ITM21008 Spillprogrammering med flash (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Tom Heine Nätt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for

  • bachelorstudiet i digital medieproduksjon

Emnet er valgfritt for

  • bachelorstudiet i informatikk
  • bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse
  • årsstudium i informatikk

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper tilsvarende ITF10208 Webprogrammering 1 (10 studiepoeng).

Programmeringsdelen bygger på at studentene har kjennskap til grunnleggende programmeringselementer som variabler, løkker, funksjoner osv.

Undervisningssemester

  • Bachelorstudiet i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informatikk: 2., 4. eller 6. semester (vår)
  • Bachelorstudiet i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. eller 6. semester (vår)
  • Årsstudium i informatikk: 2. semester (vår)

4 - 6 timer forelesninger + øvinger pr. uke i første halvdel av kurset. Deretter for det meste veiledning av prosjektarbeid på lab.

Innhold

Emnet kan sees på som tredelt:

Del 1 - Flash

  • Tegning i Flash (Tekst, Farger osv)
  • Animasjon (Timeline, Tweens osv)
  • Bygge opp en objektorientert-struktur på tegningen/animasjonen gjennom symboler (Movieclips)
  • Multimedieanimasjoner (inkludere Lyd, Bilder, Video)
  • Interaktivitet (Kontrollere tidslinjen)

Del 2 - Actionscript

  • Grunnleggende programmeringselementer
  • Kontrollere movieclips/animasjoner
  • Lagre og hente data

Del 3 - Spillutviklingsteori

Undervisnings- og læringsformer


Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Deretter en siste del der det i hovedsak arbeides med et prosjekt.

Eksamen

Utviklingsprosjekt i gruppe
Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt for et spill i Flash. Dette gjøres i grupper. I prosjektet inngår også dokumentasjon av spillet og utviklingsprosessen.
Det gis individuell bokstavkarakter (A - F) basert på en helhetlig vurdering av prosjektet og dokumentasjonen.

Ved ny og utsatt eksamen avtales innholdet i utviklingsprosjektet med emneansvarlig. Ny og utsatt eksamen vil kunne utføres i ny gruppe eller individuelt. Dette avgjøres av emneansvarlig i hvert enkelt tilfelle.

Litteratur

1. Robert Reinhardt og Snow Dowd: Adobe Flash CS4 Professional Bible - ISBN: 0470379189
2. Roger Braunstein et al: ActionScript 3.0 Bible - ISBN: 0470135603

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:28