ITM21008 Spillprogrammering med flash (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Tom Heine Nätt
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk for
- bachelorstudiet i digital medieproduksjon
Emnet er valgfritt for
- bachelorstudiet i informatikk
- bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse
- årsstudium i informatikk
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på kunnskaper tilsvarende ITF10208 Webprogrammering 1 (10 studiepoeng).
Programmeringsdelen bygger på at studentene har kjennskap til grunnleggende programmeringselementer som variabler, løkker, funksjoner osv.
Undervisningssemester
- Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informatikk: 2., 4. eller 6. semester (vår)
- Bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. eller 6. semester (vår)
- Årsstudium i informatikk: 2. semester (vår)
4 - 6 timer forelesninger + øvinger pr. uke i første halvdel av kurset. Deretter for det meste veiledning av prosjektarbeid på lab.
Innhold
Emnet kan sees på som tredelt:
Del 1 - Flash
- Tegning i Flash (Tekst, Farger osv)
- Animasjon (Timeline, Tweens osv)
- Bygge opp en objektorientert-struktur på tegningen/animasjonen gjennom symboler (Movieclips)
- Multimedieanimasjoner (inkludere Lyd, Bilder, Video)
- Interaktivitet (Kontrollere tidslinjen)
Del 2 - Actionscript
- Grunnleggende programmeringselementer
- Kontrollere movieclips/animasjoner
- Lagre og hente data
Del 3 - Spillutviklingsteori
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Deretter en siste del der det i hovedsak arbeides med et prosjekt.
Eksamen
Utviklingsprosjekt i gruppe
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt for et spill i Flash. Dette gjøres i grupper. I prosjektet inngår også dokumentasjon av spillet og utviklingsprosessen.
Det gis individuell bokstavkarakter (A - F) basert på en helhetlig vurdering av prosjektet og dokumentasjonen.
Ved ny og utsatt eksamen avtales innholdet i utviklingsprosjektet med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.
Litteratur
1. Robert Reinhardt og Snow Dowd: Adobe Flash CS4 Professional Bible - ISBN: 0470379189
2. Roger Braunstein et al: ActionScript 3.0 Bible - ISBN: 0470135603