ITM21008 Spillprogrammering med flash (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Tom Heine Nätt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for

  • bachelorstudiet i digital medieproduksjon

Emnet er valgfritt for

  • bachelorstudiet i informatikk
  • bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer
  • bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper tilsvarende ITF10208 Webprogrammering 1 (10 studiepoeng).

Programmeringsdelen bygger på at studentene har kjennskap til grunnleggende programmeringselementer som variabler, løkker, funksjoner osv.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informatikk: 4. eller 6. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informatikk - design og utvikling av IT-systemer: 2. 4. eller 6. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer, studieretning webutvikling: 4. semester (vår)

4 - 6 timer forelesninger + øvinger pr. uke i første halvdel av kurset. Deretter for det meste veiledning av prosjektarbeid på lab.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Etter avsluttet emne skal studentene kunne

  • ha en enkel forståelse av hva som gjør spill interessante og underholdende
  • forstå ActionScripts oppbygning og bruk
  • forstå koblingen mellom de grafiske elementene som lages i Flash og programmeringen som gjøres i ActionScript
  • gjøre rede for koblingen mellom Flash-applikasjoner og eksterne datakilder


Ferdigheter

Etter avsluttet emne skal studentene kunne

  • planlegge, designe og dokumentere enkle spill
  • programmere små til middels store prosjekter i Flash/ActionScript


Generell kompetanse

Etter avsluttet emne skal studentene kunne

  • bidra i utviklingen av applikasjoner der det er flere deltakere
  • forstå hensikten med å planlegge og dokumentere før man starter implementasjonen

Innhold

Emnet kan sees på som tredelt:

Del 1 - Flash

  • Tegning i Flash (tekst, farger osv)
  • Animasjon (timeline, tweens osv)
  • Bygge opp en objektorientert-struktur på tegningen/animasjonen gjennom symboler (Movieclips)
  • Multimedieanimasjoner (inkludere lyd, bilder, video)
  • Interaktivitet (kontrollere tidslinjen)

Del 2 - Actionscript

  • Grunnleggende programmeringselementer
  • Kontrollere movieclips/animasjoner
  • Lagre og hente data

Del 3 - Spillutviklingsteori

Undervisnings- og læringsformer


Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Etter dette arbeides det i hovedsak med et prosjekt, og det er få forelesninger.

Emnet baserer seg også på at studentene i stor grad på egenhånd skal finne og sette seg inn i utdypende informasjon rundt temaene som undervises og som er nødvendige i de ulike prosjektene.

Eksamen

Utviklingsprosjekt i gruppe
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt for et spill i Flash. Dette gjøres i grupper. I prosjektet inngår også dokumentasjon både av spillet og utviklingsprosessen.
I utgangspunktet gis det en bokstavkarakter (A - F) til gruppa.

Basert på logger og tett oppfølging underveis kan det også bli aktuelt å justere ned karakteren til de som viser at de ikke har bidratt på en tilfredsstillende måte i gruppearbeidet. I spesielle tilfeller kan også karakteren for enkeltpersoner justeres opp ut i fra prosjektkarakteren.

Ved ny og utsatt eksamen avtales innholdet i utviklingsprosjektet med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:
*  Midtsemesterevaluering (frivillig)
*  Sluttevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 2. desember 2011.

For dem som ønsker et godt komplett oppslagsverk anbefales: 

Todd Perkins : Adobe Flash Professional CS5 Bible - ISBN: 978-0470602287

Roger Braunstein : ActionScript 3.0 Bible second edition - ISBN: 978-0470525234

 

For dem som kun ønsker en enkel introduksjon (og finner resten på nettressurser), anbefales:

Nordengen, Nätt: IT-2 - Programmering i ActionScript 3.0 - Flash CS5 - ISBN:978-8205406773

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:02