ITI40611 Masteroppgave (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
45
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Monica Kristiansen Holone
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet i anvendt informatikk.

 

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

For å få starte på masteroppgaven må studenten ha bestått minst 45 studiepoeng fra det første året av masterstudiet samt emnet Spesialpensum. Unntak fra denne regelen kan innvilges av studieleder etter søknad.

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten skal ha

  • nødvendige kunnskaper relatert til de utfordrende jobbene som venter innen forskning, utviklingsarbeid innen industrien og andre områder.
  • kunnskap fra litteratur og om metoder relatert til de temaene som inngår i masteroppgaven.

 

Ferdigheter

Kandidaten skal

  • kunne arbeide selvstendig med en problemstilling over en lengre tidsperiode.
  • kunne analysere en situasjon, formulere en problemstilling og utarbeide en plan for hvordan problemstillingen skal løses. 
  • kunne utarbeide realistiske og gjennomførbare planer ved å ta hensyn til muligheter, begrensninger og tidsforbruk.
  • kunne samle og analysere relevant informasjon, og utvise en etisk, sunn og kritisk holdning til de kildene han/hun benytter.
  • kunne presentere sin forskning og sine resultater på en klar og tydelig måte i en omfattende rapport.
  • kunne kommunisere sin kunnskap både muntlig og skriftlig.
  • kunne uttrykke sine refleksjoner og holdninger i relasjon til sitt forskningsområde.
  • lage modeller og implementere dem i en digital omgivelse.
  • kunne anvende metoder og designprinsipper for å lage prototyper på ulike informasjonssystemer.

 

Generell kompentanse

Kandidaten skal ha

  • fått et forhold til vitenskaplig litteratur og metoder.
  • utviklet sin akademiske nysgjerrighet. 
  • blitt bevisst på vitenskaplige holdninger som åpenhet, presisjon og viktigheten av å skille mellom kunnskap og meninger. 
  • blitt i stand til å reflektere omkring vitenskaplige problemer relatert både til sitt eget og andres arbeid.

?

Innhold

Innholdet varierer mye og kan ha innslag av forskning, utredning, utvikling, testing, analyse eller lignende som skal dokumenteres i en masteroppgave.

Undervisnings- og læringsformer

Veiledet selvstudium, skriving av rapport.

Eksamen

Det skrives en masteroppgave som vurderes med bokstavkarakter A - F.
Masteroppgaven utføres normalt individuelt, men kan også utføres i grupper på to personer. Det gis da individuell karakter.

Litteratur


Velges individuelt etter oppgavens behov.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:05