ITM30107 Ledelse av medieprosjekter (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Terje Samuelsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne for bachelorstudiet i digital medieproduksjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studentene bør ha grunnleggende teknisk kjennskap til multimediautstyr, programmering og IT-baserte medieverktøy.

Undervisningssemester

5. semester (høst). 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap: Etter endt emne skal studenten kunne:

  • bidra i den type prosesser og problemstillinger som kommer til anvendelse i utviklingen av store mediaprosjekter som for eksempel en spillefilm eller utvikle et spillkonsept
  • hvilke sentrale dokumenter som kan anvendes i ledelse og gjennomføring av mediaprosjekter
  • lage et planverk som inneholder bredden av planlegging/estimering av ressurser som trengs for å gjennomføre et større mediaprosjektsette
  • seg inn i og jobbe med verktøy for prosjektadministrasjon av dokumenter

Ferdigheter: Etter endt emne skal studenten kunne:

  • gjennomføre strukturerte prosjektmøter for fremdrift og arbeidsdeling
  • håndtere frustrasjoner både organisasjonsmessig og teknisk
  • definere behov for kunnskap og tilegne seg denne kunnskap og dele med øvrige gruppedeltagere
  • vurdere hvilke dokumenter og informasjon en bør presentere i prosjektsammenheng og i en pitch

Generell kompetanse: Etter endt emne skal studenten kunne:

  • bidra med prinsipper og metoder som anvendes i mediaprosjekt, samt kunne beskrive og anvende ulike dokumenter som kan brukes i utviklingen av denne type prosjekter
  • kjenne organisasjonsprinsipper i utviklingsprosesser og organisere prosjektmøter

Innhold

  • Øving med å sette seg inn i og jobbe med de aktiviteter og problemstillinger som kan knyttes til utvikling av medieprosjekter da med særlig vekt på filmproduksjon, eventutvikling, utvikle spillkonsepter og prosjektledelse. Det skal lages dokumentasjon med fremdriftsplaner for aktuelle elementer i en slik medieproduksjon.
  • Øving med prosjektarbeid i grupper, hvor organiseringen av gruppen, samarbeid, behovet for standarder, øving med deling av arbeid og problemer i denne forbindelse står sentralt. Trening i å overkomme frustrasjoner både av organisasjonsmessig og teknisk karakter.
  • Øving i å definere problemer, finne ut hvilken kunnskap som er nødvendig og å tilegne seg nødvendig kunnskap for å utføre denne type oppdrag.
  • Øving med å sette seg inn i og jobbe med verktøy for prosjektledelse av denne type prosjekter.
  • Øving i prosessen fra å ha et filmmanus til et ferdig planverk.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på PBL (problemorientert læring). Studentene skal definere problemer, skaffe seg nødvendig kunnskap og presentere løsningsforslag til en mediaproduksjon slik den foregår i dag. Studentene deltar i en prosess som inneholder alle faser i en realistisk prosjektplanleggings fase. Det vil bli gitt enkelte forelesninger og organisert veiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det skal leveres 5 obligatoriske oppgaver (hvorav en er etteranalyse)
  • Deltakelse på ukentelig veiledningsmøter med faglærer eller veileder
  • Deltakelse på gjesteforelesninger

Arbeidskrav må være godkjent før karakter kan gis i emnet.

Eksamen

Prosjekt og muntlig eksamen
Prosjekt i gruppe (teller 60 %)
Vurdering av innlevert dokument som består av planverk og øvrig dokumentasjon som gruppen har laget i løpet av semesteret for å selge inn en multimediaproduksjon.

Muntlig eksamen (teller 40 %)
Gruppen møter til en "pitch". De har ca. 15 minutter til å presentere/selge inn prosjektet de har jobbet med som case i løpet av semesteret.

Det gis en samlet, individuell karakter for emnet. Det benyttes karakterskala A - F.

Ved ny eller utsatt eksamen avtales prosjekt og leveranser med emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:

-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturliste sist oppdatert våren 2010.

The Complete Film Production Handbook (3. utgave), Eve Light Honthaner, Focal Press,  ISBN 0-240-80419-8

Udvikling af multimedier, - En helhedsorienteret metode (2. udgave), Marie Christensen og Louise Harder Fischer, Nyt Teknisk forlag, ISBN 87 571 2452 3

I tillegg vil det bli utarbeidet en liste med kompletterende stoff.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:41