LF15FFNM Fysisk fostring og naturfag m/miljølære (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i førskolelærerutdanningens breddestudium.

Undervisningssemester

Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

Innhold

Emnet inneholder følgende temaer;

  • friluftsliv for barn
  • barn, samfunn og kultur
  • barns totale utvikling
  • barns fysikk, helse og ernæring
  • lek og læring i ulike miljøer
  • vanntilvenning
  • vinteraktivitetskurs
  • vårt fysiske verdensbilde og enkel astronomi
  • kompostering - livet i komposthaugen
  • planter, dyr og sopp i nærmiljøet
  • grunnleggende økologi og holdninger til naturen
  • enkel teknologi
  • samarbeid og refleksjon
  • tilrettelegging, observasjon og vurdering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert rundt teori og praktisk arbeid. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, praktiske øvelser, lab-øvelser, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn og selvstudier. Studentene arbeider med stoffet innenfor de rammer som er gitt i punktene om Mål og Innhold/oppbygging.

 

I tilknytning til vinteraktivitetskurset må studentene regne med en ekstra utgift på ca. kr. 3000,-.

Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud. Det vil bli gitt tilbud om opplæring.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære studieforløpet i førskolelærerutdanningen.

Gjennom praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige temaer i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har arbeidskrav som må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. hjerte- lungeredning (vår)
  2. deltakelse på ekskursjoner og lab-øvelser med tilhørende rapporter (høst/vår). Fravær som overskrider 20% medfører at studentene ikke kan framstille seg til eksamen.
  3. aktiv deltakelse i aktiviteter i ulike miljøer (høst/vår). Fravær som overskrider 20% medfører at studentene ikke kan framstille seg til eksamen.
  4. deltakelse i opplegget 'Barn i sal' med skriftlig planleggingsskjema (vår: kun heltid)
  5. aktiv deltakelse på vinteraktivitetskurs med tilhørende rapport (vår)

Eksamen

Emnet har individuell skriftlig eksamen i vårsemesteret. Varighet: 6 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Intern og ekstern sensurering. Gradert karakter etter karakterskalaen A - F.

Litteratur

Med forbehold om endringer

Felles:
Kunnskapsdepartementet: Rammeplan for barnehagen 2006

Haugen, Synnøve/Løkken, Gunvor/Röthle, Monika (red.): Småbarnspedagogikk, fenomenologiske og estetiske tilnærminger, Cappelen 2005

 

Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn, Gyldendal 2001

Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2

Merk! Fysikkbok bestemmes senere i studieåret

 

Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barna, 1996

Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001

Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002

Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien

Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien

Eventuelt kompendier fra lærer

 

Fysisk fostring:
Bagøien, Tor Egil/Storli, Rune: Lag en naturlekeplass - prinsipper og praktiske idèer, Gyldendal 2002

Moen, Ellen/Sivertsen, Arne: Skritt for skritt, Vett og viten 2007

Loftesnes, Jan Morten: På naturleikeplassen, SEBU forlag 1998

Liv Duesund: Kroppen i verden. Skapande Vetande 2003.

Nordbotten, Lise N: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget 2006

Kompendium i vanntilvenning/svømming

 

Støttelitteratur:
Flemmen, Asbjørn: Skileik, Norges Skiforbund/Universitetsforlaget 1996

Norsk førstehjelpsråd: Førstehjelp

Steine, Arnlaug: Eg kan, eg klarer! Kommuneforlaget 1996

Kompendier fra lærer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:05