ITM30716 Kommunikasjonsdesign (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Joakim Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i bachelorstudiet i Digitale medier.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten kjenner:
- sentrale teorier og begreper innen medier og kommunikasjon
- metoder og teknikker for å designe innhold for digitale medier
Ferdigheter
Studenten kan:
- designe og prototype innhold for utvalgte digitale medier
- bruke medie- og kommunikasjonsteori i design og utvikling av innhold for digitale medier
Generell kompetanse
Studenten har opparbeidet kompetanse i å jobbe selvstendig og i gruppe med formidling ved hjelp av digitale medier.
Innhold
Emnet er delt i følgende hovedtemaer:
- Medie- og kommunikasjonsteori
- Metoder og teknikker for mediedesign
- Design og prototyping av:
- Interaktiv visualisering
- Webdokumentar
- Mobil applikasjon
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, lab-øvelser, prosjektarbeid og rapportskriving.
Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen, vil den bli gjennomført på engelsk.
Arbeidsomfang
4 timer forelesning per uke, lab-øvelser og veiledning.
Eksamen
Mappeeksamen i gruppe
Mappeeksamen bestående av 3 leveranser. Leveransene må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Karakteren settes basert på en helhetsvurdering. Hele gruppen gis samme karakter.
Det benyttes karakterskala A - F.
Ny og utsatt eksamen må tas ved neste ordinære eksamen i emnet.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
Midtsemesterevaluering (frivillig)
Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Hannemyr, G., Liestøl, G., Rasmussen, T., 2015. Digitale medier: teknologi, anvendelser, samfunn, 3. utg. Universitetsforlaget, Oslo.
Ytreberg, E., 2006. Medie- og kommunikasjonsteori. Universitetsforlaget, Oslo.
I tillegg vil utvalgte artikler og undervisningsmateriale gjøres tilgjengelig ved kursstart.