ITF31213 IKT-basert innovasjon (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Per Gunnar Fyhn
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt emne.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
En student må ha bestått minst 100 studiepoeng for å få starte på emnet.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studenten
- har tilegnet seg kunnskap om innovasjonsprosesser, bedriftsetablering og kommersialisering.
Ferdigheter:
Studenten
- har teoretisk ballast og praksis slik at han/hun står best mulig rustet til å realisere sine ideer.
Generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap som er relevant for etablering av egen virksomhet og utdypende kunnskap i entrepenørskap og innovasjon.
Innhold
Store deler av studiet er prosjektbasert hvor studentene arbeider med en innovasjonsoppgave.
Alle studentene bør ved emnets start ha skrevet ned et ønske om oppgave som de kan tenke seg å jobbe med i emnet. På bakgrunn av disse temaene blir gruppene dannet. Det beste er om en gruppe på ca. 4 studenter har blitt enig om samme tema på forhånd.
Temaer tilpasset fasene i innovasjonen fra idè og frem til forretningsplanen vil bli gjennomgått.
Eksempel på temaer:
- Innovasjon
- Kreativitet
- Industrielle rettigheter
- Entrepnørskap
- Forretningsmodeller
- Industrianalyse
- Markedsanalyse
- Finansiering
- Investorer
- Gruppeprosesser og teamarbeid
- Prosjektarbeid
- Osterwalders modell
Det kan bli avholdt forelesninger ved institusjoner/bedrifter om relevante temaer.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og prosjektarbeid.
Gjesteforelesere på skolen og ved bedriftsbesøk.
Presentasjoner av prosjektarbeidet underveis (gruppe).
Arbeidsomfang
4 timers forelesning + øvinger per uke.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. I løpet av emnets første uke skal alle studentene ha levert inn en kort refleksjon på hva de ønsker å oppnå i emnet og hvilket tema/oppgave som de kan tenke seg å jobbe med i emnet.
2. Det skal leveres fire (4) skriftlige (og muntlige) besvarelser på Markedsanalyser (Makro og Mikro) og Industrianalyser (Makro og Mikro) innenfor de temaer som prosjektoppgavene skal løse.
3. Innlevering av ett individuelt refleksjonsnotat (1-3 sider).
4. Ukentlige prosjektmøter (med møtereferat) som faglærer/ studentassistenter inviteres til.
Innlevering av skriftlige arbeidskrav skjer via email, Fronter (individuelle) og/eller Projectplace (felles). I tillegg kan det benyttes Facebook (lukket side) og Dropbox i emnet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjektoppgave i gruppe og justerende individuell muntlig eksamen
Individuell sluttkarakter settes på bakgrunn av to eksamenskomponenter. Begge komponentene må være bestått for å få en samlet individuell karakter i emnet.
Prosjektoppgave i gruppe
Prosjektet vurderes etter 3 kriterier: gruppeprosessen, prosjektrapporten og prosjektresultatet av prosjektet. Det legges størst vekt på prosjektprosessen. Prosjektets arbeidsbelastning er minimum 150 timer per student. Det settes en foreløpig individuell karakter.
Justerende individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter
Eksamen er todelt og består av presentasjon av prosjektoppgave og spørsmål fra pensum i emnet.
Den muntlige eksamen kan virke justerende på skriftlig prosjekt med to trinn opp eller ned på karakterskala A-F.
Ved ny eller utsatt eksamen må begge eksamenskomponentene avlegges på nytt. Ny og utsatt eksamen kan først gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Karakter gitt på skriftlig prosjektoppgave i gruppe kan påklages. Ved endring av karakter etter klagebehandling skal det avlegges ny muntlig eksamen.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 16. november 2015.
The New Business Road Test - What Entrepreneurs and Executives should do before launching a lean start-up av John Mullins, fourth editon (2013).
Business Model Generation, Aleksander Osterwalder and Yves Pigneur (2010),
isbn: 978-0470-87641-1
Referanser til Osterwalders modell.
Annen relevant litteratur fra Innovasjon Norge o.a. som oppgis ved studiestart.
Diverse nettbaserte ressurser som gjøres tilgjengelig på Fronter.