ITM20309 Medier, kultur og samfunn (Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Ragnhild Fjellro
- Rune Kreutz
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.
Profileringsemne i bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse.
Undervisningssemester
Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 3. semester (høst).
Bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse: 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Kandidaten skal kunne
- gjøre rede for sentrale teorier i humanvitenskapelig og samfunnsvitenskapelig medieforskning
- forklare og drøfte medienes makt i samfunnet
- beskrive og drøfte mediepolitikk i lys av ulike ideologiske perspektiv
- forklare og drøfte publikums bruk av medier
- beskrive sentrale trekk i medieutvikling og -historie, og knytte dette til utvikling av nye medier
FERDIGHETER
Kandidaten skal
- kunne formulere og drøfte problemstillinger av medievitenskapelig art
- gjennom kildebruk vise forståelse og kritisk anvendelse av teori i drøfting
- kunne bruke teori, teknikker og metode som tilfredsstiller arbeidskrav i emnet
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten skal ha blitt kjent med sentrale teorier som forsøker å forklare hvilken rolle mediene har i samfunnet. Teoriene handler både om hvordan mediene virker inn på den enkeltes liv og er en del av samfunns- og kulturutviklingen. Kandidaten skal ha utviklet en forståelse for ulike perspektiver på medienes tekster og ha lært teknikker for å analysere dem.
Innhold
Studentene skal gjøre seg kjent med sentrale medievitenskapelige teorier og lære seg teknikker for analyse av medienes makt og rolle på samfunns- og individnivå, medienes innhold og deres publikum.
Teoriene handler både om hvordan mediene virker inn på den enkeltes liv og er en del av den overgripende samfunns- og kulturutviklingen. Studentene skal utvikle en forståelse for ulike perspektiver på medieinnhold og medievaner, og i lys av disse kunne analysere medienes rolle i dag. Emnet tar også opp hvordan etablerte medieinstitusjoner, -tekster og -vaner utfordres av ny teknologi og ny mediebruk.
Temaer som det fokuseres på:
- Medienes tekster og publikum
- Mediemakt, demokrati og offentlighet
- Medieutvikling
- Sosiale mediers betydning
Undervisnings- og læringsformer
Seminar, forelesninger, selvstudium og obligatoriske oppgaver.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal levere inn tre skriftlige oppgaver (1500-2000 ord) i løpet av semesteret. Disse skal inngå i en mappe som godkjennes før eksamen. Problemstilling for oppgavene skal formuleres med utgangspunkt i tre av hovedtemaene i emnet. Tema og frister for innlevering angis av emneansvarlig ved semesterstart.
Det blir gitt en ny innleveringsfrist dersom en ikke får godkjent oppgavene ved første innlevering. Studentene er selv ansvarlig for at innleveringen skjer på rett måte og til rett tid.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell 6-timers skriftlig eksamen. Det blir gitt bokstavkarakter etter skala A - F.
Tillatt hjelpemiddel: egenprodusert mappe.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
Litteraturlisten er senest oppdatert 04.04.2011.
Bastiansen, H.G & Dahl, H.F., 2008. Norsk mediehistorie, Oslo: Universitetsforlaget
Gripsrud, Jostein (2007). Mediekultur, mediesamfunn. Oslo: Universitetsforlaget.
Liestøl, Gunnar og Terje Rasmussen (2007). Digitale medier: En innføring. Oslo: Universitetsforlaget.
Mathiesen, Thomas (2006). Makt og medier: En innføring i mediesosiologi. Oslo: Pax forlag.
Pettersen, Roar (2008). Oppgaveskrivingens ABC: Veileder og førstehjelp til høgskolestudenter. Oslo: Universitetsforlaget.
Forelesningene med utvalgte teksteksempler og artikler, er også å regne som pensum.