ITM30511 3D-modellering og animasjon (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Jarl Schjerverud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for:
- bachelorstudiet i digitale medier
- bachelorstudiet i digital medieproduksjon
Valgfritt emne for øvrige.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- utviklet grunnleggende teoretisk kunnskap om 3D modellering og animasjon.
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende praktiske ferdigheter i bruk av programvare for 3D-modellering og animasjon.
- kan fremstille og animere ulike typer 3D-modeller.
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra i prosjekter med flere aktører der utvikling av 3D-modeller er integrert i produksjonen.
Innhold
- Maya 2015 grensesnittet
- Navigere i Maya
- Modelleringsprimitiver, polygoner, NURBS-flater
- Flater: farge, tekstur, materialer
- Lyssetting og skyggelegging
- Effekter
- Virtuelt kamera og komposisjon
- Introduksjon til animasjon, keyframes og animation paths
- Rendering og output som stillbilder og video
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, workshops, øvinger og selvstudium.
Arbeidsomfang
4 timer undervisning + øvinger per uke.
Eksamen
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen bestående av 3 individuelle 3D-modellerings- og animasjonsproduksjoner. Produksjonene må leveres innen gitte frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Karakteren settes basert på en helhetsvurdering.
Det benyttes karakterskala A - F.
Ved ny og utsatt eksamen må alle mappens elementer leveres på nytt. Dette i samråd med emneansvarlig.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 16. juni 2016
Derakhshani, Dariush: Introducing Autodesk Maya (siste/nyeste versjon)