ITM21616 Brukerorientert design (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Susanne Koch Stigberg
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i digitale medier og design

Valgfritt emne for øvrige.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • er kjent med sentrale teorier og prinsipper for brukerorientert design
  • er kjent med metoder og teknikker for involvering av brukere i designprosessen, inkludert prototyping
  • har god kunnskap om metodologien deltagende design

Ferdigheter
Studenten kan

  • praktisk anvendelse av teorier og metoder for brukerinvolvering ved utvikling av IT-systemer
  • knytte sitt eget arbeid til teorier og konsepter innen deltagende design
  • initiere, organisere og gjennomføre prosjekter innen deltagende design
  • anvende kunnskap om deltagende design på nye anvendelsesområder og brukergrupper

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har tilegnet seg kompetanse i kritisk lesning og refleksjon, og har fått erfaring med prosjektarbeid i grupper
  • kan analysere relevante utfordringer deltagende design har som metode for systemutvikling
  • kan formidle teorier og utfordringer knyttet til deltagende design og aksjonsforskning både til forskere og andre grupper

Innhold

Emnet består av fire hoveddeler:

  • Introduksjon til teorier og konsepter for brukerinvolvering ved design av informasjonsteknologi
  • Prinsipper og konsepter for deltagende design
  • Metoder og teknikker for deltagende design, inkludert prototyping, for å involvere brukere i design av informasjonsteknologi
  • Arbeid i tverrfaglige grupper

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer og prosjektarbeid.

Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen, vil den bli gjennomført på engelsk.

Arbeidsomfang

Ca 240 timer.

4 timer forelesning per uke, lab-øvelser og veiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Refleksjonsdagbok: Studenten skal dokumentere sitt arbeid og sine refleksjoner skriftlig i en refleksjonsdagbok. Dagboken skal oppdateres hver uke.
  2. Tilstedeværelse: Studenten skal delta aktivt i alle labøvinger og under alle prosjektpresentasjoner.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell mappeeksamen

Mappeeksamen bestående av 3-4 leveranser. Leveransene må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Mappen vurderes som en helhet og det gis en samlet karakter for mappen.

Det benyttes karakterskala A - F.

Sensorordning

Emneansvarlig sensurerer sammen med ekstern eller intern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen må alle mappens elementer leveres på nytt. Ny og utsatt eksamen må tas ved neste ordinære eksamen i emnet.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • Midtsemesterevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 19. april 2018.

  • Valentine, L. (2013) Prototype: Design and craft in the 21st century. Bloomsbury Academic, London
  • Houde, S., & Hill, C. (1997). What do Prototypes Prototype? In Handbook of Human Computer Interaction (2nd ed., pp. 367-381). Elsvier Science.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:55