LF20PTP3 Pedagogikk 3. Ped.arbeid (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet inngår i førskolelærerutdanningen og er obligatorisk

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emne 1; Barn og barndom i barnehage og skole


Undervisningssemester


I linjestudiet gis det undervisning i emnet i høst-og vårsemesteret, 2. studieår. I breddestudiet, heltid, gis det undervisning i emnet i høst-og vårsemesteret, 3. studieår. Det gis undervisning i emnet i 2. og 3. studieår, deltidsstudiet.


Innhold


∙ Sosialisering - en demokratisk oppvekstarena
o Den moderne barndom
o Barnehagen som oppvekstarena
o Medvirkning - medbestemmelse - selvbestemmelse

∙ Ledelse
o Pedagogisk ledelse
o Pedagogiske retninger
o Årsplanlegging - didaktikk - observasjon
o Foreldresamarbeid
o Personalsamarbeid

∙ Spesialpedagogikk
o Alle inkludert
o Samarbeidsparter
o Barnevern
o Seksuelle overgrep

∙ Veiledning
o Kommunikasjon og samspill
o Refleksjon og handling


Undervisnings- og læringsformer


Studentene arbeider med emne trepå ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, barnehageutveksling, barnehagestudier og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy. Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.


Praksis


I breddestudiet knyttes emne 3 til praksisperioden i vårsemesteret, 3. studieår. I linjestudiet knyttes emnet til praksisperioden i høstsemesteret, 2. studieår.


Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


- Praksisforberedelse Tema: veiledning - forelesning og veiledningsøvelser 
- Bestått barnehagepraksis (individuelt arbeid) Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema (vår) 
- Godkjent praksisrapport fra barnehage (individuelt arbeid) Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding (vår) 
- Fagtekst i basisgruppe knyttet til temaet Sosialisering. Godkjennes av faglærer. Muntlig tilbakemelding 
- Muntlig basisgruppeframlegg knyttet til temaet Spesialpedagogikk. Godkjennes av faglærer. Muntlig tilbakemelding 
- Barnehageutvekslingsperiode. Godkjennes av faglærer (vår)


Eksamen


2 individuelle fagtekster. En knyttet til temaet Ledelse med praksis som utgangspunkt og en selvvalgt tekst innenfor de andre temaene i emne 3. Studenten trekker en av fagtekstene som sensureres av ekstern og intern sensor. Gradert karakterskala fra A-F.


Litteratur


Med forbehold om endringer
Axiø, A. (1997)Å lede med omsorg. En bok om ledelse for styrere i barnehagen Oslo: Kommuneforlaget
Appelberg, L. Og Eriksson, M-L. (2001)Barn erobrer datamaskinen- en utfordring for voksne. Kap. 2, 3, 5, 7 og 8. Oslo: Gyldendal
Bae, B. (1996) Det interessante i det alminnelige. Kap. 5,6,7: Oslo: Pedagogisk Forum
Claussen, C.J (2001).:Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling.  Oslo: Sebu forlag.
Frønes, I. (2003): Moderne barndom. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag Gjøsund P. & Huseby R.(2000) : Alle inkludert - spesialpedagogikk for lærerutdanning. Oslo: NKS-Forlaget
Gotvassli, K.Å (2001)Et kompetent barnehagepersonale. Om personal- og kompetanseutvikling i barnehagen. Kap. 1,2,3,6,7,8,9,10,11. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Grythe, J., Midtsundstad, J.H. (2002) Foreldresamarbeid i barnehagen. muligheter og begrensninger - idealer og realiteter Del 1 og 2. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Kibsgaard, S., Husby, O. (2002):Norsk som andrespråk i barnehage og småskole. Kap. 2,3,4. Oslo: Universitetsforlaget
Kolstad E (2004):Barnehagen som hjelpetiltak for barn som ikke får den omsorgen de trenger i sitt hjemmemiljø. Halden Kompendium.
Langslet, G. (2002)LØFT for ledere. løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer. Kap. 2. Oslo: Gyldendal Akademisk
Moen, K. H. (2004) Nærmiljø og samfunn i barnehagen. Kap. 3 + 6. Oslo: Universitetsforlaget
Pape, K. (2002)Fra ord til handling-fra handling til ord.Rammeplanen: kvalitet og dokumentasjon i barnehagen. Kap. 1+6. Oslo: Kommuneforlaget
Rye H. (2002): Tidlig hjelp til bedre samspill. Oslo: Gyldendal akademiske.2002. Kap.1, 2, 3, 4
Tofte, B. (1994): Total kvalitetsledelse- et feminint perspektiv på ledelse . I: Amble, N. Innspill og utfall: Syv kvinner om ledelse. Oslo (s.n)
Ullerg, I. (2004)Kommunikasjon og veiledning.Oslo Universitetsforlaget
Vadel, C.C. (1997)Pedagogisk ledelse og utvikling av læringskultur. I: Fuglestad, O.L. og
Lillejord, S (red.). :Pedagogisk ledelse : et relasjonelt perspektiv Bergen- Sandviken: Fagbokforlaget
Wahlström, K. (2004): Jenter,  gutter og pedagoger. Oslo: Pedagogisk Forum
Wide Aasland, M. (2004) Si det til noen.Kristiansand Høgskoleforlag
Kompendium om veiledning ca. 100 sider
Kompendium omledelse ca 150 sider
BFD/ Sosial- og helsedepartementet  (2003)Seksuelle overgrep mot barn. En veileder for hjelpeapparatet
BFD (2004) Mobbing i barnehagen
NOU (2001:6)Oppvekst med prislapp? Om kommersialisering og kjøpepress mot barn og unge


Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:06