ITM21008 Spillprogrammering med flash (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Tom Heine Nätt
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for
- bachelorstudiet i digital medieproduksjon
Emnet er valgfritt for
- bachelorstudiet i informatikk
- årsstudium i informatikk
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kunnskaper tilsvarende ITF10208 Webprogrammering 1 (10 studiepoeng).
Programmeringsdelen bygger på at studentene har kjennskap til grunnleggende programmeringselementer som variabler, løkker, funksjoner osv.
Undervisningssemester
- Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informatikk: 2., 4. eller 6. semester (vår)
- Årsstudium i informatikk: 2. semester (vår)
4 - 6 timer forelesninger + øvinger pr. uke i første halvdel av kurset. Deretter for det meste veiledning av prosjektarbeid på lab.
Innhold
Emnet kan sees på som tredelt:
Del 1 - Flash
- Tegning i Flash (tekst, farger osv)
- Animasjon (timeline, tweens osv)
- Bygge opp en objektorientert-struktur på tegningen/animasjonen gjennom symboler (Movieclips)
- Multimedieanimasjoner (inkludere lyd, bilder, video)
- Interaktivitet (kontrollere tidslinjen)
Del 2 - Actionscript
- Grunnleggende programmeringselementer
- Kontrollere movieclips/animasjoner
- Lagre og hente data
Del 3 - Spillutviklingsteori
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Etter dette arbeides det i hovedsak med et prosjekt, og det er få forelesninger.
Eksamen
Utviklingsprosjekt i gruppe
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt for et spill i Flash. Dette gjøres i grupper. I prosjektet inngår også dokumentasjon av spillet og utviklingsprosessen.
Det gis individuell bokstavkarakter (A - F) basert på en helhetlig vurdering av prosjektet og dokumentasjonen.
Ved ny og utsatt eksamen avtales innholdet i utviklingsprosjektet med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 30. november 2010.
Todd Perkins : Adobe Flash Professional CS5 Bible - ISBN: 978-0470602287
Roger Braunstein : ActionScript 3.0 Bible second edition - ISBN: 978-0470525234v