LF202LED Ledelse 202 med fokus på aksjonslæring (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet er obligatorisk i studiet Ledelse 2,  30 studiepoeng.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Emnet forutsetter gjennomført og bestått Ledelse 1, 30 stp, eller tilsvarende. Emnet kan også tas samtidig med Ledelse 1.

Undervisningssemester


Undervisning i emnet foregår i høst- og vårsemesteret.

Innhold


Emnet består ev følgende temaer:
  • innføring i aksjonslæring (ideologi, muligheter, barrierer, modeller)
  • metoder i aksjonslæring
  • organisasjonslæring og organisasjonskultur
  • vurdering
  • teambygging

Undervisnings- og læringsformer


Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, utviklingsarbeid, basisgruppearbeid, selvstudier og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til delemner, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor emnet som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Veiledning vil inngå innenfor emneområdet. Avtalt veiledning i basisgruppe er obligatorisk.

Praksis


5 uker praksis i barnehage.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Innlevering av logg. Loggen skal godkjennes muntlig av faglærer. Loggføring er sentralt redskap både i studiearbeidet og mer generelt og er derfor en obligatorisk del av emnet. Studentene skal arbeide med en aksjonsprosess knyttet til praksisfeltet. I denne prosessen skal de skriftliggjøre sine planer og sin egen læring.
  2. Godkjent selvvalgt pensum på ca. 150 sider.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen


Eksamen består av:
  • muntlig gruppepresentasjon av gjennomført aksjonslæring. Varighet: ca. 45 min. pr. gruppe.
  • et følgeskriv på 1 A-4 side med begrunnelse for valg av aksjon.
Interne og eksterne sensorer vurderer eksamen.

Det settes karakter etter skalaen A-F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Litteratur


Med forbehold om endringer

Tiller, T.: Aksjonslæring - forskende partnerskap i skolen. Høgskoleforlaget 1999. 150 s.

Dysthe, O.: Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag 2001. 150 s.

Kompendium om organisasjonskultur og læring i organisasjoner.

I tillegg til obligatorisk litteratur legges det opp ca. 150 sider valgfri litteratur av hver student. Litteraturen leveres fagansvarlige til godkjenning etter avtale.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:05