LF202LED Ledelse 202 med fokus på aksjonslæring (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i studiet Ledelse 2, 30 studiepoeng.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet forutsetter gjennomført og bestått Ledelse 1, 30 stp, eller tilsvarende. Emnet kan også tas samtidig med Ledelse 1.
Undervisningssemester
Undervisning i emnet foregår i høst- og vårsemesteret.
Innhold
Emnet består ev følgende temaer:
- innføring i aksjonslæring (ideologi, muligheter, barrierer, modeller)
- metoder i aksjonslæring
- organisasjonslæring og organisasjonskultur
- vurdering
- teambygging
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, utviklingsarbeid, basisgruppearbeid, selvstudier og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til delemner, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor emnet som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Veiledning vil inngå innenfor emneområdet. Avtalt veiledning i basisgruppe er obligatorisk.
Praksis
5 uker praksis i barnehage.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Innlevering av logg. Loggen skal godkjennes muntlig av faglærer. Loggføring er sentralt redskap både i studiearbeidet og mer generelt og er derfor en obligatorisk del av emnet. Studentene skal arbeide med en aksjonsprosess knyttet til praksisfeltet. I denne prosessen skal de skriftliggjøre sine planer og sin egen læring.
- Godkjent selvvalgt pensum på ca. 150 sider.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen består av:
- muntlig gruppepresentasjon av gjennomført aksjonslæring. Varighet: ca. 45 min. pr. gruppe.
- et følgeskriv på 1 A-4 side med begrunnelse for valg av aksjon.
Det settes karakter etter skalaen A-F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Tiller, T.: Aksjonslæring - forskende partnerskap i skolen. Høgskoleforlaget 1999. 150 s.
Dysthe, O.: Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag 2001. 150 s.
Kompendium om organisasjonskultur og læring i organisasjoner.
I tillegg til obligatorisk litteratur legges det opp ca. 150 sider valgfri litteratur av hver student. Litteraturen leveres fagansvarlige til godkjenning etter avtale.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. juli 2024 02:46:05