)og allmennlærerstudiet (valgfag)

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Studiet forutsetter ingen spesielle forhåndskunnskaper
utover generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Undervisningssemester

Undervisningen går over et helt studieår (høst-og vårsemester). Undervisningen er lagt opp i blokker

Innhold


Bakgrunnen for studiet er dagens flerkulturelle samfunn, der
behovet for interkulturell kompetanse øker. Studiet er tverrfaglig,
med spesielt fokus på pedagogiske, religiøse og antropologiske perspektiver.

Studiet består av tre hovedtemaer: kulturelt mangfold, identitetsdannelse
i flerkulturelle samfunn og verdimangfold og oppdragelse
-Kulturelt mangfold
* Sentrale begreper
* Minoritets-og majoritetsperspektiver
* Religion, samfunn og kultur
* Barnehage og skole som kulturinstitusjoner
- Identitetsdannelse i flerkulturelle samfunn
* Identitetsbegrepet
* Identitetsmangfold og -teori
* Barnehage, skole og identitetsdannelse

- Verdimangfold og oppdragelse
* Sentrale begreper
* Verdimessig mangfold
* Verdier og flerkulturell oppdragelse

Temaene er innholdsmessig konsentrert rundt tre ulike begreper
innenfor flerkulturell teori: Kultur, identitet og verdier. Begrepene
blir behandlet ut fra perspektivene mangfold (pluralitet) og oppdragelse.
Temaene bygger ikke på hverandre og kan tas i hvilken som helst
rekkefølge.

Internasjonale perspektiver preger hele studiet. Innholdsmessig
handler studiet om kulturer på tvers av landegrenser og om forståelse
på tvers av nasjoner og kulturer. Det internasjonale perspektivet er
også sentralt i studiets arbeidsform ved at studentene skal drive et
mindre feltarbeid ved barnehage eller skole i England.

Undervisnings- og læringsformer


Studiet er organisert rundt et teoristudium og praksiserfaringer
med flerkulturelle kontekster. Arbeidsformene i teoristudiet er
forelesninger, gruppebasert arbeid, studietur, ekskursjoner,
barnehage- og skolestudier og selvstudium.

Undervisningen går over to semestre. Studentene skal utarbeide
tre studentarbeider som forutsetter aktiv bruk av biblioteket.
Biblioteket skal bidra til studentenes informasjonskompetanse,
det vil si evnen til å søke etter, finne, evaluere og bruke relevant
faglig informasjon. I tillegg til personlig service, får studentene
bibliotekundervisning der målsettingen er at de skal kunne søke
i norske informasjonskilder, ha kjennskap til internasjonale
databaser og kunne vurdere kvalitet på informasjon.

Det vil også bli undervist i referanseteknikk. Bibliotekundervisningen
vil bestå av to dobbelttimer - en innføring i informasjonssøk ved
studiestart og spesialisert informasjonssøk samt innføring i
referanseteknikk i forkant av utviklingsarbeidet.

Studentene skal levere ett arbeid til hvert emne. Nærmere
bestemmelser om studentarbeidene blir gitt ved studiestart. IKT vil
bli brukt som en integrert del av studiet, både som
kommunikasjonsmiddel og som innholdsmessig ressurs.

Praksis


Studentene skal gjennomføre og få godkjent den praksis
som er bestemt av det profesjonsstudiet Interkulturelle
studier skal inngå i.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


For å fremstille seg til eksamen må studentene i rett tid ha:
o Deltatt på studietur til England
o Muntlige framlegg av erfaringer fra studietur England
o Ha fått godkjent praksis (dersom kurset skal inngå i en
profesjonsutdanning)
o Rapport fra fordypningspraksis
o Deltatt på obligatoriske ekskursjoner
o Fått godkjent tre obligatoriske arbeider. Arbeidene skal
godkjennes av faglærer. Det gis skriftlig tilbakemelding

Eksamen


Interkulturelle studier 101 avsluttes med en samlet muntlig
eksamen der studentene skal presentere ett av de obligatoriske
arbeidene i studiene. Dette arbeidet blir trukket ved innledningen
av den muntlige eksaminasjonen. Under den muntlige eksamen
blir studentene også prøvd i pensumlitteratur i de tre kursene.
Varighet: 30 minutter. Ingen hjelpemidler er tillatt. Ved muntlig
eksamen er det ekstern og intern sensor.

