ITM11315 Designmetoder (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Joakim Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- bachelorstudiet i digitale medier
- bachelorstudiet i digitale medier og design
Valgemne i
- bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer
- bachelorstudiet i informasjonssystemer
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- kjenner til sentrale teorier og begreper innen design thinking
- kjenner til ulike metoder for analyse, idéskaping, prototyping og evaluering
Ferdigheter
Studenten kan
- skape innovative designkonsepter
- utvikle og evaluere prototyper
- knytte eget arbeid til eksisterende teorier og begreper innen design thinking
Generell kompetanse
Studenten har opparbeidet kompetanse i kritisk lesing og refleksjon, samt skaffet erfaring med prosjektarbeid i gruppe.
Innhold
Emnet er delt i fem hovedtemaer:
- Hva er design thinking?
- Metoder for idéskaping
- Metoder for prototyping
- Metoder for evaluering
- Arbeid i tverrfaglige grupper
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, lab-øvelser, prosjektarbeid og essayskriving.
Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen, vil den bli gjennomført på engelsk.
Arbeidsomfang
4 timer forelesning per uke, lab-øvelser og veiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studenten skal gjennomføre 4 oppgaver som innebærer analyse, idéskaping, prototyping og evaluering av informasjonsteknologi i løpet av semesteret.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Gruppeprosjekt og individuell rapport
Sluttkarakteren settes på bakgrunn av to deleksamener. Hver deleksamen må være bestått for å få hele emnet bestått.
Deleksamen 1 er et gruppeprosjekt som teller 60%. Det gis gruppekarakter på prosjektet.
Deleksamen 2 er en individuell rapport som teller 40%. Det gis individuell karakter på rapporten.
Det gis en samlet individuell sluttkarakter i emnet på karakterskala A-F.
Ved ny eller utsatt eksamen kan hver deleksamen tas på nytt, og resultatene på eksamensdelene slås sammen på nytt. Ved ny eller utsatt eksamen avtales innholdet i gruppeprosjektet og individuell rapport med emneansvarlig.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 15. desember 2016.
Brown, T., 2009. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. HarperBusiness, New York. (272 s.)
Cross, N., 2011. Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work. Bloomsbury Academic, New York. (192 s.)
Kolko, J., 2011. Exposing the Magic of Design: A Practitioner's Guide to the Methods and Theory of Synthesis. Oxford University Press, New York. (208 s.)
The Bootcamp Bootleg [WWW Document], 2016. . d.school. URL http://dschool.stanford.edu/use-our-methods/the-bootcamp-bootleg/ (accessed 2.2.16). (47 s.)
(719 s)