LF15FFNM Fysisk fostring og naturfag m/miljølære (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i førskolelærerutdanningens breddestudium.Undervisningssemester
Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår.Innhold
Emnet inneholder følgende temaer;
- friluftsliv for barn
- barn, samfunn og kultur
- barns totale utvikling
- barns fysikk, helse og ernæring
- lek og læring i ulike miljøer
- vanntilvenning
- vinteraktivitetskurs
- vårt fysiske verdensbilde og enkel astronomi
- kompostering - livet i komposthaugen
- planter, dyr og sopp i nærmiljøet
- grunnleggende økologi og holdninger til naturen
- enkel teknologi
- samarbeid og refleksjon
- tilrettelegging, observasjon og vurdering
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert rundt teori og praktisk arbeid. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, praktiske øvelser, lab-øvelser, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn og selvstudier. Studentene arbeider med stoffet innenfor de rammer som er gitt i punktene om Mål og Innhold/oppbygging.
I tilknytning til vinteraktivitetskurset må studentene regne med en ekstra utgift på ca. kr. 3000,-.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud. Det vil bli gitt tilbud om opplæring.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære studieforløpet i førskolelærerutdanningen.
Gjennom praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige temaer i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Emnet har arbeidskrav som må godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen:
- hjerte- lungeredning (vår)
- deltakelse på ekskursjoner og lab-øvelser med tilhørende rapporter (høst/vår). Fravær som overskrider 20% medfører at studentene ikke kan framstille seg til eksamen.
- aktiv deltakelse i aktiviteter i ulike miljøer (høst/vår). Fravær som overskrider 20% medfører at studentene ikke kan framstille seg til eksamen.
- deltakelse i opplegget 'Barn i sal' med skriftlig planleggingsskjema (vår: kun heltid)
- aktiv deltakelse på vinteraktivitetskurs med tilhørende rapport (vår)
Eksamen
Emnet har individuell skriftlig eksamen i vårsemesteret. Varighet: 6 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Intern og ekstern sensurering. Gradert karakter etter karakterskalaen A - F.
Litteratur
Med forbehold om endringer
Felles:
Kunnskapsdepartementet: Rammeplan for barnehagen 2006
Haugen, Synnøve/Løkken, Gunvor/Röthle, Monika (red.): Småbarnspedagogikk, fenomenologiske og estetiske tilnærminger, Cappelen 2005
Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn, Gyldendal 2001
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 + 2
Merk! Fysikkbok bestemmes senere i studieåret
Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barna, 1996
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien
Eventuelt kompendier fra lærer
Fysisk fostring:
Bagøien, Tor Egil/Storli, Rune: Lag en naturlekeplass - prinsipper og praktiske idèer, Gyldendal 2002
Moen, Ellen/Sivertsen, Arne: Skritt for skritt, Vett og viten 2007
Loftesnes, Jan Morten: På naturleikeplassen, SEBU forlag 1998
Liv Duesund: Kroppen i verden. Skapande Vetande 2003.
Nordbotten, Lise N: Barns fysiske utvikling, Høyskoleforlaget 2006
Kompendium i vanntilvenning/svømming
Støttelitteratur:
Flemmen, Asbjørn: Skileik, Norges Skiforbund/Universitetsforlaget 1996
Norsk førstehjelpsråd: Førstehjelp
Steine, Arnlaug: Eg kan, eg klarer! Kommuneforlaget 1996
Kompendier fra lærer