LF10INKS Interkult.studier: Den flerkult.barneh. fagtekst (Høst 2007–Vår 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår som valgfri del i førskolelærerutdanningens linjestudium.
Undervisningssemester
Det gis undervisning i emnet i høst- og vårsemesteret, 2. studieår. Undervisningen legges i blokker. Plan for undervisningsblokkene foreligger ved semesterstart, se semesterplan.
Innhold
Interkulturelle studier 100 består av tre deler, hvorav to av dem er prosjektrelatert;
Del 1 (tilsvarer 20% av studiet): KRL (prosjekt)
Del 2 (tilsvarer 20% av studiet): Estetiske uttrykk i ulike kulturer (prosjekt)
Del 3 (tilsvarer 60% av studiet): Flerkulturell pedagogikk i barnehagen
Prosjektene skal foregå i grupper. Nærmere bestemmelser av prosjektene foreligger ved studiestart.
Undervisnings- og læringsformer
Studiets deler legger stor vekt på studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene er varierte; forelesninger, studietur, ekskursjoner, barnehagestudier og prosjektarbeid og selvstudier.
Praksis
Studentene må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære studieforløpet i førskolelærerutdanningen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten innen frist fastsatt i semesterplanen ha fått godkjent:
- Gjennomføring og presentasjon av studiets del 1 og 2. Prosjektene godkjennes av faglærer som gir muntlig tilbakemelding.
- Deltakelse på studietur
- Individuell fagtekst innen flerkulturell pedagogikk (del 3)
Eksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell fagtekst, 6 - 8 sider. Teksten vurderes av to interne sensorer. Det brukes gradert karakterskala A til F, der A er beste og E laveste ståkarakter. F betyr ikke bestått
Litteratur
Med forbehold om endringer
Aasen, Joar (2003) Flerkulturell pedagogikk - en innføring. Oplandske bokforlag. (Kap. 1, 2, 4).
Barnehagefolk (2004) Verden i barnehagen. Pedagogisk Forum. Særtrykk.
Becher, Aslaug Andreassen (2006) Flerstemmig mangfold: samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget.
Gjervan, Andersen og Bleka (2006) Se mangfold. Cappelen. (Kap. 2, 6, 7).
Kibsgaard og Husbye (2002) Norsk som andrespråk i skole og barnehage. (Kap. 3).
Lindén, Hilde (2002) "Bli som oss. Kulturelt mangfold og barnehagen som kulturformidler", i Ingeborg Mjør (red.) Kulturbarnehagen (Oslo, Samlaget)
Valvatne, Helene og Sandvik, Margareth (2004) Barn, språk og kultur. Cappelen Akademiske forlag (Kap. 7).
Kompendium, diverse artikler.
___________________________________________
Temahefte om samisk kultur i barnehagen. Kunnskapsdepartementet
Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. Kunnskapsdepartementet
___________________________________________
I tillegg kommer 100 sider selvvalgt pensum som skal godkjennes av faglærer i pedagogikk
___________________________________________
for prosjektarbeidene i religion og eventyr vil det foreligge litteraturlister ved semesterstart.