Litteratur


1. Kulturelt mangfold
Engen, Thor Ola og Lars Anders Kulbrandstad, 2004:
Tospråklighet og minoritetsundervisning (Oslo,
Ad Notam Gyldendal): Kap. 2, 6, 7 og 8

Eriksen, Thomas Hylland (red.) (2001) Flerkulturell forståelse
(Oslo, Universitetsforlaget) kap. 8, ss. 134-152, kap. 10, ss. 167-187 (40s)

Flyktningene fra Vietnam - tradisjon, historie og kultur (1984) Redaktører
Anne Aulie, Kjersti Berre, Jorun Hermansen, Greta H. Undersrud.
(Oslo: Universitetsforlaget) Kroppsspråk og Vietnamesisk humor s.22-23,
Vietnamesiske familiemønstre s. 24- 27, Eventyr og fortellinger s. 28-30,
Regler for høflighet og samhandling s. 31 - 33, Det vietnamesiske verdensbildet
s. 34 - 41, Religiøs praksis s. 42 - 44, Årssyklus s. 51 -53, Årets høytider
s.54 - 59, Skolesystemet s. 95 - 100. (ca.32s)

Gullestad, Marianne (2002) Det norske sett med nye øyne (Oslo, Universitetsforlaget)
Kap: 5, 7, 8 og 10.

Engebrigtsen, Ada & Gunhild R. Farstad (1/2004) Somaliere i eksil i Norge.
NOVA skriftserie 1. s.10- 17, 33-46 (21s)
http://odin.dep.no/krd/norsk/innvandring/publ/016081-220028/dok-bn.html

Jacobsen, Knut (red.) (2001) Verdensreligionene i Norge (Oslo, Universitetsforlaget)
s.29, 38-69, 84-114, 119-122, 138 - 163 (84s)

Pihl, Joron (2000) Interkulturell og flerkulturell undervisning: fra honnørord til realitet? I: Norsk
Pedagogisk Tidsskrift 4-5, s 308-319 (11s)

Barnehagefolk: Særtrykk 2004, Verden i Barnehagen

2. Identitetsdannelse i flerkulturelle samfunn
Engebrigtsen, Ada, Anders Bakken & Øyvind Fuglerud (2004) Kulturkapital:
Somalisk og tamilsk ungdom ss. 142-171 I: Andre bilder av de Andre
Transnasjonale liv i Norge, Ø.Fuglerud red.Oslo, Pax forlag. (30s)

Eriksen, Thomas Hylland (red.) (2001) Flerkulturell forståelse (Oslo,
Universitetsforlaget) Kap.3: Identitet ss. 36-56 (21s)

Gundara, Jagdish S. (2000) Interculturalism, education and inclusion
(London, Paul Chapman Publ.) s. 23-47 (24 s)

Høgmo, Asle (1986) Det tredje alternativ. Barns læring av identitetsforvaltning
i samisk-norske samfunn preget av identitetsskifte, i: Tidsskrift for samfunnsforskning
27, s 295-416 (20s)

Høgmo, Asle (1997) Læring som monolog eller dialog. Om minoritetsbarns
skoleprestasjoner på majoritetsspråk, i: Norsk Pedagogisk Tidsskrift 5,
s283-294 (10s)

Jerlang og Jerlang (2004) 2. opplag. Socialisering og habitus:
Del III, Kap. 8, 9,10 og 11

Khader, Naser (2002). Ære og Skam. Det islamiske familie-
og livsmønster i Danmark og Mellemøsten. Borgen: Copenhagen: Borgen. (89s)
Ære og skam ss. 141 -160 (20s),
Det muslimske familie- og livsmønster ss. 161-163, 174-189 (19s)
Ægteskap ss.191-225 (35s)
Børn, adoption og mandslinien ss. 226-240 (15s),

Kibsgaaard og Husby (2002) Norsk som andrespråk
I barnehage og småskole, 174s. Univ.forl.

