LF10INKS Interkult.studier: Den flerkult.barneh. fagtekst (Høst 2007–Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet inngår som valgfri del i førskolelærerutdanningens linjestudium.

Undervisningssemester


Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår. Undervisningen legges i blokker. Plan for undervisningsblokkene foreligger ved semesterstart, se semesterplan.

Innhold


Interkulturelle studier 100 består av tre deler, hvorav to av dem er prosjektrelatert;

Del 1 (tilsvarer 20% av studiet): KRL (prosjekt)
Del 2 (tilsvarer 20% av studiet): Estetiske uttrykk i ulike kulturer (prosjekt)
Del 3 (tilsvarer 60% av studiet): Flerkulturell pedagogikk i barnehagen

Prosjektene skal foregå i grupper. Nærmere bestemmelser av prosjektene foreligger ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer


Studiets deler legger stor vekt på studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene er varierte; forelesninger, studietur, ekskursjoner, barnehagestudier og prosjektarbeid og selvstudier.

Praksis


Studentene må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære studieforløpet i førskolelærerutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


For å kunne framstille seg til eksamen må studenten innen frist fastsatt i semesterplanen ha fått godkjent:
  • Gjennomføring og presentasjon av studiets del 1 og 2. Prosjektene godkjennes av faglærer som gir muntlig tilbakemelding.
  • Deltakelse på studietur
  • Individuell fagtekst innen flerkulturell pedagogikk (del 3)

Eksamen


Avsluttende vurdering består av en individuell fagtekst, 6 - 8 sider. Teksten vurderes av to interne sensorer. Det brukes gradert karakterskala A til F, der A er beste og E laveste ståkarakter. F betyr ikke bestått

Litteratur


Med forbehold om endringer

Aasen, Joar (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring. Oplandske bokforlag. (Kap. 1, 2, 4).

Barnehagefolk (2004) Verden i barnehagen. Pedagogisk Forum. Særtrykk.

Becher, Aslaug Andreassen (2006) Flerstemmig mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget.

Gjervan, Andersen og Bleka (2006) Se mangfold. Cappelen. (Kap. 2, 6, 7).

Kibsgaard og Husbye (2002) Norsk som andrespråk i skole og barnehage. (Kap. 3).

Lindén, Hilde (2002) "Bli som oss. Kulturelt mangfold og barnehagen som kulturformidler", i Ingeborg Mjør (red.) Kulturbarnehagen (Oslo, Samlaget)

Valvatne, Helene og Sandvik, Margareth (2004) Barn, språk og kultur. Cappelen Akademiske forlag (Kap. 7).

Kompendium, diverse artikler.
___________________________________________

Temahefte om samisk kultur i barnehagen. Kunnskapsdepartementet
Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Kunnskapsdepartementet
___________________________________________

I tillegg kommer 100 sider selvvalgt pensum som skal godkjennes av faglærer i pedagogikk
___________________________________________

for prosjektarbeidene i religion og eventyr vil det foreligge litteraturlister ved semesterstart.



Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:46:05