ITM10509 Formidlingskunnskap (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Liv Anne Fossbråten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

4 timer undervisning pr. uke.

Innhold

Dramaturgisk analyse av utkast/idè. Identifikasjon og fortellervinkel i relasjon til mottaker/publikum. Enkel scenografi og teaterinstruksjon med hovedvekt på teatrets grunnelementer. Figur, fabel, tid og rom. Kritisk vurdering av egne og andres kunstneriske uttrykk.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, verkstedarbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid og etterlesning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • En individuell rapport på minimum 2 sider som leveres elektronisk
    Rapporten skal relatere seg til den teoretiske og praktiske kunnskap som studentene har tilegnet seg gjennom emnet.
    Tittelen på rapporten skal være: Mine refleksjoner om formidlingsevnens betydning i mitt fremtidige yrke.
  • studentene må være til stede på minimum 80% av undervisningen.

Arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Studentene framfører gruppevis et spill av 15 - 20 minutters varighet. Oppgaven gis 4 dager før framføringen. Sensorene gjennomfører en ca 20 minutters samtale med gruppene etter visningene. Det gis en samlet gruppekarakter basert på både fremføring og samtale, etter skalaen Bestått/Ikke bestått.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:
-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Ingvild Handagard: God i muntlig? Fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap. Høyskoleforlaget 2005
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:36