ITM21012 Innføring i spillprogrammering (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Joakim Karlsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for

  • bachelorstudiet i digital medieproduksjon

Emnet er valgfritt for

  • bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer
  • bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter kunnskaper tilsvarende emnet Innføring i programmering.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer: 6. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling: 4. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Etter avsluttet emne skal studentene 

  • ha en forståelse av hva som gjør spill interessante og underholdende
  • ha kunnskap om enkel spillutvikling
  • ha kunnskap om spillprogrammering med OOP

Ferdigheter

Etter avsluttet emne skal studentene kunne

  • planlegge, designe og dokumentere enkle spill
  • programmere små til middels store spill i et objektorientert språk


Generell kompetanse

Etter avsluttet emne skal studentene kunne

  • bidra i utviklingen av applikasjoner der det er flere deltakere
  • forstå hensikten med å planlegge og dokumentere før man starter implementasjonen

Innhold

Emnet kan sees på som tredelt:

Del 1 - Grafiske elementer

  • Tegning (tekst og farger)
  • Animasjon
  • Bygge opp en god struktur på grafikken/animasjonen
  • Multimedieanimasjoner (inkludere lyd, bilder, video)
  • Interaktivitet (kontrollere tidslinjen)

Del 2 - Programmering

  • OOP og grunnleggende programmeringselementer
  • Kontrollere grafikk/animasjoner med programkode
  • Lagre og hente data

Del 3 - Spillutviklingsteori

Hovedvekten av undervisningen vil ligge på del 2. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Etter dette arbeides det i hovedsak med et prosjekt, og det er få forelesninger.

Emnet baserer seg også på at studentene i stor grad på egenhånd skal finne og sette seg inn i utdypende informasjon rundt temaene som undervises og som er nødvendige i de ulike prosjektene.

Eksamen

Utviklingsprosjekt i gruppe
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i gruppe for et spill i et objektorientert programmeringsspråk/-omgivelse som blir valgt ved oppstart av undervisningen. I prosjektet inngår også dokumentasjon både av spillet og utviklingsprosessen.

Det gis individuell karakter. Karakterskala A - F.

Ved ny og utsatt eksamen avtales innholdet i utviklingsprosjektet med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

*  Midtsemesterevaluering (frivillig)
*  Sluttevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Emnet baserer seg i all hovedsak på nettressurser og utdelt materiale.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:25