ITI46409 Mediekritikk (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Børre Ludvigsen
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudiet i informatikk, studieretning Design av digitale omgivelser.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Med grunnlag i gjennomgang og anvendelse av metoder fra emnelitteraturen, forelesninger og diskusjon, skal det gjennomføres en serie casestudier på typiske og spesielle objekter fra presse, radio, film, fjernsyn, nett og andre digitale medier.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, diskusjoner og oppgaveløsing.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal individuelt skrive, lage eller fremføre kritiske omtaler av objektene som casestudier.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
3 timers skriftlig eksamen. Det benyttes bokstavkarakterer A - F. Ingen hjelpemidler tillatt.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 10.12.2009
Barthes, Roland (1993): Mythologies. Londong: Vintage. ISBN: 0-09-997220-4
Briggs, Asa and Burke, Peter (2005): A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. 2nd ed. Cambridge, UK: Polity. ISBN: 0745635113
Williams, Raymond (2005): Culture and materialism: selected essays. London: Verso. ISBN: 1-84467-060-0