LF201LED Ledelse 201 med fokus på veiledning (Høst 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Ann Sofi Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet er obligatorisk i studiet Ledelse 2, 30 stp.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav


Emnet forutsetter gjennomført og bestått Ledelse 1, 30 stp, eller tilsvarende. Emnet kan også tas samtidig med Ledelse 1.

Undervisningssemester


Undervisning i emnet foregår i høstsemesteret.

Innhold


Emnet består av følgende temaer:
  • sentrale begreper og områder innen veiledningsteori
  • forholdet mellom teoretisk forståelse og praktisk yrkesutøvelse
  • ulike veiledningsmodeller, veiledningsstrategier og metoder anvendt systematisk i yrkesmessig sammenheng
  • samspillprosesser og kommunikasjon


Undervisnings- og læringsformer


Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, utviklingsarbeid, basisgruppearbeid, selvstudier og tverrfaglig prosjektarbeid. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innhold, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor emnet som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egenerfaringer. Veiledning vil inngå innenfor emneområdet. Avtalt veiledning i basisgruppe er obligatorisk.

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Et visst antall gjennomførte veiledningsøvelser. Antall bestemmes i samråd med studentene ved studiestart.
  2. Godkjent presentasjon i gruppe av en refleksjonslogg fra egen veiledning. Presentasjonens varighet er på ca. 1 time pr gruppe.
  3. Godkjent selvvalgt pensum på ca. 150 sider.

Arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent muntlig av faglærer innen fastsatt frist gitt i semesterplanen.

Eksamen

Hjemmeeksamen
Eksamen organiseres som en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 5 dager, der studenten skal skrive en fagtekst på 5-6 sider om veiledning med bakgrunn i gjennomførte veiledninger. Teksten skal ha et tydelig og begrunnet fokus og/eller problemstilling. Problemstillingen formes av studentene. Det skal gis veiledning på problemstillingen, og den skal godkjennes av faglærer. Frist for innlevering av hjemmeeksamen settes i semesterplanen.

Det settes karakter etter skalaen A - F, der A er høyeste og E laveste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Litteratur

Med forbehold om endringer

Børresen, M. B: Veiledning i barnehage og skole - vekst eller frustrasjon? Opplandske Bokforlag 2005.

Ulleberg, I.: Kommunikasjon og veiledning. Universitetsforlaget 2004

I tillegg til obligatorisk litteratur legges det opp ca. 150 sider valgfri litteratur av hver student. Litteraturen leveres fagansvarlige til godkjenning etter avtale.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:05