ITM30719 Kommunikasjonsdesign (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Tina Helene Bunæs
- Joakim Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Undervisnings- og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- bachelorstudiet i digitale medier og design
- bachelorstudiet i informasjonssystemer med fordypning i datasikkerhet og web
Undervisningssemester
Bachelorstudium i digitale medier og design: 5.semester (høst)
Bachelorstudium i informasjonssystemer (2019-kullet): 3.semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til grunnleggende utfordringer og løsninger knyttet til å organisere redaksjonelt arbeid for nettmedier.
- kjenner til metoder og teknikker for å designe og utvikle redaksjonelt innhold for nettmedier.
- har forståelse for og evne til å reflektere over journalistikkens rolle i samfunnet.
Ferdigheter
Studenten kan
- organisere redaksjonelt arbeid for nettmedier.
- designe og utvikle redaksjonelt innhold for nettmedier.
- ta på seg rollen som designer, utvikler eller journalist i et redaksjonelt team med ansvar for publisering til nett.
Generell kompetanse
Studenten
- kan jobbe selvstendig og i gruppe i kontekst av organisert redaksjonelt arbeid.
- har blitt gitt muligheten til aktivt å utvikle evner til å kommunisere, tenke, mestre utfordringer og å løse problemer i samarbeid med andre.
Innhold
Design og utvikling av redaksjonelt innhold for nettmedier:
- Hvilke virkemidler er tilgjengelig for nyhetsformidling online og hvordan kan de brukes for å nå publikum?
- Metoder og teknikker for design av nyheter online med henblikk på hvem som leser hvilke nyheter og på hvilken måte.
- Metoder og teknikker for utvikling av nyheter online ved hjelp av HTML, CSS, JavaScript, kodebiblioteker og rammeverk.
Organisering av redaksjonelt arbeid for nettmedier:
- Hvilken kompetanse trengs for å lage nyheter online?
- Hvordan mobilisere nok tid og ressurser til nyhetsformidling online?
- Hvordan mobilisere ett (betalende) publikum for nyhetsformidling online?
En grunnleggende innføring i journalistikk og redaksjonelt arbeid med vekt på hvordan dette arbeidet innrettes for å løse pressens samfunnsoppdrag: å informere, avsløre og/eller legge til rette for diskusjon og debatt.
Undervisnings- og læringsformer
Redaksjonsmøter, prosjektarbeid, veiledning og rapportskriving.
Kurset tar i bruk den skotske storyline metoden i undervisningen. Tilnærmingen tar utgangspunkt i en fortelling som rammer inn en problembasert, tverrfaglig og temabasert læringsprosess. Målet med dette er å gi studentene muligheten til aktivt å utvikle evner til å kommunisere, tenke, mestre utfordringer og å løse problemer i samarbeid med andre.
Kurset simulerer en redaksjon, der studentene trer inn i rollen som kommunikasjonsdesignere for det fiktive nyhetsbyrået Halden Tidende. Her vil studentene selv være med på å utforske og legge premisser for hvordan nyhetsbyrået gjennomfører redaksjonelt arbeid. Videre samarbeider studenter i grupper bestående av en journalist, en designer og en utvikler om å skape redaksjonelt innhold.
Kursets oppbygging er basert på ukentlige redaksjonsmøter og pågående prosjektarbeid, der foreleserne tar ulike roller i å legge rammer for og sørge for fremdrift i historien. Det vil holdes kurs om metoder og teknikker for utvikling av interaktivt redaksjonelt innhold for web og mobil, journalistikk og andre relevante temaer ved behov.
Dersom internasjonale studenter deltar i undervisningen, vil den bli gjennomført på engelsk.
Arbeidsomfang
Ca 250 timer.
4 timer forelesning per uke, redaksjonsmøter og veiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Minimum 80% deltagelse i redaksjonsmøtene.
Ett refleksjonsnotat (inntil 2500 ord) som problematiserer hva studenten har bidratt med i utviklingen av et av nettstedene og underliggende publiseringsløsning for Halden Tidende.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Mappeeksamen i gruppe
Mappeeksamen bestående av 3-5 nyhetssaker og 1 langlesningssak. Karakteren settes basert på en helhetsvurdering. Hele gruppen gis samme karakter.
Det benyttes karakterskala A - F.
Sensorordning
Emneansvarlig sensurerer sammen med ekstern eller intern sensor.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen må tas ved neste ordinære eksamen i emnet.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en oppsummering på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Oppsummeringen behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Undervisningsmateriale i form av nettressurser gjøres tilgjengelig på høgskolens læringsplattform ved kursstart.
Det forventes at studentene finner relevante kunnskapsressurser underveis i kurset.