ITM21616 Brukerorientert design (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Susanne Koch Stigberg
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i digitale medier og design
Valgfritt emne for øvrige.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- er kjent med sentrale teorier og prinsipper for brukerorientert design
- er kjent med metoder og teknikker for involvering av brukere i designprosessen, inkludert prototyping
- har god kunnskap om metodologien deltagende design
Ferdigheter
Studenten kan
- praktisk anvendelse av teorier og metoder for brukerinvolvering ved utvikling av IT-systemer
- knytte sitt eget arbeid til teorier og konsepter innen deltagende design
- initiere, organisere og gjennomføre prosjekter innen deltagende design
- anvende kunnskap om deltagende design på nye anvendelsesområder og brukergrupper
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har tilegnet seg kompetanse i kritisk lesning og refleksjon, og har fått erfaring med prosjektarbeid i grupper
- kan analysere relevante utfordringer deltagende design har som metode for systemutvikling
- kan formidle teorier og utfordringer knyttet til deltagende design og aksjonsforskning både til forskere og andre grupper
Innhold
Emnet består av fire hoveddeler:
- Introduksjon til teorier og konsepter for brukerinvolvering ved design av informasjonsteknologi
- Prinsipper og konsepter for deltagende design
- Metoder og teknikker for deltagende design, inkludert prototyping, for å involvere brukere i design av informasjonsteknologi
- Arbeid i tverrfaglige grupper
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer og prosjektarbeid.
Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen, vil den bli gjennomført på engelsk.
Arbeidsomfang
Ca 240 timer.
4 timer forelesning per uke, lab-øvelser og veiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Refleksjonsdagbok: Studenten skal dokumentere sitt arbeid og sine refleksjoner skriftlig i en refleksjonsdagbok. Dagboken skal oppdateres hver uke.
- Tilstedeværelse: Studenten skal delta aktivt i alle labøvinger og under alle prosjektpresentasjoner.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen bestående av 3-4 leveranser. Leveransene må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Mappen vurderes som en helhet og det gis en samlet karakter for mappen.
Det benyttes karakterskala A - F.
Sensorordning
Emneansvarlig sensurerer sammen med ekstern eller intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen må alle mappens elementer leveres på nytt. Ny og utsatt eksamen må tas ved neste ordinære eksamen i emnet.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturen er sist oppdatert 19. april 2018.
- Valentine, L. (2013) Prototype: Design and craft in the 21st century. Bloomsbury Academic, London
- Houde, S., & Hill, C. (1997). What do Prototypes Prototype? In Handbook of Human Computer Interaction (2nd ed., pp. 367-381). Elsvier Science.