ITM30511 3D-modellering og animasjon (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Studiested:
Halden.
Emneansvarlig:
Christian Fredrik Heide
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

4 timer + øvinger pr. uke.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten skal  

  • forstå teorier og prinsipper for arbeid med tredimensjonal digital modellering og animasjon
  • se sammenhenger hvor kreativ bruka av tredimensjonal modellering og animasjon kan være virkningsfullt


Ferdigheter

Kandidaten skal kunne lage enkle tredimensjonale modeller og animere disse.
 

Generelle kompetanse

Kandidaten har fått pirret sin nysgjerrighet og fått forståelse for nødvendigheten av å forske og fordype seg i ukjente temaer.

Innhold

  • Teoretisk oversikt.
  • Produksjonsprosessen.
  • Kreativ tilnærming til 3D.
  • Kort oversikt over 3D-animasjonsindustrien - fra CAD til spill.
  • Modelleringsprimitiver, polygoner, NURBS-flater.
  • Flater: farging, teksturer, glatting, kart og effekter av overflatematerialer.
  • Lyssetting og skyggeeffekter, virtuelt kamera og komposisjon.
  • Introduksjon til animasjon, nøkkelrammer (keyframes) og animasjonsstier (animation paths).
  • Rendering og output som stillbilder og video.
  • Innvirkning på samfunnet, bl.a. spill og virtual reality.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, øvinger og selvstudium.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatoriske oppgaver hver uke. Alle må være godkjente.
  • Obligatorisk deltakelse på to seminarer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Eksamen

Innlevering av tre individuelle 3D-modellerings- og animasjonsproduksjoner til frister og etter spesifikasjoner gitt av emneansvarlig. Karakteren settes basert på en helhetsvurdering av innleveringene. En andel av studentene kan også bli valgt ut til muntlig eksamen som da vil kunne påvirke sluttkarakteren.
Det benyttes karakterskala A -  F.

Ved ny og utsatt eksamen avtales leveransene med emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:
-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturliste sist endret våren 2010.

- Kerlow, Isaac Victor (2003). The art of 3-D computer animation and effects. 4. utgave. Hoboken, NJ: John Wiley.
- Derakhshani, Darius (2010. Introducing Maya 2011. John Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-50216-7
Referanselitteratur:
- Lanier, Lee (2008). Advanced Maya Texturing and Lighting. 2. Wiley.
- Maestri, George, Larkins, Mick (2006). Maya 8 At A Glance. 2. Indianapolis, Ind.: Wiley Pub.
- The art of Maya : an introduction to 3D computer graphics. (2007). 4. ed.. San Rafael, Calif.: Autodesk. N(ny utgåva)
- Flaxman, Tereza (2008). Maya 2008 character modeling and animation : principles and practices. Boston, Mass.: Thomson Course Technology.
- Osipa, Jason (2007). Stop staring! : facial modeling and animation done right. 2. uppl.. Hoboken, N.J.: Wiley.
- Williams, Richard (2001). The animator´s surival kit. London: Faber.

I tillegg:
Kompendiummateriale, samt artikler.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:33