ITI46307 Interaksjonsdesign (Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Steinar Kristoffersen
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for Masterstudiet i anvendt informatikk.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Etter endt emne skal studentene

  • være avanserte brukere av interaksjonsdesignteorier, og mestre dem i et historisk såvel som praktisk perspektiv.
  • kunne utforme prosesser såvel som produkter som inteaksjonsdesign er en del av.

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene

  • kunne installere og sette opp en teknologiplattform, samt å programmere et moderne brukergrensesnitt.
  • kunne gjennomføre og tolke en evaluering av slik teknologi.

Generell kompetanse

Studentene har lært seg teknologledelse på prosjektnivå, såvel som lagarbeid. Emnet bidrar til at studentene blir bedre formidlere.

 

Innhold

Studentene skal lære de viktigste faglige teoriene som utgjør bakgrunnen for faget interaksjonsdesign, og forstå hvordan ulike perspektiver på kognisjon, kommunikasjon og samarbeid påvirker design av interaksjonsmuligheter. Studentene skal få kjennskap til de viktigste teknikkene og metodene basert på disse teoriene. Studentene skal lære om et utvalg av modeller og metaforer for interaksjon. Emnet skal sette studentene i stand til å redegjøre for sammenhengen mellom brukerønsker og -krav, og realiseringen av dem. Det vil bli lagt mest vekt på at studentene lærer seg hvordan de kan formulere prinsipper for godt interaksjonsdesign, og bruke prototyping til dette. Gjennom ulike tilnærminger til evaluering skal studentene lære seg å vurdere forskjellige interaksjonsdesign og -prosesser; dette er en viktig del av emnet.?

Emnet skal utgjøre en solid plattform for å jobbe med interaksjonsdesign. Det blir undervist i tradisjonelle teknikker og de delene av designprosessen som gjør utstrakt brukermedvirkning mulig og hensiktsmessig.

Emnet kommer til å ha en stor praktisk komponent, der studentene skal programmere og evaluere løsninger selv. Det forutsettes stor egeninnsats og vilje til å gjennomføre prosjekter.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, oppdrag, egne presentasjoner/diskusjon og oppgaveløsning. Studentene skal jobbe i grupper og individuelt. Gruppearbeidet innebærer samarbeid om alle deler ved oppgavene som er gitt (ikke arbeidsdeling), og bidrag og obligatoriske oppgaver der dette ikke er fulgt vil ikke bli godkjent.

Kurset blir organisert rundt ca. 4 intensive samlinger. Samlingene går over flere dager. Studentene forventes å legge ned en stor del arbeide utenom samlingene, både alene og i grupper.?

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal gjennomføre to obligatoriske oppgaver. I forbindelse med undervisningen skal studentene selv bidra i presentasjon og diskusjon av bakgrunnsmateriale, egne resultater og som brukere/evaluatorer for hverandre.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

4 timers individuell, skriftlig eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.
Det benyttes karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:
-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturliste sist oppdatert 20.06.2011

- David Benyon, "Designing Interactive Systems - A comprehensive guide
to HCI and interaction Design", Addison Wesley, Second Edition, ISBN
0321435338

Diverse utvalgte artikler som deles ut i kurset.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:44:25