Loona, Sunil: Kultur og identitet i det flerkulturelle samfunn. 1995:
Tidsskrift for norsk psykologforening. Vol.32 nr.8, 10s.

Nyberg, Marie Louise (1996) Den magiske sprogpose.
Sprogstimulering av tosprogede barn

Parker-Jenkins, Marie (1995) Children of Islam. (London: Trentham
Books Limited) ss.1-20, 37-56, 125-137 (ca. 52s)

Østberg, Sissel (2003) Muslim i Norge. Religion og hverdagsliv
blant norsk-pakistanere (Oslo, Universitetsforlaget) ss.9 -210 (200s)

Øzerk, Kamil, I: Sand,Therese (red): Flerkulturell virkelighet i skole
og samfunn, Kap. 8: Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig
utvikling og skolefaglig utvikling

3. Verdimangfold og oppdragelse
Afdal, Geir. 1997. Moralundervisning og moralsk undervisning,
kap.11 I: Tro, livstolkning og tradisjon. (Oslo: Tano) ss. 258-283 (26s)

Bø, Ingerid, 2002: Foreldre og fagfolk (Tano Aschehoug) kap 1,2,3,4,5, 9,10,11 (110 s)

Farstad, Gunhild R. (2004) Kjønn: 'Jeg liker å være hjemme' Feministiske
utfordringer i en flerkulturell konteksts ss. 287-304 I: Andre bilder av de Andre.
Transnasjonale liv i Norge, red. Ø.Fuglerud. Oslo, Pax. (18s)

Haugen, Birthe. 2001. Tradisjonelle verdier i en global verden.
En vietnamesisk studie. i: Norsk Pedagogisk Tidsskrift 2-3, ss. 231- 239 (9s)

Juul, Jesper (2003) Fra lydighet til ansvarlighet. Pedagogisk relasjonskompetanse

Khader, Naser (2002). Ære og Skam. Det islamiske familie- og livsmønster i Danmark og
Mellemøsten. Copenhagen: Borgen. (64s)
Islams holdning til aktuelle etiske spørsmål ss.112-119 (8s)
Børneoppdragelse ss. 241-277 (36s)
Forandring, dynamikk og konflikter ss. 292-311(20s).

Leirvik, Oddbjørn (2002) Islamsk etikk. Oslo: Universitetsforlaget.

Kap.4 Moderne islamsk etikk i Norge ss. 181-210 (30s)
Sand,Therese (red) (1997) Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn:
Kap.1 og 2, 3, 5, ca. 62s. Cappelen Akademiske forlag.

Staunæs, Dorthe (2004). Køn, etnicitet og skoleliv. Frederiksberg:
Samfundslitteratur. Utvalgte kapitler.

Strandbu, Åse (2004) Kjønn: To jenters fortelling om trening, og problemer
med noen rådende syn på kjønnsidentitet ss. 307-327 I: Andre bilder av de
Andre. Transnasjonale liv i Norge, red. Ø. Fuglerud. Oslo, Pax (20s)

Skjønnlitterær bok
Valgfri bok

Offentlige dokumenter
Det forventes videre at studentene kjenner til hovedinnholdet i følgende
offentlige dokumenter:

Utdannings- og forskningsdepartementet: Likeverdig utdanning i praksis! Strategi for
bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og
utdanning 2004-2009
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/handlingsplaner/045071-120010/dok-bn.html

NOU 1995:12 Opplæring i et flerkulturelt Norge
http://odin.dep.no/ufd/norsk/publ/utredninger/NOU/014005-020001/hov013-bn.html

St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/036005-040001/dok-bn.html

St.meld. nr. 21 (1999-2000) Menneskeverdet i sentrum
http://odin.dep.no/ud/norsk/publ/stmeld/032005-044002/hov005-bn.html

St.meld. nr. 15 (2000-2001) Nasjonale minoritetar i Norge. - Om statelig politikk
overfor jødar, kvener, rom, romanifolket og skogfinnar
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/ved001-bn.html

St.meld. nr 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i Norge
http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040005/hov011-bn.html

St.meld. nr.49: (2003-2004): Mangfold og inkludering
http://odin.dep.no/krd/norsk/tema/integrering/presse/taler/016081-090143/dok-bn.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:06