ITI46409 Mediekritikk (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Børre Ludvigsen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudiet i informatikk, studieretning Design av digitale omgivelser.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Med grunnlag i gjennomgang og anvendelse av metoder fra emnelitteraturen, forelesninger og diskusjon, skal det gjennomføres en serie casestudier på typiske og spesielle objekter fra presse, radio, film, fjernsyn, nett og andre digitale medier.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, diskusjoner og oppgaveløsing.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal individuelt skrive, lage eller fremføre kritiske omtaler av objektene som casestudier.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

3 timers skriftlig eksamen. Det benyttes bokstavkarakterer A - F. Ingen hjelpemidler tillatt.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:
-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 10.12.2009

Barthes, Roland (1993): Mythologies. Londong: Vintage. ISBN: 0-09-997220-4

Briggs, Asa and Burke, Peter (2005): A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. 2nd ed. Cambridge, UK: Polity. ISBN: 0745635113

Williams, Raymond (2005): Culture and materialism: selected essays. London: Verso. ISBN: 1-84467-060-0

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:35