ITM21012 Innføring i spillprogrammering (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Joakim Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for
- bachelorstudiet i digital medieproduksjon
Emnet er valgfritt for
- bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer
- bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet forutsetter kunnskaper tilsvarende emnet Innføring i programmering.
Undervisningssemester
- Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer: 6. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling: 4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter avsluttet emne skal studentene
- ha en forståelse av hva som gjør spill interessante og underholdende
- ha kunnskap om enkel spillutvikling
- ha kunnskap om spillprogrammering med OOP
Ferdigheter
Etter avsluttet emne skal studentene kunne
- planlegge, designe og dokumentere enkle spill
- programmere små til middels store spill i et objektorientert språk
Generell kompetanse
Etter avsluttet emne skal studentene kunne
- bidra i utviklingen av applikasjoner der det er flere deltakere
- forstå hensikten med å planlegge og dokumentere før man starter implementasjonen
Innhold
Emnet kan sees på som tredelt:
Del 1 - Grafiske elementer
- Tegning (tekst og farger)
- Animasjon
- Bygge opp en god struktur på grafikken/animasjonen
- Multimedieanimasjoner (inkludere lyd, bilder, video)
- Interaktivitet (kontrollere tidslinjen)
Del 2 - Programmering
- OOP og grunnleggende programmeringselementer
- Kontrollere grafikk/animasjoner med programkode
- Lagre og hente data
Del 3 - Spillutviklingsteori
Hovedvekten av undervisningen vil ligge på del 2.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Etter dette arbeides det i hovedsak med et prosjekt, og det er få forelesninger.
Emnet baserer seg også på at studentene i stor grad på egenhånd skal finne og sette seg inn i utdypende informasjon rundt temaene som undervises og som er nødvendige i de ulike prosjektene.
Eksamen
Utviklingsprosjekt i gruppe
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt i gruppe for et spill i et objektorientert programmeringsspråk/-omgivelse som blir valgt ved oppstart av undervisningen. I prosjektet inngår også dokumentasjon både av spillet og utviklingsprosessen.
Det gis individuell karakter. Karakterskala A - F.
Ved ny og utsatt eksamen avtales innholdet i utviklingsprosjektet med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
* Midtsemesterevaluering (frivillig)
* Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Emnet baserer seg i all hovedsak på nettressurser og utdelt materiale.