ITM30210 Informasjonsarkitektur (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Håkon Lofthus Tolsby
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for

  • bachelorstudiet i digital medieproduksjon
  • bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling
  • bachelorstudiet i informatikk, design og utvikling av IT-systemer

Valgfritt emne for

  • bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning IT-ledelse
  • bachelorstudiet i ingeniørfag - data
  • bachelorstudiet i ingeniørfag - data, Y-veien
  • bachelorstudiet i ingeniørfag - data, Tress

Undervisningssemester

Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår).
Bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer: 4. semester (vår).
Bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning Webutvikling: 4. semester (vår).
Bachelorstudiet i ingeniørfag - data: 4. eller 6. semester (vår).
Bachelorstudiet i ingeniørfag - data, Y-veien: 4. eller 6. semester (vår).
Bachelorstudiet i ingeniørfag - data, Tress: 4. eller 6. semester (vår).
Bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning IT-ledelse: 4. eller 6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:

Etter endt emne skal studenten:

  • ha opparbeidet grunnleggende kunnskaper i informasjonsarkitektur.
  • ha inngående kunnskap om ulike metoder for å samle informasjon om et domene.
  • ha inngående kunnskap om prinsipper for brukervennlighet og design.
  • kjenne til og forstå hvordan informasjon i et nettsted er organisert i merkesystemer, navigasjonssystemer, søkesystemer og metadata.
  • ha inngående kunnskap om ulike evalueringsmetoder.

Ferdigheter:

Etter endt emne skal studenten kunne:

  • analysere, planlegge, designe, implementere og evaluere store komplekse nettsteder.
  • designe nettsteder som er brukervennlige og funksjonelle.
  • arbeide med brukere og involvere dem i designprosessen av nettstedet.
  • bruke CMS til å implementer store nettsteder.

Generell kompetanse:

Etter endt emne skal studenten kunne: 

  • planlegge, gjennomføre og dokumentere et større utviklingsprosjekt.
  • jobbe med utviklingsprosjekter i team.

Innhold

  • Evalueringsmetoder
  • Informasjonsarkitektur og kategorisering
  • Prosess og metode for design og utvikling av større nettsteder
  • Brukervennlighet
  • Bruk av CMS

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, utvikling av egne konsept, forberedelse av konkurranseutkast, posters til konferanser, innlegg i fagtidskrift eller magasin. Arbeidsformen skal være praktisk, selvstendig og samarbeidende.

Eksamen

Rapport og muntlig eksamen i gruppe

Rapporten vurderes til bestått / ikke bestått.

Muntlig eksamen i gruppe knyttet til rapport og pensum. Varighet 20-30 min. Det gis individuell karakter, karakterskala A - F. Ingen hjelpemidler tillatt.

Rapporten må vurderes til bestått før muntlig eksamen kan avlegges. Resultatet "ikke bestått" kan påklages. Dersom resultatet blir endret til bestått, kan kandidaten gjennomføre muntlig eksamen.

Ved ny eksamen må begge eksamensdelene gjennomføres på nytt. Ved ny eller utsatt eksamen avtales tema med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Rosenfeld, L & Morville, P (2007). Information architecture for the World Wide Web. Third edition. California: O'Reilly

- Steve Krug (2005). Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability, 2nd Edition

I tillegg anbefales:

- Sharp, H., Rogers, Y. & Preece, J (2007). Interaction design: beyond human-computer interaction, Chichester: John Wiley.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:26